Folketingsvalg 2022

Se listen: Så mange penge har partierne brugt på sociale medier under valget

Liberal Alliance skød valgkampen i gang med en lang række opslag, mens Socialdemokratiet har gemt pengene til sidste dag.

Allerede tre dage inde i valgkampen havde Liberal Alliance kridtet banen af på sociale medier.

Partiet brugte mere end 151.000 kroner på annoncer på Facebook og Instagram på bare én dag, og samlet set er Liberal Alliance også det parti, der har brugt flest penge på at føre digital valgkamp.

Det viser en opgørelse fra hjemmesiden politiskannoncering.dk, der har samlet og analyseret partiernes køb af annoncer på sociale medier.

I alt har partiet med Alex Vanopslagh i spidsen brugt 2.782.793 kroner på at købe annoncer på Facebook og Instagram den seneste måned.

- Jeg kan forestille mig, at det er fordi, de meget går efter unge vælgere, og det er lettere at nå de unge digitalt end i en gammeldags knitreavis, lyder det fra Niels Th. Dahl, der er politisk analytiker på Jyllands-Posten, i ’Go’ morgen Danmark’.

Og noget kan tyde på, at annoncekronerne har været givet godt ud for Liberal Alliance, der ser ud til at få et godt valg, vurderer Niels Th. Dahl.

Han påpeger dog, at mange annoncer på sociale medier ikke nødvendigvis er lig med sejr eller mandater på Christiansborg.

Det Konservative Folkeparti er eksempelvis det parti, der har brugt næstflest penge.

Partiet med Søren Pape i spidsen har brugt mere end 2,6 millioner kroner, mens Moderaterne har brugt 350.000 kroner den seneste måned.

Annoncer målrettes til særlige målgrupper

Valdemar Osted er konsulent og ejer af siden politiskannoncering.dk, der har analyseret data fra mere end 500 Facebook- og Instagramsider.

Han forklarer, at politikerne bruger to forskellige slags opslag for at nå vælgerne. Den ene type er sponsorerede annoncer, som dukker op i ens feed. Politikerne kan vælge at målrette disse annoncer til bestemte målgrupper, men alle kan se dem.

Den anden type er det, Valdemar Osted kalder for ’dark posts’.

Det koster måske tusind kroner at komme ud til 15.000 mennesker

Valdemar Osted, konsulent og ejer af politiskannoncering.dk

- Det betyder, at annoncen kun kører ud til de mennesker, som partiet har valgt, at den skal gå ud til. Det kan være, at et parti har valgt at køre en annonce ud til 50-60-årige i Holbæk for eksempel, lyder det.

Og netop Facebook- og Instagramannoncer giver muligheden for at målrette sin valgkampagne mod en bestemt gruppe vælgere, forklarer Valdemar Osted.

- Facebook er suverænt en af de bedste og billigste måder at komme ud til danskerne på. Det koster måske tusind kroner at komme ud til 15.000 mennesker, siger han.

Annoncer er fremtiden

Niels Th. Dahl er ikke i tvivl om, at de betalte annoncer på sociale medier er kommet for at blive, men på nuværende tidspunkt er det stadig kun ét blandt mange greb for politikerne, lyder det.

Og ligesom partiernes budget har spenderet alt fra 25.000 kroner til 2,7 millioner på annonceringer via sociale medier, har deres strategier været meget forskellige, er Niels Th. Dahl og Valdemar Osted enige om.

For mens Liberal Alliance valgte at bruge en stor sum penge, lige da valget blev udskrevet, har Socialdemokratiet gennem valgkampen brugt flere og flere penge, lyder det.

Og partiet ser ud til at toppe nu.

- Jeg tror, at Socialdemokratiet er helt klar over, at mange vælgere først stempler ind i valgkampen her de sidste dage, og det er måske derfor, at det er her, man skubber pengene hen, slutter Niels Th. Dahl.

Se hele interviewet med Niels Th. Dahl og Valdemar Osted i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY.