Taylor Swifts slår rekorder med helt særlig strategi
Taylor Swifts forhold til sine fans er ifølge specialist i musikmarkedsføring "lykken at opnå".
Da sangerinden Taylor Swift for nylig lancerede sit nye album ’Midnights’ var interessen så stor, at hun slog rekorden for det mest streamede album på en enkelt dag i Spotifys historie.
Og nu har ti af albummet sange indtaget alle ti pladser på top ti på Billboards hitliste.
Det har ingen musiker før præsteret.
Den, der er kommet tættest på, er rapperen Drake, der sidste år satte sig på ni af hitlistens ti øverste pladser.
Men succesen på hitlisterne siger måske i virkeligheden mere om hendes evne til at pleje sine fans, end det siger om hendes musik.
- Hun har helt utroligt mange fans, og de er meget engagerede i hende - også helt sygeligt nogle gange, siger musikanmelder Niels Pedersen.
Største popstjerne for tiden
Den 32-årige amerikanske sangerinde og sangskriver fra Pennsylvania har sine rødder i countrymusikken.
Hun udgav sit første album i 2006 bare 16 år gammel.
’Midnight’ er hendes 10. album, og hun har i sin karriere solgt 50 millioner albums og 150 millioner singler.
- Hun er en af de største popstjerner, vi har for tiden, siger Niels Pedersen, der i dag betegner hendes stil som mere klassisk pop.
Lykken at opnå hendes fanskare
Men én ting er skrive gode popsange.
Noget andet er at opbygge og vedligeholde en helt særlig kontakt til sine fans.
Og på det punkt er Taylor Swift i en liga for sig.
- Hun har fået det her meget personlige forhold til sine fans, og det er lykken at opnå det. Ens fans er de bedste markedsføringskanaler, siger Kat Jarby, der er manager og specialist i musikmarkedsføring.
Dronningen af påskeæg
Og så har hun en særlig evne til at pirre sine fans, efterlade hints i sine tekster og tease for sin musik med kryptiske beskeder og videoer på sociale medier.
En disciplin, der har gjort, at hun er blevet kaldt ’dronningen af efterlade easter eggs’ (påskeæg red.).
Easter egg hentyder til mystikken og jagten på noget, der skal pakkes ud, før det kan nydes til fulde.
Op til udgivelsen af hendes nyeste album lagde hun eksempelvis videoer på TikTok, hvor hun én efter én afslørede sangtitlerne på albummet.
På store reklamesøjler kunne man også i tiden op til albummets offentliggørelse finde brudstykker af sangtekster.
- Så bliver hendes fans nysgerrige på, hvad det handler om, siger Kat Jarby.
Fans fortolker alt
Ifølge Kat Jarby er Taylor Swift en foregangskvinde for, hvordan man formidler musik.
- Det er lige så vigtigt at markedsføre sin musik, som det er at skrive god musik. Musikken står desværre aldrig alene, siger Kat Jarby.
Kat Jarby beskriver Taylor Swifts sangtekster som ”universelle” og ”relaterbare” for mange mennesker.
Men dykker man ned i teksterne – og det gør hendes fans - finder man en masse små referencer og ledetråde, der kan være relateret til hendes eget liv og oplevelser.
Hun har selv forklaret, at hintsene er en måde at give sine fans incitament til at læse hendes tekster omhyggeligt, fordi teksterne er det, hun er ”allermest stolt af”.
- Jeg har trænet dem til det, har hun sagt.
Der opstod da også hurtigt spekulationer om, hvorvidt sangen ’Would Have, Could Have, Should Have’ på hendes nye album handlede om forholdet til musikeren John Mayer.
Blandt andet baseret på, at sangen har nummer 19. Samme alder, som Swift havde, da de datede.
Niels Pedersen er enig i, at Taylor Swift er utroligt god til at kommunikere og sætte dagsorden og få fans til at engagere sig.
- Hun er virkelig en dronning af den måde at kommunikere på. Når man så får pladen, kan man spørge sig selv, om den lever op til hypen, siger han.