Hver tredje har ingen jule√łnsker

16x9

AFSTEMNING: 37 pct. af danskerne har ingen √łnsker til jul. If√łlge ekspert er vi materielt m√¶ttet. Har du nogle jule√łnsker?

Flere end hver tredje dansker - 37 procent - √łnsker sig ingenting til jul eller ved ikke, hvad de skal skrive p√• √łnskesedlen. Det viser en m√•ling, som Ramb√łll Management har lavet for Morgenavisen Jyllands-Posten.

If√łlge direkt√łr i Firstmove, Kirsten Poulsen - som bl.a. unders√łger nye tendenser - st√•r flere og flere af julegaver√¶set i disse √•r.

"Der er fyldt op på alle hylder og i alle skabe. Vi er materielt mættet til et punkt, hvor vi er ved at brække os," siger Kirsten Poulsen.

Hun forud­ser et stigende antal danske juletræer uden pakker under.

"I stedet for at spilde tid p√• at k√łbe og bytte gaver, vil vi bruge tiden p√• at v√¶re sammen og nyde h√łjtiden og m√•ske endda reflektere over, hvorfor vi holder jul," siger hun.

"Det har intet med recessions at g√łre"
If√łlge hende er vi efter flere √•rs overforbrug p√• vej ind i en immateriel, reflekterende periode.

"Det har intet med recession at g√łre. Der er opst√•et en forbrugslede, og det, vi hidtil har kaldt forbrugs¬≠goder, er blevet forbrugsonder. I forl√¶ngelse heraf vil der ogs√• blive mindre fokus p√• at √¶de og drikke sig gennem julen," forklarer Kirsten Poulsen.

Den mest populære gave er oplevelser
Kun knap halvdelen af de adspurgte i unders√łgelsen √łnsker sig materielle gaver.

12 procent har bekl√¶dning i toppen af √łnskesedlen, 9 procent √łnsker sig elektronik. 7 procent √łnsker sig ting til deres hobby, mens produkter til personlig pleje √łnskes af 4 procent. 4 procent √łnsker sig hjemmelavede gaver. 12 procent svarer "andet".

Den mest populære julegave er imidlertid oplevelser i form af f. eks. rejser, koncerter og wellness.