I samme øjeblik han trykkede på den røde knap, fik han ordren: - Smid ikke bomben!
DEM er kun pilotaspirant. MET har været jagerpilot i 30 år. For den ene er tanken om bomber langt væk. Den anden har kastet masser.
Det var nat, da jagerpiloten MET fløj over Middelhavet i sin F-16.
Efterhånden som han lagde basen på Sicilien bag sig, svøbte det kulsorte mørke sig omkring den hurtige jager.
Under vingerne var de bomber, han om lidt skulle kaste over Libyen.
Da han nærmede sig målet i ørkenen, begyndte han at kunne ane en glødende revne i horisonten.
Et inferno, der lyste svagt op forude.
Et halvt hundrede fly havde allerede bombet løs mod en libysk militærinstallation, og nu var MET på vej med endnu flere bomber.
Missionen var overordnet set at få fjernet Libyens diktator Muammar Gaddafi fra magten.
Og det skete i 2011 i form af al den magt, som den amerikanskledede militæroperation kunne mønstre. En militæroperation, som MET var en aktiv del af.
Under ham i ørkenen kunne han se helvede på jorden. Et helvede, han få sekunder efter selv bidrog til at opretholde.
I det øjeblik hans egne to bomber lyste cockpittet op, fik han følelsen af bare at ville væk derfra.
At nogens far kunne være på arbejde dernede på jorden, fløj igennem hans tanker, mens F-16’eren bragede tilbage mod Middelhavet.
Tanker, der som ung aspirant lå langt fra ham.
Men som jagerpilot er døden indimellem med på arbejde. Om man vil eller ej.
MET er i dag 53 år, og hans aktive tjeneste som jagerpilot er ved at lægge an til landing.
- Jeg håber på at flyve F-16, indtil de ikke skal flyve mere, siger han.
Når både MET og F-16 er landet for sidste gang, er den unge pilotspire med "call signet" DEM og den nye F-35 omvendt klar til at lette.
I dokumentarserien ’De danske kamppiloter’ følger man både ham og andre håbefulde aspiranter i deres jagt på at få deres største ønsker opfyldt inden for Flyvevåbnet.
For den unge DEM er det store ønske at komme til at flyve jagerfly. Landsholdet for piloter.
Han var en af de sidste fire, der fløj igennem nåleøjet på Flyveskolen, og er i skrivende stund startet på den videre uddannelse i Texas i USA.
Først her finder han endeligt ud af, om han har det, der skal til for at blive jagerpilot.
Eller om han i stedet kommer til at flyve de kæmpestore Hercules-fly.
- Transportflyene er også megafede, så det ville være helt okay, siger DEM.
- Men drømmen er nok jagerfly.
Går den drøm i opfyldelse, kan DEM et sted ude i fremtiden komme til at udføre samme type opgaver, som MET gennem 30 år har udført.
Han kan i sidste ende få ordren til at smide bomber i en krig.
"Smid ikke bomben!"
MET husker tydeligt den første bombe, han som jagerpilot skulle smide i en krig.
For i forlængelse af uddannelsen som jagerpilot ligger den potentielle opgave med at skulle i krig og lurer.
Som den eneste jagerpilot har MET deltaget i samtlige af de fire krige, som Flyvevåbnet har deltaget aktivt i.
I sin første krig på Balkan i 1999 var han ikke med til at smide bomber. Men det var han i 2002 i sin anden krig, der foregik i Afghanistan.
Han husker en anderledes stemning den dag. Over ham lå et kæmpestort amerikansk B1-bombefly. Under ham fulgte en amerikansk drone ham på vej.
”Det er godt nok varmt i dag,” sagde han til sin wingman, mens sveden drev af ham.
- Men det var jo ikke varmere end på andre dage. Jeg var bare helt oppe at køre på adrenalin, fortæller MET.
Når han kommunikerede med "forward air controlleren", hvis opgave er at udpege mål på jorden for kampflyene, kunne han også høre skud i baggrunden.
MET og hans wingman fandt målet, de havde fået ordre til at beskyde. Et punkt på et højdedrag.
En jordhule af en slags. Mere vidste han ikke.
Han fik grønt lys, og så trykkede han på den røde knap for første gang.
Men så skete det, der ikke måtte ske.
I samme øjeblik som bomben forlod hans F-16, råbte forward air controlleren i radioen: ”Abort! Abort! Abort!”
"Smid ikke bomben!" Men ordren kom for sent.
Og så stod tiden næsten stille for MET.
Først skal man lære at flyve
Den unge DEM ved godt, at han måske en dag skal i krig.
Men krig og bomber er på ingen måder årsagen til, at han søgte ind som jagerpilot.
- Krig er jo ikke noget, hvor jeg tænker, at det er bare fedt, og det har jeg lyst til. Men det er en del af jobbet, og det må man bare acceptere som et vilkår, siger DEM.
Han er vokset op med en flyvende far, der med sin eget lille propeldrevne Cessna vakte en interesse i DEM helt fra barnsben.
Sammen sad de to også foran computeren og spillede det superrealistiske flyvespil Microsoft Flight Simulator.
Og da DEM efter fuldendt værnepligt gerne ville blive i militæret, var Flyvevåbnet en oplagt mulighed.
Nu er uddannelsen i fuld gang for ham. Og lige nu handler hans tanker udelukkende om at komme op og flyve hurtigt.
Men han er ikke blind for, hvad jobbet også indebærer. Men han tager én ting ad gangen.
- Det er noget, man skal tage alvorligt, og det er nogle overvejelser, man skal have. Men der, hvor jeg er lige nu i processen, der er det ikke noget, jeg tænker så meget over, fortæller DEM.
Lige præcis det kan MET godt huske fra sin tid som aspirant. Flyvningen først. Alt det andet bagefter.
Og alt det andet var for eksempel den bombe, som MET lige havde smidt i Afghanistan.
I den anden ende af bomben
Tiden stod stille, da MET havde fået kontraordren ”Abort!”.
Af alle de ting, de havde trænet i uddannelsen, var det her ikke en af dem.
Den laserstyrede bombe var nu ubarmhjertigt på vej mod sit mål.
- Der løb mange tanker gennem mit hoved lige der. En af dem var, om der for eksempel var en skolebus eller noget på vej, husker MET.
Men netop fordi bomben var laserstyret, havde han stadig muligheden for at styre den væk fra målet.
På skærmen foran sig i cockpittet zoomede han ud, så han fik et bedre overblik over landskabet. Der var ikke noget at se.
Så MET lod bomben fortsætte sin kurs mod målet. Det var sikrest.
Den ramte perfekt.
Mens jagerflyet tordnede videre gennem det bjergrige landskab, sneglede tiden sig afsted indeni.
Først da forward air controlleren endelig kunne melde, at alt gik godt, kunne MET ånde lettet op.
Han fik at vide, at årsagen til kontraordren var, at nogle civile havde været på vej ind i området. Heldigvis nåede de ikke i nærheden af målet.
- Jagerpilotens værste skræk er at kaste en bombe på noget, der ikke skal kastes en bombe på. At uskyldige kommer til skade. Jeg kan ikke forestille mig noget værre, siger han.
- Ved du, om du har ramt et menneske på et tidspunkt?
- Jeg har set folk komme til skade, men det har aldrig været mine egne bomber. Men det er sådan set ligegyldigt, du er en del af det, uanset hvilken funktion du har.
- Er det noget, du tænker over, om du selv har ramt et menneske?
- Nej. Jeg tænker ikke over det, og jeg gider heller ikke, for det bidrager ikke med en skid til mig. Der er ikke noget positivt i de tanker.
Men netop den tankegang skulle han dog blive udfordret på i sin næste krig.
Nummer tre i rækken, der foregik i Libyen.
At jobbet som jagerpilot er farligt, giver næsten sig selv.
Alene det, at man bevæger sig med 1000 kilometer i timen gennem luften i et stykke flot formet metal, er per definition farligt.
Så langt har pilotaspiranten DEM også tænkt.
- Men man træner jo de her basale ting, der kan gå galt, mange gange, siger han.
- Nu har jeg jo ikke været ude som pilot selv endnu, men jeg forestiller mig, at det bliver en hverdagsting.
Og det gør det, kan MET fortælle. Også det med at gå i krig.
For det handler om, hvordan man som jagerpilot ser på sig selv.
I MET's egne øjne er han blot en forlænget arm for de politikere, der har besluttet sig for, at Danmark skal deltage i en bestemt mission.
- Jeg har ikke noget had til dem, jeg skal ramme. Jeg er ikke ude for at skulle hævne mig på noget eller nogen, siger han.
Han stoler på, at når han har fået grønt lys til at kaste en bombe, så er en lang række korrekte beslutninger blevet truffet inden.
Og så kan han gøre sit arbejde.
- Men hvis jeg er i tvivl, når jeg er derude, så kaster jeg ikke den bombe. Og ikke én eneste vil pege fingre ad mig bagefter, fortæller han.
Bananfluen
Opgaven som jagerpilot er ikke kun at flyve rundt og smide bomber.
Hvis og når fjendtlige nationers fly er inde og kysse Danmarks grænser, går de danske jagerfly på vingerne for at vise, at vi har set dem.
I 2022 skete det hele 80 gange, at F-16-fly måtte i luften.
Men den opgave ligger også langt forude for DEM.
Som en ægte jagerpilot har han allerede blikket rettet mod det, der venter lige forude. Flyvningen.
Som uddannet jagerpilot havde MET rettet sit blik mod noget helt andet dengang i Libyen.
Og nu er vi tilbage, hvor vi startede.
Et par dage efter at MET havde været med til at sønderbombe en militærinstallation i Libyen, var han på vej tilbage til et andet område.
Der var et sted, hvor den libyske hær reparerede kampvogne, og nu skulle arbejdet gøres færdigt.
Med flere bomber.
Det var en fredag eftermiddag, og tanken om, at der helt sikkert var nogen på arbejde dernede, strejfede MET.
Han udførte sit arbejde.
Da han kom ud over Middelhavet på vej tilbage til basen i Sicilien, fik han øje på en lille bananflue i cockpittet.
Normalt ville sådan en bare lige få et dask med handsken, og så var den færdig.
- Men så kigger jeg på den. Og det første, der falder mig ind, det er, at der ikke er mere, der skal dø i dag.
Da MET landede på den italienske ø, sad bananfluen der stadig.
Se 'De danske kamppiloter' lige her på TV 2 PLAY.