Hemmeligt netværk anmelder avis

16x9

Det højreorienterede netværk ORG, der de seneste dage har været genstand for afsløringer i Politiken, anmelder nu avisen for at viderebringe ulovligt fremskaffede dokumenter. Det skriver DR Nyheder.

Netværket ORG mener, at Politiken har baseret sine afsløringer af netværket på dokumenter, som er fremskaffet via hackerangreb på gruppens lukkede internetfora.

Politiken har fĂĄet sit materiale fra det venstreorienterede researchkollektiv, Redox.

Det er denne gruppe, som ORG i deres politianmeldelse fremhæver som kilden til hackerangrebet.

Tager det roligt
ORG mener at have dokumentation for hackerangrebet, som netværket fremlægger for politiet.

Det er de tre journalister bag afsløringerne i Politiken og chefredaktør, Bo Lidegaard, der er blevet anmeldt. De tager dog anmeldelsen med ro:

"Min reaktion er stille og rolig. Vi har fĂĄet forsikret der, hvor vi har materialet fra, at det ikke er blevet tilvejebragt pĂĄ ulovlig vis," siger John Hansen, der er redaktionschef pĂĄ Politiken, til DR Nyheder.

Avisen har ikke andet bevis end en forsikring fra Redox.

"Nej. Vi har ingen dokumentation, men vi stoler pĂĄ dem, der har forsikret os om, at det var i orden," siger John Hansen.

En væsentlig historie
Ifølge loven kan en person straffes for at viderebringe informationer, der er fremskaffet ulovligt - også selvom vedkommende ikke selv har været med til at fremskaffe dem.

Og det er netop denne paragraf, ORG vil have Politiken dømt efter.

Men Politiken har vurderet, at historien var så væsentlig, at den skulle frem.

"Vi vælger at offentliggøre det her, fordi vi mener, at det er en historie, der har offentlighedens interesse. Og det står vi gerne på mål for," siger John Hansen.

En person fra den yderste venstrefløj blev sidste år varetægtsfængslet i 24 dage mistænkt for blandt andet computerhacking i forbindelse med overvågning af personer på den politiske højrefløj.

Ifølge B.T. havde personen tilknytning til Redox.