Sundhedsstyrelsen har ifølge 24syv købt reklameplads til kampagnevideoer om coronavaccination, som afspilles i Youtube-videoer og iPad-spil, der bruges af børn helt ned til to år.
Det kalder flere eksperter problematisk lørdag i 24syv-programmet 'Mette & Magten'.
Videoerne følger familier, hvor både børn og voksne fortæller om bevæggrundene for at lade sig vaccinere. Blandt andet fortæller de, at de lader sig vaccinere for at kunne se deres venner eller bedsteforældre.
Susanne Skaanning, der er cand.pæd. i pædagogisk psykologi med speciale i børns udvikling og barn-voksen-relationer, kalder blandt andet reklamefilmene for "tankeløse".
- Det er det, man kalder hundetræningspædagogik, når Sundhedsstyrelsen bruger det redskab, at børn kan få den gulerod, at de må se deres venner, hvis de er vaccineret, siger Susanne Skaanning i programmet.
I en mail til TV 2 understreger Sundhedsstyrelsen, at reklamerne via et mediebureau er forsøgt målrettet forældregenerationen i alderen 30-50 år.
Ifølge kommunikationschef Eva Tolstrup Ziegler har styrelsen i forbindelse med kampagner om vaccination ikke udarbejdet kampagner rettet mod børn.
- Det er meget uhensigtsmæssigt og beklageligt, hvis børn alligevel kan møde vores materiale i rammer, hvor de bør være beskyttede. Derfor har vi bedt vores mediebureau om at gennemgå placeringer og sikre, at det ikke sker. Hvis de ikke garanterer det, så stopper vi annonceringen blandt andet i relation til gaming apps, lyder det.