Nyheder

TV 2 skrev om urimelig p-bøde i Horsens, og så væltede det ind med henvendelser

Parkeringsselskab anerkender fejl og annullerer kontrolafgifter.

Tine Hvam Sørensen følte sig uretfærdigt behandlet, da hun parkerede sin Kia Picanto hos Jysk i Horsens og fik en parkeringsafgift på 795 kroner for at stikke snuden marginalt ud af båsen.

Og det skulle vise sig, at hun ikke er den eneste, der har haft sådan en oplevelse.

Da TV SYD og TV 2 bragte historien om Tine Hvam Sørensens uretfærdige parkeringsafgift, kom der i løbet af et døgn 63 henvendelser fra danskere med lignende historier.

Oplevelserne kom fra alle dele af landet og fra flere forskellige parkeringsselskaber.

Mindst 40 af henvendelserne handlede konkret om afgifter givet for ulovlig parkering uden for afmærket bås.

FDM genkender problematikken, som ikke er enkeltstående. Derfor opfordrer de til at ændre de nuværende regler for størrelsen på parkeringsbåse, der stammer tilbage fra 2009.

Det vender vi tilbage til.

Krænker retsfølelsen

Én af de danskere, der har kontaktet TV 2, er André Jensen.

Han fik en parkeringsafgift i Københavns Sydhavn 7. november 2022.

Han kontaktede Parkzone for at forstå baggrunden for afgiften og for at gøre opmærksom på sin utilfredshed. Men her lød beskeden, at afgiften var retmæssigt givet.

Ifølge André Jensen selv må det ulovlige i hans parkering bestå i, at han er kørt for langt frem i båsen og dermed blokerer en del af det beplantede område.

For til begge sider er metalafmærkningerne synlige.

- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det kunne være et problem at køre for langt frem, siger han til TV 2.

André Jensen har klaget over afgiften, og han afventer endeligt svar på sin klage. Han mener ikke, at hans parkering er til gene for andre, og generelt er han meget omhyggelig med at parkere ordentligt.

- Det krænker min retsfølelse. Det er chikane af folk at give bøde på det grundlag, siger han.

Problem med store biler

Også Mike Mortensen, der til daglig kører rundt i sin Dodge Ram 1500, når han er på arbejde, oplever, at det kan være svært at finde parkering, når man har en stor bil, der dog er indregistreret som en helt almindelig personbil.

Han har fået seks-otte afgifter for at parkere uden for afmærkning.

Senest var, da han skulle løse en arbejdsopgave ved Gentofte Hospital.

Han var opmærksom på at køre så langt tilbage som muligt i båsen, så bagenden var helt oppe i hækken. Alligevel var båsen lidt for kort til hans bil, og det udløste også en parkeringsafgift.

- Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne. Jeg mener ikke, at de bør straffe mig, når nu de kunne se, at jeg havde jeg gjort alt, hvad jeg kunne, siger han.

- Det er jo ikke min skyld, at parkeringspladsen ikke er stor nok. Så må de jo lave båsene større, siger han.

Han har meddelt parkeringsselskabet, at han ikke vil betale afgiften, og at han er villig til at gå rettens vej, da han mener, at han holder fuldt lovligt.

En bilist fortæller til TV 2, at hun fik en afgift, fordi hendes ”lange Volvo” stak en smule ud af båsen bagtil.

Men hun klagede over afgiften via butikken, som hun holdt ved, og bøden blev annulleret.

Behov for større båse

Hos FDM genkender man billedet med de mange frustrerende parkeringsafgifter, og Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM, hører ”jævnligt” om eksempler på afgifter, der er givet, fordi bilen er for stor til båsen.

Han fortæller, at det er en generel tendens, at danskernes biler bliver større, og det er derfor naturligt, at parkeringsbåsene føles trangere.

Samtidig er det ikke alle steder, at båsene lever op til Vejdirektoratets anbefalede størrelse på 2,5 meter i bredden og 5 meter i længden.

- Så indbyder man jo simpelthen til, at helt almindelige biler ikke kan være inde i båsen, og det er i vores optik helt urimeligt, siger Dennis Lange.

Anbefalinger til parkeringsbåse

Der er ikke noget lovkrav om mindstemål til parkeringsbåse. Vejdirektoratet udsteder anbefalinger til målene, og den nyeste er fra 2009.

Den nuværende anbefaling er 2,5 meter bred og 5 meter lang.

Den anbefaling er en justering af tidligere anbefalinger fra 1991, hvor bredden lød på 2,3 meter, men også dengang hed længden 5 meter.

Kilder: fdm.dk

Han mener, at parkeringsbåsene burde være større. Helt konkret er FDM’s opfordring, at båsene bliver 2,6 meter bredde, så de afspejler, at danskernes biler vokser.

- Det bliver jo et problem for bilejeren, så jeg synes, at man burde lave båse, der er store nok, siger han.

Bredere båse giver færre pladser

En gruppe nedsat af Vejdirektoratet og med repræsentanter fra kommuner og rådgivere er i øjeblikket i med at undersøge, om anbefalingerne til båsenes størrelse skal ændres, fordi danskerne kører i større biler end tidligere.

De nuværende regler er fra 2009.

Det er både båsenes bredde, længde og manøvrearealet omkring båsene, der er i spil.

- Hvis man lavere bredere båse, er der plads til færre biler. Det er et dilemma, siger Poul Holt Pedersen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for undersøgelserne om vejregler.

Han forventer, at Vejdirektoratet er færdige med sine undersøgelser og klar med eventuelt nye anbefalinger til sommer.

Afgifter annulleres

TV 2 har forsøgt at få et interview med to parkeringsselskaber, der står bag flere af bøderne.

APCOA, der står bag Europark, skriver i en mail til TV 2, at selskabet har gennemgået sager om parkering uden for afmærket bås på den parkeringsplads i Horsens, hvor Tine Hvam Sørensen fik en bøde.

- Vi har ved denne gennemgang konstateret, at nogle kontrolgebyrer desværre er blevet pålagt på baggrund af en misforståelse af interne retningslinjer. Disse annulleres, og berørte parkanter får direkte besked, lyder det fra parkeringsselskabet.

Parkzone er ikke vendt tilbage på TV 2s henvendelser.

Europarks regler for parkering i afmærket bås

Europark henviser til deres "FAQ" ved spørgsmål om parkering. Her står der om parkering inden for båsen følgende svar:

Parkering skal ske indenfor afmærket bås. Det betyder, at parkering skal foretages indenfor markeringen af båsen. Der vil blive pålagt et kontrolgebyr, såfremt der ikke er parkeret inden for afmærket bås. Såfremt det ikke er muligt at parkere indenfor afmærkningen af den valgte bås, f.eks. hvis køretøjet i den tilstødende bås holder skævt i sin bås, henviser vi til, at der parkeres i en helt anden bås, således at en lovlig parkering inden for afmærket bås er mulig.

Såfremt der parkeres, hvor der slet ingen bås/afmærkning findes, anses dette også som en parkering udenfor afmærket bås, såfremt der er skiltet med, at parkering skal ske inden for afmærket bås.

Europark.dk