Energikrise

Selskab erkender fejl: Kunder betaler for gas, de ikke bruger

Evida vil nu indkalde gasleverandører til et møde, der skal sikre, at kunder ikke modtager forkerte opkrævninger.

En række danskere, der den seneste tid har skiftet fra gas til en anden varmekilde, får stadig acontoregninger på flere tusinde kroner for deres forventede gasforbrug.

Det har TV 2 onsdag kunnet fortælle.

Og nu erkender det statsejede gasselskab Evida, at der er sket en fejl. Det oplyser selskabet i et skriftligt svar til TV 2.

- Vi har en klar proces i markedet, der skal sikre, at kunderne ikke modtager acontoopkrævning efter overgang til ny varmekilde.

- Vi har desværre oplevet en teknisk fejl i it-kommunikationen mellem gasleverandørerne og os. Det betyder, at ikke alle beskeder er gået igennem til gasleverandørerne. Fejlen er nu rettet, og vi har sat gang i en oprydning bagudrettet.

Det er Evida, som skal meddele de enkelte gasleverandører, at kunden ikke længere bruger gas. Først her kan leverandøren stoppe opkrævningerne.

"Der går ikke 18 måneder"

Af en mailkorrespondance mellem en dansk mand og hans energiselskab, som TV 2 har set, fremgår det, at der kan gå op til 18 måneder, før en kunde bliver endeligt registreret som at have skiftet varmekilde.

Selskabet baserer det blandt andet på en mail, som Evida sender ud til kunder, der skifter varmekilde, hvor de skriver følgende:

- Din gasledning og dit målerskab frakobler vi rent fysisk, efter at du er skiftet til en anden varmekilde, dog tidligst når vi henter din gasmåler og senest 18 måneder fra den dato, du har angivet at skifte varmekilde, skriver Evida til en kunde i en anden korrespondance, som TV 2 har set.

Det, siger Evida nu, er imidlertid en fejltolkning, at det skulle betyde, at der kan gå 18 måneder, før en kunde får skiftet gasmåler.

- Der går ikke 18 måneder, fra en kunde har fået ny varmekilde, til han eller hun er blevet slutafregnet og dermed ikke længere er gaskunde og skal betale for gas. De 18 måneder er den frist, Evida har til at lave den fysiske frakobling af stikledningen, og den fysiske frakobling har ingen forbindelse til regningerne – den er en slags efterfølgende oprydning.

Regning på 10.000

TV 2 har blandt andet kunnet fortælle om Flemming Rasmussen, der fik lukket sin gasledning 9. maj for at få installeret varmepumpe – og siden ikke har haft noget som helst gas i sit hus. Han modtog alligevel en regning på 10.000 kroner for perioden maj-juni.

- Den nægter jeg at betale. Jeg skal sgu ikke give dem 10.000 kroner for 9 dage, siger Flemming Rasmussen.

I årsopgørelsen fra hans gasselskab Andel Energi fremgår det, at han står til at modtage yderligere 3 acontobetalinger, der lyder på knap 13.000 kroner stykket. Dermed står han til at skulle betale 48.000 kroner for gas, han ikke bruger.

Lignende historier har andre danskere fortalt.

Indkalder til møde

Klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) har tidligere oplyst i et skriftligt svar til TV 2, at ministeriet er opmærksom på problemstillingen og er i dialog med Evida.

Og nu skrider Evida altså til handling efter at have fundet en teknisk fejl.

Selskabet oplyser desuden, at man indkalder gasleverandørerne til et møde, hvor de "i fællesskab skal sikre, at processerne fungerer, så kunderne ikke modtager opkrævninger, efter at de er skiftet til anden varmekilde".

Hvad skal TV 2 kigge på?

Er du hårdt ramt af de stigende priser på energi- og fødevarer? Har du behov for behandling i sundhedsvæsenet, men først fået en tid flere måneder eller år ude i fremtiden? Eller tumler du i din hverdag med en helt anden problematik, som politikerne bør forholde sig til? Så skriv til os på 1234@tv2.dk.