Her er de fem bedste diæter til et sundt liv - og de er ikke dumme, siger ekspert

Der er mange andre ting end kost, der spiller ind på sundheden, understreger ekspert. Se top fem-listen i artiklen.

Hvis du vil leve sundt gennem din kost, kan du godt kigge mod sydligere himmelstr√łg.

I hvert fald hvis man skal tro U.S. News & World Report og deres eksperter, som igen i år har lavet en liste over de bedste diæter til et sundt liv. For femte år i træk har de kåret middelhavskost som vinder, hvor der især er fokus på plantebaseret kost.

Selvf√łlgelig g√•r folk kolde, hvis de skal gnave i en gulerod dagen lang

Michelle Kristensen, ernærings- og træningsekspert

P√• en delt andenplads kommer f√łrst DASH-kosten, der har et m√•l om at s√¶nke forh√łjet blodtryk og blandt andet l√¶gger v√¶gt p√• at reducere indholdet af salt i maden.

Og s√• er der flexitar-di√¶ten, som opfordrer folk til at v√¶re vegetarer det meste af tiden - men ogs√• tillader et stykke k√łd eller en burger indimellem.

Fakta om listen

U.S. News & World Report er en amerikansk virksomhed, der ved h√¶lp af eksperter udgiver ranglister og analyser inden for mange forskellige omr√•der.

I denne liste har et panel best√•ende af 27 eksperter unders√łgt 40 forskellige kosttyper og di√¶ter.

Herefter har de givet dem en score i fem forskellige kategorier:

  • Hvor let di√¶ten er at f√łlge
  • Hvor sandsynligt det er, at en person taber sig - b√•de p√• kort og lang sigt
  • Hvor effektiv di√¶ten er til at forebygge hjerte-kar-sygdomme eller diabetes
  • Di√¶tens ern√¶ringsm√¶ssige fuldst√¶ndighed

Farvel til r√łde b√łffer

Det overrasker ikke ernærings- og træningsekspert Michelle Kristensen, at en diæt som middelhavskosten topper listen.

For tager man et dyk ned i den, st√•r det klart, at man i h√łj grad m√• vinke farvel til r√łde b√łffer, meget sukker og m√¶ttet fedt.

- Det m√• man gerne spise en gang imellem, men i store m√¶ngder √łger det risikoen for livsstilssygdomme, og det er ikke optimalt, siger Michelle Kristensen.

Det er godt, at der er lidt til alle. Vi har forskellige behov og cravings

Michelle Kristensen, ernærings- og træningsekspert

Til geng√¶ld kan man gennem middelhavskosten m√¶ske l√łs i frugt og gr√łntsager.

Grundpillerne i den er nemlig plantebaseret madlavning med stor v√¶gt p√• det, fuldkorn, b√łnner, fr√ł og olivenolie.

- Det er noget af det, som virkelig er kræs for at styrke helbredet og ingredienserne til enhver sund livsstil, siger ernærings- og træningseksperten.

Det er ikke alle de i alt 40 di√¶ter p√• listen, som Michelle Kristensen k√łber. Men hun er tilh√¶nger af grundstenene i dem, der topper listen. Nemlig - i tr√•d med middelhavskosten - at g√łre frugt, gr√łnt og fuldkorn til en del af hverdagen.

Og så er det fint, at der derudover er små variationer, lyder det:

- Det er godt, at der er lidt til alle. For vi har forskellige behov og cravings. Men de grundlæggende byggesten ligger fast, hvis man skal leve sundt, siger hun.

Alene med en gr√łntsag

Middelhavskosten har ikke kun fokus på, hvad du spiser, men også hvordan du spiser.

Der opfordres til at spise sammen med familie og venner og g√łre m√•ltiderne sociale, skriver U.S. News & World Report.

- Det betyder sindssygt meget at kunne m√łdes om et m√•ltid. Det g√łr enormt meget for ens velv√¶re, n√•r ens smagsl√łg jubler, mens man ogs√• er i godt selskab, siger Michelle Kristensen.

Man må ikke at isolere sig for at være sikker på at kunne veje sin broccoli

Michelle Kristensen, ernærings- og træningsekspert

Derfor m√• en di√¶t eller en livsstils√¶ndring if√łlge hende heller aldrig blive p√• bekostning af det sociale.

Man er på vej ud på et sidespor, hvis man næsten bliver bekymret for at tage med til arrangementer, fordi man ikke kan spise noget af det, som bliver serveret, lyder det:

- Det er usundt og destruktivt. Man må ikke begyndte at isolere sig for at være sikker på at kunne veje sin broccoli, siger Michelle Kristensen.

"Livet skal stadig leves"

Der er dog også mange andre ting end kost og diæt, som spiller ind på sundheden, understreger ernærings- og træningseksperten.

En aktiv livsstil, nok s√łvn, meget vand og begr√¶nsede m√¶ngder alkohol er blot noget af det. If√łlge hende er det helheden, der er vigtig.

- Og s√• skal man huske, at der ikke sker noget ved at g√łre noget, som ikke st√•r p√• ‚Äúsundhedslisten‚ÄĚ. Livet skal stadig leves, siger Michelle Kristensen.

- Selvf√łlgelig g√•r folk kolde, hvis de kun skal gnave i en gulerod dagen lang.

Bundskraberne

Selvom listen fra U.S. News & World Report opg√łr de bedste di√¶ter til et sundt liv, skal en liste som bekendt ogs√• have nogen i bunden.

F√łlgende to indtager en f√¶lles bundplacering med en delt 39. plads:

  • GAPS di√¶t:

GAPS st√•r for Gut And Psychology Syndrom og bygger p√• tanken om, at der er en sammenh√¶ng mellem hjernen og ford√łjelsessystemet.

Di√¶tens intention er ikke v√¶gttab, men handler prim√¶rt om at eliminere f√łdevarer, som er sv√¶re at ford√łje. Og ved p√• den m√•de at passe p√• tarmen, vil det have positive effekter i hjernen og en r√¶kke neurologiske lidelser.

S√•dan lyder teorien i hvert fald. If√łlge eksperterne er di√¶ten dog bestemt ikke et godt alternativ for den brede folkem√¶ngde.

  • Dukan Di√¶t:

Di√¶ten er baseret p√• teorien om, at proteinholdig kost er n√łglen til et v√¶gttab. Det m√¶tter, tager lang tid at ford√łje og indeholder f√• kalorier sammenlignet med f√łdevarer med mange kulhydrater.

Ved at f√łlge di√¶ten p√•st√•s det, at man kan tabe omkring 4,5 kilo den f√łrste uge - og herefter forts√¶tte v√¶gttabet med 1-2 kilo i ugen, indtil det √łnskede v√¶gttab er n√•et.

Diæten indeholder mange regler og komplicerede do's and dont's - og eksperterne vurderer da også, at diæten er for restriktiv, samt at der ikke er beviser nok for, at den virker.

Hendes generelle r√•d til folk, der gerne vil starte p√• en di√¶t eller en livsstils√¶ndring er simpel: g√łr det til en positiv ting og lyt til din krop.

Det kan g√łres ved at finde inspirerende og sunde opskrifter, som er sp√¶ndende at pr√łve af. Og s√• at snige frugt og gr√łnt ind i m√•ltiderne.

- M√•ske skal det f√łrste m√•l bare v√¶re at f√• de anbefalede 600 gram frugt og gr√łnt om dagen. S√• kan man bygge p√• derfra, siger hun.

Herunder ses top fem-listen fra U.S. News & World Report:

Topfem over diæter

  1. Middelhavskost

    Massevis af gr√łnsager, frugter, olivenolie og fisk er i h√łjs√¶det i Middelhavskosten.

    Her er der ikke tale om en kur, men et spisem√łnster, s√• der er ingen direkte regler, n√•r man f√łlger di√¶ten. Man er derfor p√• egen h√•nd i forhold til at finde ud af, hvor meget man skal spise for at bevare sin v√¶gt - eller tabe sig. 

    Men det anbefales, at man sk√¶rer ned p√• r√łdt k√łd og sukker. √Üg, fjerkr√¶ og m√¶lkeprodukter som yoghurt og ost kan nydes i moderate m√¶ngder.

  2. DASH-diæten

    DASH st√•r for dietary approches to stop hypertension - m√•der at stoppe forh√łjet blodtryk. Og det er netop, hvad di√¶ten fors√łger ved at opfordre til at spise gr√łntsager, frugt, fuldkorn og m√¶lk med et lavt indhold af fedt. 

    Det er nemlig fyldt med n√¶ringsstoffer som calcium, proteiner og fiber, som er godt for blodtrykket. 

