Netmedier i Slovakiet bygger betalingsmur

Ni af Slovakiets største medier har slået sig sammen om at kræve penge for at besøge deres netaviser.

Netaviser verden over leder efter en model, der kan bringe penge i kassen til at lave den dyre journalistisk.

Måske har de fundet på noget i Slovakiet, hvor ni af landets største medier har slået sig sammen for at bygge en slags betalingsmur.

For at komme over muren, skal brugere betale 2,90 euro - 21,50 kroner - og så har de fri adgang til alle ni medier i en måned.

Betalingsmuren stod klar den 2. maj, og det ser ud til at gå godt.

- Efter to dage havde vi nået vores mål for en måned, siger Tomas Bella, der er idémanden bag muren, til BBC.

Bella er direktør for selskabet Piano Media, som står for projektet med de ni medier.

Blandt de ni er landets ledende avis, SME, og også landets ældste avis, Pravda, en erhvervsavis, en sportsavis et ugentligt nyhedsmagasin og flere andre.

Ifølge BBC får Piano 30 procent af indtægterne, mens de sidste 70 procent fordeles blandt de ni medier, fordelt efter besøgstal.

- Vi ønsker, at der skal være frihed til informationer fra så mange kilder som muligt. Men nogle medier kan bare ikke længere klare sig kun med indtægter fra annoncer, forklarer Bella.

Projektet er ikke faldet i god jord alle steder. På Facebook er der oprettet to grupper, der buldrer imod projektet, mens en tredje gruppe truer med at retsforfølge Piano Media for brud på Slovakiets informationslove.

Men ifølge Bella går det altså foreløbig godt.

- Vi beviser, at det ikke passer, at folk ikke vil betale for indhold, siger han.

BBC påpeger, at systemet måske nok kan gå i Slovakiet, men at det næppe er gangbart i USA eller Storbritannien. Og det er Bella enig i.

- Jeg er ikke så modig, at jeg ville prøve det i USA eller Storbritannien. Men i små lande skulle det virke, mener han.

Slovakiet har blot 5, 7 millioner indbyggere, omtrent som i Danmark, og det slovakiske sprog er ikke udbredt.

Det begrænsede sprogområde gør det lettere at gennemføre betaling for netnyheder, er analysen.

Bella venter, at mellem 0,8 og 1,5 procent af befolkningen vil abonnere på de ni mediers netaviser.

/ritzau/