Lektier som terperi dur bare ikke

16x9

Lektier som gammeldags terperi er tiden løbet fra.

Nu skriger tiden på bedre muligheder for, at børnene kan få lavet deres opgaver i skolen.

Det mener både Anders Balle, formand for Skolelederne, og Benedikte Ask Skotte, formand for forældreorganisationen Skole og Samfund.

"Mange børn får dårligere resultater, fordi de ikke magter lektierne," siger Anders Balle.

"Desuden er lektier i vid udstrækning med til at fastholde den sociale arv, fordi mange forældre hverken har tid eller indsigt til at hjælpe med lektier derhjemme," mener Anders Balle.

Lyst, engagement og trivsel
Han beklager, at vedholdende krav om opstramninger og mere faglighed fylder meget i skolens hverdag.

"Jeg vil hellere pleje lyst, engagement og trivsel, fordi disse faktorer er afgørende for, om børnene får lyst til at lære og blive gode til bestemte ting," siger han.

Anders Balle anbefaler i stedet flere timer i skolen. Han mener, at flere faggrupper kan inddrages og arbejde sammen inden for et skema, hvor der også afsættes tid til opgaver, som ellers skulle laves derhjemme.

Lektiecafé
"Heldigvis har rigtigt mange skoler lektiehjælp eller lektiecafé. Jeg ser gerne, at et sådant tilbud bliver obligatorisk," siger han.

På gymnasiet i Tønder har et forsøg med afskaffelse af lektier på hf-linjen givet positive resultater i form af højere karakterer og mindre frafald.

Benedikte Ask Skotte fra Skole og Samfund mener, det er meget vigtigt at forstĂĄ meningen med lektierne.

"De skal gives som et led i en aftale mellem læreren og eleven. Samtidig må skolen ikke kalkulere med, at forældrene kan fungerer som reservelærere," siger hun.

Men erfaringerne siger, at børn har det meget forskelligt med lektier.

"Jeg kan se, at nogle af mine børn kunne have rigtigt meget glæde af en lektiecafé med støtte til opgaverne. Men de andre trives fint med at sidde hjemme og arbejde med stoffet," slutter formanden for Skole og Samfund.