Live fra Wallenberg

Mikkel Beha arbejder på at forvandle sit berømte skib

Rejserne med Wallenberg har vist familien Beha Erichsen, at vi lever i en verden med alvorlige klimaforandringer.

Mikkel Beha er netop hjemvendt efter endnu en tur til Svalbard.

Med en let rødmen bærer hans ansigt stadig en lille smule præg af det hårde frostvejr, der er deroppe langt mod nord.

Det samme gør hans fingre. De havde svært ved at skrive sms’en om, at vi havde en interviewaftale.

For Mikkel Beha skal sammen med resten af sejlerfamilien være vært for et liveprogram, der hedder ’Live fra Wallenberg’.

Det sendes lørdag klokken 19.50 på TV 2 og TV 2 PLAY.

Her forsøger familien sammen med en række gæster at finde svar på, hvordan vi kan bevare vores planet.

Men kan man egentlig være vært for en snak om klimaløsninger, når man selv sejler med et alt andet end klimavenligt skib i form af Wallenberg?

Hellere sejle end cykle

Mikkel Beha er meget bevidst om, hvordan det umiddelbart kan se ud.

- Der ligger helt klart en modsætning i at sejle rundt med to dieselmotorer og samtidig snakke om klima, siger Mikkel Beha.

- Det ved vi godt, men det er altså bare den virkelighed, vi er i lige nu.

Ud over de to solide Volvo-motorer fra 1985 har Wallenberg også et oliefyr, så familien kan holde varmen.

Men det er en nødvendig omkostning, mener Mikkel Beha.

- Vi kunne også bare blive hjemme, cykle rundt i København og så bare tie stille. Men vi vil gerne tale om klimaproblemerne. Og måden, man gør det på, er at rejse ud, dokumentere det og så komme hjem og fortælle om det, siger Mikkel Beha.

Udleder mere CO₂ end de fleste

Det er dog heller ikke planen, at Wallenbergs fremtid er drevet af diesel.

Drømmen er grøn.

- Vi vil meget gerne skifte motorerne ud på Wallenberg, siger Mikkel Beha.

Familien har været i kontakt med mange med viden inden for feltet. Men teknologien er der ikke helt endnu.

- Vi arbejder på at få det til at ske inden for et par år. Enten ved at bygge motorerne om eller ved at udskifte dem helt, siger Mikkel Beha.

Han gør opmærksom på, at når familien er ude at sejle i et år, kører de hverken i bil eller tager på charterferie imens.

Desuden forhindrer sejladsen også de cirka ti mennesker ombord i at køre alene på arbejde hver dag.

- Vi ligger dog helt sikkert stadig mere på plussiden i CO₂-regnskabet end de fleste. Men vi prøver, siger han.

Ingen gåtur til Nordpolen

Når man bruger sit liv på at sejle og flyve rundt i verden, skal man have en god grund.

Og det mener Mikkel Beha, at han har.

- Når en klimaforsker for eksempel vil undersøge en gletsjer, så tager han et fly til Grønland for at gøre det. Derefter kommer han hjem og fortæller om det hele. Det er lidt det samme, vi gør, fortæller Mikkel Beha.

For familien er Wallenberg et værktøj til at tage ud i verden og ved selvsyn se, hvad klimaforandringerne gør.

Og selvom Mikkel Beha sidder med mindre frostskader i ansigtet fra Svalbard, er der ikke koldt nok deroppe.

Det har han selv set.

- På Svalbard kan man sejle flere kilometer inde på land i forhold til søkortene, fordi gletsjerne har trukket sig så meget, fortæller han.

Svalbard er faktisk det sted på planeten, hvor temperaturen er steget mest.

- Isen smelter helt vildt hurtigt. Det har man set før, men det har måske taget 1000 til 3000 år. Nu tager det kun 20 år. Det går så stærkt, fortæller han.

Ved sit seneste besøg på Svalbard fik Mikkel Beha også en slem overraskelse.

På toppen af Svalbard plejede han at kunne træde ud og i teorien gå 1100 km på havisen hele vejen til Nordpolen.

- Men nu var det bare hav. Isen var smeltet, konstaterer han.

Hvad gør de selv?

Derfor er familiens CO₂-regnskab også noget, de, ifølge Mikkel Beha, er meget bevidste om.

Når de er hjemme fra deres togter, gør de, hvad de kan for at mindske deres CO₂-aftryk.

- Vi prøver altid at købe brugt. For så er CO₂-regningen jo allerede betalt. Hver gang man køber nyt, så trykker man jo på CO₂-knappen, siger Mikkel Beha, der ikke kan huske, hvornår han sidst har købt nyt tøj.

Derudover prøver familien at spise både mindre kød samt lokal og sæsonbaseret mad.

- Det gør ikke noget, at man kun kan få jordbær om sommeren. Det er jo en del af charmen at genopleve sæsonerne hvert år, siger han.

Og så har Mikkel Beha og konen Marian Midé Andersen for første gang købt ny bil.

En elbil.

- Vi vil gerne være med til at investere i en grøn omstilling. Og elbilerne bliver jo kun bedre, hvis der er nogen, der køber dem. Det er jo i virkeligheden en form for crowdfunding, siger Mikkel Beha.

Hjemme er han også i gang med planerne om at lave et solcelleanlæg, så han kan køre på gratis solenergi.

Danskerne i front

Mikkel Beha nægter at løfte pegefingre ad nogen i klimasnakken.

Han mener dog stadig, at danskerne må gå forrest i klimakampen.

- I Danmark er vores CO₂-aftryk 15 til 17 tons hvert år. Mange mennesker i verden har kun ét ton.

Og selvom vi er et lille land med få indbyggere, mener han, at vi kan bidrage med at opfinde løsninger på problemerne.

- Løsningen kommer jo ikke fra en landsby i Eritrea. Den kommer herfra, siger han.

Det vil Mikkel Beha både tro og håbe på.

For ifølge ham kommer al forandring i verden fra troen og håbet på, at vi som mennesker kan gøre noget bedre.

- Vi skal lægge alle vores evner, vores hjerner og vilje ned i den samme gryde. Så sker der noget, siger han.

I aften er ’Live fra Wallenberg’ netop den gryde.

Her har Mikkel Beha og familien inviteret en række kloge mennesker ombord på skibet med de to dieselmotorer.

Hvad kan vi gøre? Hvad skal vi gøre? Og kan vi overhovedet gøre noget?

Se 'Live fra Wallenberg' lørdag klokken 19.50 på TV 2 eller TV 2 PLAY.