Penge

Hvad er det værste, der kan ske, hvis man glemmer at få rettet sit kørselsfradrag?

Fredag slog Skattestyrelsen dørene op for danskernes 4,8 millioner årsopgørelser.

Lørdag har læserne på tv2.dk haft mulighed for at stille spørgsmål til årsopgørelsen til Ida Marie Moesby, forbrugerøkonom hos Nordea, og Henning Boye Hansen, chefkonsulent og skatteekspert i revisionsfirmaet BDO.

Herunder kan du læse deres svar.

Tak for spørgsmål

Livebloggen er nu slut.

Chefkonsulent og skatteekspert i revisionsfirmaet BDO, Henning Boye Hansen, takker og slutter af med et godt råd.

- Det er vigtigt, at man giver sig god tid til at læse de beskeder, som Skat giver på årsopgørelsen, siger han.

Vi siger tak til forbrugerøkonom hos Nordea, Ida Marie Moesby, og Henning Boye Hansen, som har svaret på spørgsmål om årsopgørelsen i løbet af middagen.

Tak for alle jeres gode spørgsmål. Vi har desværre ikke haft tid til at svare på dem alle sammen.

Spørgsmål

Jacob Hansen:

Hvorfor skal befordringsfradraget skrives ind igen, når man allerede har skrevet det på forskudsopgørelsen? Det er stressende, da det tager tid, og man kan ikke huske alle dage for sidste år. Det er spild af tid så.

Svar:

Hej Jacob

Det er super vigtigt, at du gør det. Fradrag på forskudsopgørelsen overføres nemlig ikke automatisk til årsopgørelsen.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Morten:

Min pensionsvejleder fortalte mig, at jeg kan trække mit frivillige indbetaling fra i skat. Er det min lønindtægt, jeg skal mindske med 10 procent, eller skal det i en anden rubrik?

Svar:

Hej Morten

Alle indbetalinger til pensionsordninger bliver automatisk indberettet til din årsopgørelse af dit pengeinstitut eller pensionsselskab. Du skal derfor ikke selv indtaste noget.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Thomas:

Hvis man kører med flere personer til ens arbejde, kan man så godt trække det fra i skat via kørselsfredrag?

Svar:

Hej Thomas

Ja, alle i bilen kan få befordringsfradrag.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Michael:

Hej. For at vi begge kan anvende håndværkerfradrag, skal vi så bede om at få splittet fakturaer, så vi har med begge navne på? Vi ejer huset 50/50 og er ikke gift.

Svar:

Hej Michael

Det er uden betydning, hvem regningen er stilet til, og hvem der har betalt den. I kan frit fordele fradraget mellem jer.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Leon Papsø:

Hej Henning. Jeg har købt hus i 2021. Er der eventuelle fradrag – som ikke bliver registret automatisk – jeg skal være opmærksom på?

Svar:

Hej Leon.

Nej, det tror jeg ikke. Hvis du er flyttet ind i huset senere en overtagelsesdatoen – for eksempel på grund af istandsættelse  skal du dog indberette indflytningsdatoen, hvis du vil undgå ejendomsværdiskat for tiden indtil da.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Claus Pedersen:

Kan man få kørselsfradrag, hvis man får stillet en gulpladebil til rådighed til at køre til og fra arbejde, hvor man selv skal betale brændstof? Bilen bruges ikke til privat kørsel. Vi har selv bil til privat kørsel. Mvh Claus

Svar:

Hej Claus

Som udgangspunkt kan du ikke tage befordringsfradrag, når du har arbejdsgiverbetalt befordring. Heller ikke selv om du betaler for brændstoffet. 

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Rasmus Krabsen Albeck:

Hej. Jeg har lige indberettet et lille beløb i rubrik 29. Så fik jeg så en besked om, at der ville gå op til 14 dage, før der kommer en ny årsopgørelse. Det er ikke sket de andre år. Der plejer de at rette den med det samme. Har jeg dummet mig?

Svar:

Hej Rasmus

Jeg tror ikke, at du har dummet dig, men jeg kan ikke forklare, hvordan der kan gå 14 dage. Er du sikker på, at det er 2021, du har indberettet for? Hvis det er et tidligere år, du har indberettet for, lyder det med de 14 dage mere rigtigt nemlig.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Per Sparre:

Hvor langt tilbage kan man rette i sin årsopgørelse?

Svar:

Hej Per

Frem til 1. maj kan du få rettet din årsopgørelse tilbage til 2018. Derefter er 2019 det ældste år, der kan ændres.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Anders:

Kan man få håndværkerfradrag for kloakseparering?

Svar:

Hej Anders

Det kan jeg ikke lige svare på. På skat.dk kan du under håndværkerfradrag se en liste med de ting, som giver ret til fradrag.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Maria Jensen:

Hej. Jeg har siden i november 2021 haft en mindre enmandsvirksomhed. Der har jeg købt en computer og skal have fradrag. Hvor angiver man det henne på årsopgørelsen? Er det rubrik 'underskud,' eller er det en særlig rubrik?

Svar:

Hej Maria

Når du er selvstændig, skal du lave et regnskab for din virksomhed. Udgiften til computeren indgår i dette. Hvis resultatet er negativt, skal det indberettes som underskud ved selvstændig virksomhed. 

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Karin nygaard:

Kan man trække vinduespudsning fra, når man bor i Almen Bolig?

Svar:

Hej Karin

Ja, det kan du. Muligheden for servicefradrag – vinduespudsning, rengøringshjælp med videre – gælder også for dem, der bor i lejeboliger.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Daniel:

Hvis man har angivet kørselsfradrag på forskudsopgørelsen og derfor allerede har sparet penge i skat, skal det så angives igen på årsopgørelsen, eller ville dette være en dobbeltangivelse og dermed en slags snyd? Jeg synes, det er meget forvirrende, at der er to opgørelser.

Svar:

Hej Daniel

Beløb, som du har indtastet på din forskudsopgørelse, bliver ikke automatisk overført til din årsopgørelse. Det er derfor super vigtigt, at du indtaster dit kørselsfradrag på årsopgørelsen.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Ruben Høgh:

På min årsopgørelse fremgår mine B-indkomst jobs som altid, idet min arbejdsgivere, som jeg læser det, har pligt til at indberette dem til Skat på mit cpr-nummer. Omvendt støder jeg også tit på formuleringen, at det er mig, som har ansvaret for at indberette B-indkomst, hvilket derfor undrer mig lidt?

Svar:

Hej Ruben

Ultimativt er det dig, der har ansvaret for, at hele din indkomst kommer med. Det hænder jo, at der sker fejl, og at nogle glemmer en indberetning. Derfor er det en god ide at tjekke, at det hele er med.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Simon :

Hej. Hvad betyder kategorien i bunden af årsopgørelsen. Der står “indestående i pengeinstitutter, obligationer, pantebreve,” og så har man et beløb – eksempelvis 5000 kroner. Er det penge, man kan få udbetalt?

Svar:

Hej Simon

Nej, det er ikke penge, du kan få udbetalt, men en oversigt over, hvad du havde stående i banken med videre 31. december 2021. Tallene er indberettet af din bank.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Arrays:

Hvis man får en klækkelig lønstigning, men stadig holder sig under topskatgrænsen, skal man så ændre sin forskudsopgørelse?

Svar:

Hej Arrays

Normalt nej. Jo mere man tjener, jo mere bliver der automatisk trukket i skat. Men på Tastselv kan du selv prøve at se virkningen, hvis du indtaster en højere indkomst. Hvis det ikke ændrer noget på månedsfradrag eller trækprocent, behøver du ikke godkende den nye opgørelse.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Marianne:

Er et legat skattepligtigt og i givet fald, hvordan indberetter/betaler jeg?

Svar:

Hej Marianne

Det kan jeg ikke svare på med sikkerhed. Langt de fleste legater er skattepligtige. I de fleste tilfælde indberettes de automatisk til Skat. Hvis du er er tvivl om skattepligten, kan du eventuelt spørge den fond, der har givet legatet.

Venlig hilsen 

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Liv:

Hej. Jeg har haft en elektriker på besøg, som har installeret el. Kan det trækkes fra? Derudover har jeg renteudgifter på lån i Bank Norwegian. Kan jeg trække det fra, og hvor? De sidste par år har vi haft vinduespudser. Kan jeg trække det fra for flere år?

Svar:

Hej Liv

Renterne fra Bank Norwegian er formentlig allerede med på din årsopgørelse, fordi de har indberettet dem, tænker jeg. Udgiften til elektrikeren kan du ikke trække fra som håndværkerfradrag. Det kan du derimod for vinduespudseren, men fradraget skal indtastes for de enkelte år.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Rene:

Hej. Jeg har fået et gevaldigt skattesmæk, fordi jeg kan se, at Nordnet har rapporteret en stor aktiegevinst, som ikke er korrekt. Hvad skal jeg gøre i sådan en situation? Kontakte Nordnet eller ændre det selv?

Svar:

Hej Rene

Du skal have fat i Nordnet. Du kan godt ringe til Skat og forklare dem problemet, men de vil helt sikkert kræve dokumentation for, at Nordnet har indberettet forkert. Derfor er det hurtige at gå til dem med det samme.

Venlig hilsen

Henning Boye Hansen

Spørgsmål

Jørgen:

Hej Henning. Hvad er dit favoritfradrag?

Svar: