Danmark taber på nye vækstmarkeder

Danske virksomheder står svagere end vores nabolande i hovedparten af verdens mest interessante vækstlande.

Mens eksporten til n√¶rmarkeder som Sverige og Storbritannien dr√łner derudad, halter Danmark bagefter p√• fremtidens v√¶kstmarkeder, skriver Berlingske.

Vi eksporterer og investerer alt for lidt i landene, mener flere eksperter, der er dybt bekymrede over den svage danske position.

Beregninger fra erhvervsorganisationen DI viser if√łlge Berlinske, at 11 af verdens st√łrste v√¶kstmarkeder, der g√•r under f√¶llesbetegnelsen Next Eleven, blot stod for 2,9 procent af den danske eksport sidste √•r.

Til sammenligning udgjorde de 4,5 procent af eurolandenes samlede eksport.

Next Eleven er en gruppe lande, der ud over de såkaldte BRIK-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina), har særligt gode betingelser for vækst i de kommende årtier, skriver avisen.

Det gælder blandt andre Mexico, Vietnam, Tyrkiet og Indonesien.

- Vi ser igen og igen, at vi er sent p√• den p√• nye markeder, siger professor og globaliseringsekspert fra Handelsh√łjskolen, Aarhus Universitet, Philip Schr√∂der, til Berlingske.

- Det er det sammen m√łnster, som vi s√• p√• BRIK-landene for fem-seks √•r siden, siger han.

Han mener, at det samlede danske erhvervsliv har haft for lidt fokus på netop Next Eleven-landene.

Udenrigsminister Lene Espersen deler bekymringen, når det kommer til den svage danske position på vækstmarkederne.

- Vi har den samme udfordring i den s√•kaldte n√¶ste b√łlge af v√¶kstlande, som vi har i BRIK-landene. Der er behov for en helt s√¶rlig indsats, hvis Danmark ikke skal sejles agterud, siger hun til Berlingske.

Regeringen har netop udn√¶vnt fem eksportambassad√łrer, der skal √•bne d√łrene til BRIK-landene og flere af fra Next Eleven-gruppen.

/ritzau/