Nyhedsavisen lukker omgÄende

16x9

Medarbejderne pÄ Nyhedsavisen fik i aftes klokken 22.04 en mail i deres inbox med beskeden om, at gratisavisen drejer nÞglen om.

Avisen kommer end ikke pÄ gaden i her til morgen, og dermed har det sidste eksemplar ramt gaden. I 2007 tabte Nyhedsavisen 334,7 millioner kroner - en million om dagen.

DirektÞr Morten Nissen Nielsen og chef­redaktÞr Simon Andersen beklager lukningen over for medarbejderne, men det er vilkÄrene, nÄr avisen kun har én hovedaktionÊr, udtaler de i mailen.

Morten Lund vil uddybe beslutningen over for medarbejderne her til formiddag klokken 10.

Avisen sÄ ellers ud til at vÊre reddet i 11. time, da ventureselskabet Draper Fischer Jurvetson (DFJ) for nylig investerede et trecifret millionbelÞb i Nyhedsavisen.

"Vores organisation er nu prÊcis, som den skal vÊre, og vi er pÄ vej mod break-even," lÞd det dengang fra hovedaktionÊr Morten Lund.

Chok for medarbejderne
Nyheden er kommet som et chok for medarbejderne, der for en mÄned siden blev orienteret om, at de fornÞdne belÞb til at forsÊtte var fundet. Men noget tyder altsÄ pÄ, at pengene alligevel ikke er kommet pÄ bordet.

"Det er fantastisk Êrgerligt, nÄr der er blevet knoklet sÄ meget for projektet," siger chefredaktÞr Simon Andersen til TV 2.

Lige som resten af medarbejderne pÄ Nyhedsavisen modtog stedfortrÊdende tillidsreprÊsentant Mia Christensen sÞndag aften meddelelsen:

"Det er bare dybt sĂžrgeligt og lige nu meget uoverskueligt," siger hun til journalisten.dk og fortsĂŠtter:

"Det er noget, vi har frygtet, siden vi startede den 6. oktober 2006. Vi har alle vidst, at vi lÞb en risiko. Jeg er ogsÄ sikker pÄ, at folk vil vÊre stolte af at have vÊret med pÄ det her projekt, og at der ikke er nogen, der har fortrudt, at de hoppede med pÄ skuden fra starten," siger Mia Christensen.

Avismarkedet er ĂŠndret
Lukningen af Nyhedsavisen Êndrer med ét slag gevaldigt pÄ de Þkonomiske vilkÄr for de danske gratisaviser.

MetroXpress A/S, der udgiver bÄde metroXpress og 24timer, fÞler sig nu overbevist om, at det bliver langt lettere at gÞre de resterende gratisaviser rentable.

"Jeg er helt sikker pÄ, at metroXpress og 24timer nu fÄr Þkonomi i driften. Og mÄske ogsÄ Urban," siger adm. direktÞr hos metroXpress, SÞren Riis, til journalisten.dk.

"Jeg kan ikke lÊgge skjul pÄ, at jeg er svÊrt tilfreds med, at de lukkede. Jeg har hele tiden sagt, at der er plads til to - mÄske tre - gratisaviser, tilfÞjer SÞren Riis.

'En god nyhed'
OgsÄ koncernchef Lisbeth Knudsen fra Berlingske Media, der udgiver Urban, betegner lukningen af Nyhedsavisen som "en god nyhed".

"Det er naturligvis beklageligt for medarbejderne, men Nyhedsavisen var et fantasiprojekt," siger hun til journalisten.dk og fortsĂŠtter:

"Det er over 700 mio. kr., som de islandske ejere og siden Morten Lund har satset pÄ projektet. ForhÄbentligt fÄr vi nu et sundt marked, hvor vi fÄr nogle mere realistiske annoncepriser at arbejde med. Og pÄ den baggrund er jeg naturligvis glad for, at vi har holdt fast i Urban," siger Lisbeth Knudsen, der pointerer, at Berlingske Media har tÊnkt sig at blive pÄ markedet.