GO'

Sådan køler du dig bedst ned i varmen

Morten Dahl forklarer, hvorfor et varmt bad inden sengetid kan hjælpe med at køle af og give en bedre søvn i varmen.

Det er frem med parasollen, solcremen og badetøjet i dag, når temperaturen kan overstige de 36 grader.

Men den massive sommervarme kan også være farlig, hvis man bliver overophedet. Det gælder især dem, der dyrker motion eller arbejder i varmen, de ældre, dem med hjerte- eller lungesygdomme og børnene, forklarer speciallæge Morten Dahl.

- De skal have noget væske ind, så der skal du måske gå på kompromis med din nul sukker-politik.

Så saftevand og sodavandsis er godt?

- Ja, og hvis de kan få noget salt, er det også rigtig godt.

Og det er vigtigt, at man reagerer, hvis man oplever, at børn eller voksne bliver konfuse, aparte, hjernepåvirkede, hallucinerer eller er svære at komme i kontakt med, forklarer han.

- Det kan være tegn på hedeslag, og de skal altså på hospitalet. Og det er uden unødig ventetid, hedeslag kan godt være alvorligt, lyder det.

Morten Dahl har derfor lavet tre gode råd til at håndtere varmen i dag.

Hop i vandet

  1. Hop i vandet

    Morten Dahl anbefaler som udgangspunkt, at man opholder sig i skyggen i dag. Det gælder især børn.

    Men det kan være en god idé at bevæge sig ud af skyggen og hoppe i vandet.

    - Du nedkøler din kropstemperatur, og når du har vand på kroppen, så skal det fordampe, ligesom sved fordamper fra huden, og det nedkøler kroppen bagefter.

    Er man ikke tæt på en bademulighed, kan man skylle sig under bruseren og sætte sig i skyggen, forklarer han.

  2. Is i armhulen

    Har man det for varmt, kan man også bruge isposer til at nedkøle sig med. Her kan man med fordel lægge poserne i armhulerne og på lyskerne, hvor der løber nogle store pulsårer.

    Men hvis man ikke er overophedet, er det ikke nødvendigvis en god idé.

    - Det kan godt give nogle ret voldsomme kulderystelser. Og så skal man ikke have en ispose direkte på huden, der skal man helst have et viskestykke imellem, lyder det.

  3. Varmt bad inden sengetid

    Selvom man kan have lyst til at tage et koldt bad i varmen, så er et varmt bad inden sengetid bedre.

    Det viser forskning, forklarer Morten Dahl.

    - Man tænker, at man har lyst til et koldt bad, men i timerne efter et varmt bad bliver kroppen bedre til at skille sig af med varmen, og du får faktisk en dybere søvn.

    Det kolde bad anbefaler han derfor, at man gemmer til om morgenen, hvor det kan have en opfriskende virkning.