GO'

Tysk kannibalsag vises på scenen på Det Kongelige Teater

Ifølge forfatter Johannes Lilleøre, der står bag forestillingen, er historien om Armin Meiwes en fortælling om længsel, ensomhed og venskab.

Morten Burian måtte hurtigt lukke manuskriptet igen, kort efter han åbnede det for første gang på Det Kongelige Teater.

Skuespilleren fik det simpelthen fysisk dårligt, og han måtte lige samle sig.

For selvom han havde spillet mange forskellige roller før, så var hans rolle som den tyske kannibal Armin Meiwes ekstrem.

Onsdag har stykket premiere på Det Kongelige Teater, og den 47-årige skuespiller ser nu anderledes på historien om livstidsdømte Armin Meiwes, som med samtykke spiste sin ven, Bernd-Jürgen Brandes, i 2001 og skabte overskrifter i hele verden.

- Noget af det, som stadig påvirker mig meget fra materialet, er den der frygtelige, dybe, dybe ensomhed, som man mærker, der er i de her mennesker. Både i Bernd-Jürgen og i Armin. Længslen efter at blive mødt med al det, man er, fortæller han i ’Go’ morgen Danmark’.

Jeg har haft lyst til at udfordre det der monsterbegreb

Johannes Lilleøre

Og Johannes Lilleøre, der har skrevet ’Kannibalen’, mener, at historien er relevant at fortælle.

Hvorfor skal vi gå ind og lade os underholde af en så gruopvækkende historie?

- Jeg har haft lyst til at udfordre det der monsterbegreb, fordi jeg har haft lyst til at undersøge, om der er noget i det her, som jeg ville kunne forstå, hvis jeg satte mig ned og researchede på det og skrev om det, lyder det fra forfatter Johannes Lilleøre.

En kærlighedshistorie

Allerede da historien om Armin Meiwes og Bernd-Jürgen Brandes ramte avisoverskrifterne i 2001, begyndte Johannes Lilleøre at interessere sig for de to mænd, der på internettet var blevet enige om, at Armin Meiwes skulle spise Bernd-Jürgen Brandes.

Video: Det Kongelige Teater

Johannes Lilleøre ville finde ud af, hvad der lå bag, og han begyndte at researche. I sin research fandt Johannes Lilleøre ud af, at Armin Meiwes’ far og bror havde forladt ham, og han voksede op alene på en herregård med sin mor, der misrøgtede ham.

Men bag de makabre og tabloide lag fandt han også en kærlighedshistorie om to ensomme mænd, der længtes efter at blive set.

Video: Det Kongelige Teater

Hvordan er du nået frem til, at det handler om kærlighed?

- Armin Meiwes har hele sit liv drømt om at møde en ven, som ikke ville forlade ham. Det er hans logik. Og hans logik var allerede som barn, at hvis han spiste sin ven Manfred, så ville han altid have ham hos sig, lyder svaret fra Johannes Lilleøre.

Etiske overvejelser

Allerede inden premieren bliver teaterstykket diskuteret.

På sociale medier har flere danskere udtrykt, at de ikke mener, at man skal ”hylde” eller ”give taletid” en som Armin Meiwes, og flere brugere skriver kommentarer som ”Ulækker historie, som burde blive glemt”. Andre skriver, at de "helt sikkert skal se stykket".

For Johannes Lilleøre har det dog været vigtigt at give Armin Meiwes, der i medierne blev beskrevet som et monster, en stemme.

Har du gjort dig nogle etiske eller moralske overvejelser, inden du sagde ja til at lave et teaterstykke om noget så makabert?

- Selvfølgelig har jeg også haft etiske overvejelser i forhold til det her. Om jeg bare svælger i en vold, men det er ikke det, forestillingen handler om, siger han.

Afstemning

Synes du, man skal vise et teaterstykke om kannibalisme?

Morten Burian har også overvejet det etiske aspekt i forestillingen.

- Der er pårørende til Bernd-Jürgen, som stadig går rundt på jorden, og som også kan læse om det her. Så selvfølgelig har der været etiske overvejelser, men jeg synes, det er et vigtigt kunstnerisk projekt, fordi Johannes interesserer sig for det på en meget solidarisk måde, slutter han.

Se interviewet med Johannes Lilleøre og Morten Burian i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY