Priserne stiger

Stor strid om færge: - Vi bliver holdt som gidsler, siger borgmester

TV Syd logo
I samarbejde med TV Syd

Hos Fanø Kommune er man utilfreds med prisstigningerne på Fanølinjens billetter. Hos rederiet bag genkender man ikke kommunens udlægning.

I sidste uge blev det meldt ud, at Molslinjen, der er selskabet bag færgeforbindelsen mellem Esbjerg og Fanø, ville sætte billetprisen op, sænke farten på færgerne og sejle med færre afgange.

Nu har Fanø Kommune så udsendt en pressemeddelelse, hvor borgmester Frank Jensen (R) lufter sin utilfredshed med selskabet og det, de opfatter som manglende dialog.

- Det er først og fremmest vigtigt for os politikere at understrege, at vi intet har med disse prisstigninger at gøre, og at vi tager afstand fra den måde, Molslinjen fører dialog på, udtaler Fanø-borgmesteren.

Han understreger, at de ikke er blevet hørt om ændringer i fartplanen, og han ikke mener, at de har fået rimelig tid til at forholde sig til de foreslåede prisstigninger.

- Derfor står de seneste ændringer alene for Molslinjens regning og er på ingen måder noget, vi kan bakke op om, siger han og fortsætter:

- Tværtimod vil vi kæmpe indædt imod, at vores borgere, erhvervsdrivende og gæster skal betale uforholdsmæssigt høje priser for færgen, hvor vi samtidig ikke kan få dokumentation for prissætningen. Det er på ingen måder rimeligt.

Lige nu føler vi os lidt som gidsler i det monopol

Frank Jensen (Radikale Venstre), borgmester i Fanø Kommune

Fanø Kommune oplyser, at man er den eneste kommune i landet, hvor det er en privat, kommerciel operatør, der varetager færgedriften. Derfor har øboerne ikke selv indflydelse på hverken prissætningen eller vilkårene. Og derfor frygter Frank Jensen nu, at man kommer til at betale prisen for det.

- I vores tilfælde har man i sin tid privatiseret kritisk infrastruktur. Det betyder, at vi reelt set er overladt til markedskræfterne, og at Fanølinjen/Molslinjen kan hæve priserne eller underinvestere for at skabe maksimal profit på deres forretning, lyder det.

I borgmesterens optik er det ikke holdbart, da øboerne ifølge ham ikke har noget alternativ til Fanøfærgen.

- Lige nu føler vi os lidt som gidsler i det monopol, da vi faktisk ikke har medbestemmelse på priserne, fartplanen eller servicen, siger han.

Vi er ikke enige med Fanø lige nu, men det er ikke det samme som, at der ikke har været en dialog om det

Jesper Maack, pr og kommunikationschef hos Molslinjen

Kommune og rederi er ikke enige

Hos Molslinjen kommer udmeldingen fra Fanø Kommune bag på Jesper Maack, der er pr- og kommunikationschef.

- Vi er mildest talt overraskede over retorikken. Det passer simpelthen ikke, siger han og fortsætter:

- Vi har haft dialog om det her siden september, og dialogen er forceret af krisen, der har ramt. Man kan sige, at vi ikke er enige med Fanø lige nu, men det er ikke det samme, som at der ikke har været en dialog om det.

Aftale om at hæve prisen

Molslinjen overtog driften af færgeforbindelsen mellem Esbjerg og Fanø i 2018. Jesper Maack fortæller, at man siden 2019 har haft dialog med Fanø Kommune om den grønne omstilling, og at man også siden 2019 har haft en kontraktlig aftale om, at man kunne hæve priserne, hvis energipriserne steg.

Derfor forstår han ikke, hvorfor prisstigningerne kommer bag på Fanø Kommune.

Fanø Kommunes økonomi- og planudvalg besluttede på deres seneste møde, at de blandt andet ville anmode Molslinjen om at sejle med det billigste brændstof og fastholde flest mulige afgange i forhold til den oprindelige sejlplan.

I øjeblikket sejler de to dieselfærger Menja og Fenja med HVO-diesel, mens den "normale" diesel er mere klimabelastende, og derfor vil Molslinjen ikke anvende den.

- Vi er ikke vilde med idéen om at gå tilbage til den "normale" diesel. Vi er en del af klimapartnerskabet med regeringen, og vi mener også, at den grønne omstilling er nødvendig, så det skal vi helst ikke ud i, har Jesper Maack tidligere udtalt til TV SYD.

Eget færgeselskab

Fanø-borgmester Frank Jensen lufter også en anden mulighed, hvis konflikten mellem de to parter går helt i hårdknude.

- Vi kigger også på muligheden for, om vi på sigt selv kan lave en alternativ overfart eller måske endda vores eget færgeselskab, hvor det i stedet for en kapitalfond er vores egen kommune - og dermed borgere - der kan nyde godt af overskuddet fra færgedriften, ligesom vi selv vil være i stand til at fastsætte priserne og vilkårene. Det er stadig vores helt klare tilgang, at vi fortsat vil understøtte et åbent og transparent samarbejde med Molslinjen, men hvis dette ikke er muligt, hvilket det jo desværre ikke tyder på lige nu, må vi jo overveje alternativerne, udtaler han.

Molslinjens Jesper Maack siger, at det står kommunen frit for, om de vil afsøge andre muligheder. Men han understreger, at andre færgeselskaber også har skruet på nogle af de samme knapper i forbindelse med de stigende energipriser.

- Hvis man kigger rundt i det danske færgeselskab, så er det de samme håndtag, som de kommunale færgeselskaber gør: De sejler mindre, hæver priserne og sejler langsommere, siger han.