GO'

Danske skoleelever skal forske med Andreas Mogensen i rummet

Når Andreas Mogensen om et år igen tager på rummission, kan danske folkeskoleelever lave deres egne forsøg via særlig teknologi.

Om under et år drager Andreas Mogensen ud på sin anden rummission og denne gang som pilot.

I 2015 var den danske astronaut væk i ti dage, men når Andreas Mogensen til marts tager afsted igen, skal han være væk et halvt år, hvor han skal lave en masse forskning, blandt andet ti danske forsøg.

- Det bliver rigtig spændende. Jeg kender til de ti danske forsøg, men de udgør jo kun en brøkdel af alle de forsøg, jeg skal lave. Så der kommer rigtig mange forsøg, men selvfølgelig glæder jeg mig især til de danske, fortæller han i ’Go’ morgen Danmark’.

Det er dog ikke kun rumforskere og anerkendte fysikere, der kommer til at kunne følge med og forske rummet med hjælp fra Andreas Mogensen.

Alle danske, grønlandske og færøske folkeskoleelever vil blive inviteret til at lave forsøg via Andreas Mogensen, og det glæder ham, at han kan være med.

Det handler om at få involveret børn

Andreas Mogensen, astronaut

- Det handler om at få involveret børn og give dem nogle muligheder for også at blive rumforskere og prøve at lege lidt med det, som vi laver til hverdag, forklarer han.

Børn kan lave egen forskning

Det er danske Sheila Christiansen og hendes selskab, SpaceTech denMACH, der står bag materialet, som skolebørn over hele verden kan få gratis tilgang til.

Teknologien bag er den såkaldte IoT-teknologi, der står for 'Internet of Things', som man bruger til at måle data på forskellige ting.

De danske folkeskoleelever vil blive de første i verden, der får undervisning i satellitkommunikation, men det er helt op til dem selv, hvad de vil undersøge, lyder det fra Sheila Christiansen.

- De kan måle indeklima og leveomstændighederne, hvor Andreas er, de kan måle trafikken i det europæiske modul, der hedder Columbus, eller de kan lave momentumforsøg i vægtløs tilstand, forklarer hun.

Man kan næsten ikke starte tidligt nok med at børn bliver interesserede i rummet

Anja C. Andersen, astrofysiker ved Niels Bohr Instituttet

Sheila Christiansen ser det som en unik forskningsmulighed for både børn og forskere, at Danmark lige nu har en astronaut at forske via, og den begejstring deler Anja C. Andersen, der er astrofysiker ved Niels Bohr Instituttet.

- Man kan næsten ikke starte tidligt nok med, at børn bliver interesserede i rummet og i at kode, og lur mig om der ikke er nogle af børnene, der finder på at måle et eller andet spændende oppe på rumstationen, som vi ikke havde fundet på, siger hun.

Rummet skal sikre bæredygtighed

Sheila Christiansen tror på, at IoT-teknologien bliver den fjerde industrielle revolution, og derfor har hun et stort ønske om, at danske børn allerede lærer om teknologien i folkeskolen.

Og især når det kommer til klimaet, mener hun, at overvågningsteknologien er afgørende for fremtidens generationer.

Det handler om, at børnene både får indblik i, hvad teknologien kan

Anja C. Andersen, astrofysiker ved Niels Bohr Instituttet

- Hvis vi ved noget mere om, hvor meget vand, der er i en mark, hvor hurtigt en gletsjer smelter, eller hvad der skal til for at overvåge coronavacciner bedre i et fly, så kan vi få 30 procent flere fødevarer og 30 procent mere vand, mener hun.

Igen er Anja C. Andersen enig.

- Det handler om, at børnene både får indblik i, hvad teknologien kan, men i virkeligheden er Sheila også med til at give dem nogle redskaber til, hvad man eksempelvis kan gøre mod klimaproblemerne.

Sheila Christiansen og Anja C. Andersen opfordrer derfor danske undervisere og skolelærere til at være med i projektet.

Se hele interviewet med Andreas Mogensen, Sheila Christiansen og Anja C. Andersen på TV 2 PLAY