Min idé - vores mission

Her er otte klimaideer - hvilken en, synes du, er den bedste?

Der er nok af ideer til, hvordan vi kan redde klimaet. Nu de helt almindelige danskere kommet på banen med deres egne bud.

Små klimamonstre, gratis mad og pakker, du sender tilbage.

Det er et lille udpluk af de ideer, som dommerpanelet i ’Min idé – vores mission’ skal tage stilling til.

Og så er der også et par ideer, der prøver at mindske danskernes trang til at smide ud og altid købe nyt.

Var det for eksempel noget med en jakke lavet af en renserisæk eller en billig istandsat vaskemaskine?

Tirsdag klokken 20.40 på TV 2 og på TV 2 PLAY sættes jagten igen ind på 500.000 kroner, der er i præmie til den allerbedste klimaidé.

Andet program byder denne gang på otte ideer, som du kan læse om herunder.

Hvilken en, synes du, er den bedste? Giv din stemme nederst.

Sandermann: Garn af affaldsuld

Stort set alle danske får bruges udelukkende til mad.

Deres uld bliver kørt væk og brændt af på en losseplads i stedet for at blive til tøj.

Det skal ændres. Ikke mindst fordi det kan mindske CO2-udledningen, at ulden ikke skal flyves til Danmark fra den anden side af jorden.

Stine Sandermanns idé går i al sin enkelthed ud på at samle det såkaldte affaldsuld sammen og producere garn af det.

Fire lande står for 71 procent af verdens uldproduktion.

Australien, Kina, USA og New Zealand er ikke just i Danmarks baghave, så ulden skal rejse langt.

Derfor er det vigtigt for Stine Sandermann, at man redder ulden i Danmark og bruge den til tøj i stedet for at brænde den af.

UPCY: Tøj af kasserede tekstiler

Produktionen af nyt tøj står for hele fire procent af verdens CO2-udledning.

Derfor er det et problem, at vi hvert år smider 677 tons nyt tøj ud – alene fra de danske tøjproducenter.

Peter Bjerg står bag virksomheden UPSY, der ’upcycler’ tekstiler af ældre dato i stedet for at smide dem ud.

Det vil sige, at han laver ”nyt” tøj af brugte tekstiler.

Renserigiganten DFD sender hver dag et tons kasserede tekstiler til UPSY, som de giver nyt liv.

Når tekstilerne til sidst er blevet for slidte til tøj, kan UPSY bruge dem til at fremstille både plader og møbler af dem.

På den måde kan tekstilerne leve videre i op til 20 år.

Millfield: Elektricitet via vand

Produktion af elektricitet er et stort behov hos den almindelige dansker. Men den sviner også.

I 2020 udledte elproduktionen i Danmark 5,2 millioner tons CO2.

Michael Mølhede og hans far har patent på en anordning, som de selv kalder for en ’flow converter’.

Og den kan hjælpe.

Flow converteren hører hjemme i vandet, hvor dens formål er at konvertere energien fra floder, tidevand og havstrømme til elektricitet.

Indtil videre er produktet dog kun blevet testet i lukkede omgivelser.

Men ifølge Michael Mølhede selv vil en flow converter på sigt kunne spare naturen for et udslip på 750 tons CO2 om året.

Stop Spild Lokalt: Bekæmpelse af madspild

I Danmark kasseres der hvert år 814.000 tons spiseligt mad.

Og på verdensplan står madspild for hele 8-10 procent af CO2-udledningen.

Nonprofitorganisationen Stop Spild Lokalt vil sørge for, at den producerede mad bliver spist – i stedet for at blive smidt ud.

Ideen startede i Rasmus Erichsens hoved. Han ville skabe et netværk, hvor helt almindelige danskere kunne dele deres egen overskudsmad med hinanden.

I dag har Stop Spild Lokalt så et samarbejde med samtlige supermarkedskæder i Danmark.

Helt konkret har organisationen 120 madoaser rundt om i Danmark.

Her kan de lokale borgere kvit og frit hente det mad, som supermarkederne ikke kunne sælge alligevel.

Den danske fødevareindustri står sammen med supermarkeder og grossister for to tredjedele af madspildet.

Den sidste tredjedel sørger du og jeg for at smide ud.

Simple, Very Simple: Istandsættelse af hårde hvidevarer

Hvert år bliver der kasseret 116.000 tons hårde hvidevarer i Danmark.

Og det belaster klimaregnskabet, hvis man spørger Aalborg Universitet.

For hvis danskerne i stedet købte en brugt – men istandsat og rengjort – vaskemaskine, kunne de spare miljøet for cirka 227 kg CO2 per maskine.

Men Kristoffer Hvidsteen og Rasmus Jørgensen har lagt mærke til netop danskernes trang til at smide ud og købe nyt.

Deres idé er, som deres firmanavn antyder, helt simpel.

Simple, Very Simple vil forlænge levetiden for de hårde hvidevarer ved helt simpelt at istandsætte dem.

Og alt bliver naturligvis nøje gået efter og rengjort, inden de bliver sat til salg igen.

Effective Environmentalism: Hjemmeside for klimaløsninger

Det er en labyrint at finde ud af, hvad der er af klimaløsninger derude.

Det vil Effective Environmentalism med Sebastian Scott Engen og Nina Dyrberg lave om på ved hjælp af en hjemmeside.

Her skal der være et overblik over hvilke løsninger, der er derude, og hvad der egentlig batter mest i det store regnskab.

Hjemmesiden skal desuden formidle klimaforskernes viden til de helt almindelige danskere.

Målgruppen er dog i første omgang de unge og klimaaktivister, som allerede er topmotiverede for at gøre noget.

Små Klimamonstre: Lærerigt klimaunivers for børn

Gode vaner starter tidligt.

Det har Helene og Morten Hennebjerg-Johansen lært fra deres eget liv med to børn.

Derfor har de skabt Små klimamonstre. Et hyggeligt univers for børn i alderen 3 til 9 år.

Gennem underholdning skal børnene få gode klimavaner ind i hverdagen helt fra starten.

Universet med de små, søde klimamonstre kan ifølge folkene bag også være med til at forebygge og afhjælpe den klimaangst, som mange unge mennesker har i dag.

Re-Zip: Genbrug af papkasser i e-handlen

2020 er året, hvor covid-19 gjorde sit indtog i verden. Men 2020 var også året, hvor der blev sendt 131 millarder pakker på verdensplan.

Med et par pessimistiske briller på vil det sige, at der også røg cirka 131 millarder engangsemballager direkte i skraldespanden.

Det vil Thomas Fugl og Bo Bach Bodum og deres virksomhed Re-Zip stoppe med en emballage, der kan bruges igen og igen.

Det foregår sådan, at den butik på nettet, hvor du netop har købt et par sko, er med i ordningen.

Når du modtager pakken med dine sko, kan du efterfølgende aflevere den sammenklappelige kasse i en pakkeshop.

Når Re-Zip har modtaget emballagen, modtager du en voucher på eksempelvis 100 kroner til den butik, hvor du købte dine sko.

På den måde sørger alle for, at emballagen ikke havner i en skraldespand.

Hvilken en af klimaideerne synes du, er bedst? Giv din stemme herunder:

Afstemning

Hvilken klimaidé er bedst?

Se hvilken idé, der går videre til finalen af 'Min idé - vores mission' tirsdag kl. 20.40 på TV 2 eller lige nu på TV 2 PLAY.