    Samtidig er m√¶ttet fedt fra eksempelvis k√łd og m√¶lkeprodukter med h√łjt fedtindhold samt sodavand og andre sukkers√łde drikke no-go. Samtidig skal der p√• DASH-di√¶ten sk√¶res ned p√• saltindholdet i maden. 

    If√łlge eksperterne er di√¶ten til at forebygge sygdomme som diabetes og hjerte-kar-sygdomme, men ikke oplagt til et hurtigt v√¶gttab.

  3. Flexitaren

    Flexitaren spiser hovedsageligt plantebaseret, men sommetider kan der godt snige sig k√łd ind i di√¶ten - efter behov og lyst. 

    Hovedfokus er p√• fem grupper af mad: proteinter fra b√łnner, √¶rter eller √¶g, frugt og gr√łntsager, fuldkorn, mejeriprodukter og krydderier.

    Samtidig skal man her t√¶lle kalorier til sine m√•ltider. 

    Eksperterne peger p√• di√¶ten som en god vej til et l√¶ngerevarende v√¶gttab, mens den ogs√• er god som en vej til at mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme og diabetes. 

  4. MIND-diæt

    Diæten har navnet MIND, som på dansk betyder sind. Det skyldes, at der her fokuseres på kost, som er godt for hjernen. Her er der lånt ting fra både DASH og Middelhavskosten.

    Hver dag skal man spise tre m√•ltider med fuldkorn, en salat og en anden servering med gr√łntsager. Til at skylle det hele ned anbefales et glas vin om dagen - hvis du har lyst. 

    Snacks kan best√• af n√łdder, og s√• er b√łnner i hvert fald hver anden dag ogs√• en del af planen. Mindst en gang om ugen st√•r den p√• fisk, mens fj√¶rkr√¶ og b√¶r spises mindst to gange om ugen. 

    Ligesom de andre ovenst√•ende er di√¶ten ikke vejen til et hurtigt v√¶gttab. Til geng√¶ld er den if√łlge eksperter nem at f√łlge og god for helbreddet. 

  5. Mayo Clinic Diet

    Di√¶ten har trods navnet ikke meget med mayonnaise at g√łre. Til geng√¶ld er m√•let for di√¶ten at spise mere mad, men indtage de samme kalorier. 

    Et eksempel er, at man kan v√¶lge at spise en kvart Snickers-bar op imod to deciliter broccoli - kalorieindtaget er n√¶sten det samme. Og de vil have dig til at v√¶lge sidstn√¶vnte. 

    Frugt, gr√łntsager og fuldkorn er i h√łjs√¶det, fordi der kan spises store m√¶ngder af det.

Kilde: CNN og U.S. News & World Report

3 andre diæter, du måske kender

V√¶kker di√¶terne p√• top fem-listen ikke genkendelse? S√• g√łr f√łlgende tre m√•ske:

  • Nordisk kost (10. plads):

Den nordiske di√¶t sniger sig lige netop ind i top ti. Her er k√•l, fisk og fuldkorn nogle af grundpillerne i selskab med grove gr√łntsager, frugt, b√¶r, n√łdder og olie.

Samtidig l√¶gges der stor v√¶gt p√• lokale r√•varer, og at kosten i h√łj grad er plantebaseret. Derudover opfordres der til at spise mindre k√łd - men h√łjne kvaliteten.

Di√¶ten vurderes af eksperterne til at balancere godt mellem m√¶ngde af protein, kulhydrater, fedt og andre n√¶ringsstoffer. Dog placeres den ikke h√łjere p√• listen, da det i realiteten kan v√¶re sv√¶rt at leve op til principperne om den lokale og milj√łvenlige kost.

  • Paleo (30. plads):

De fleste herhjemme har nok h√łrt om di√¶ten, hvor man kun spiser ting, der fandtes i den pal√¶olitiske tid - j√¶gerstenalderen. Di√¶ten best√•r prim√¶rt af k√łd og gr√łntsager, mens ogs√• √¶g, frugt og fisk er med p√• menuen. Til geng√¶ld skal raffineret sukker, mejeriprodukter og korn undg√•s.

Grunden til den lave placering blandt eksperterne er blandt andet, at der er for mange restriktioner til, at diæten er sund og landtidsholdbar.

  • Raw Food (32. plads)

Der er mange udgaver af denne di√¶t, men grundprincippet bygger p√• at spise mad, der er utilberedt, ubehandlet og uforarbejdet. If√łlge eksperterne vil omkring 75 procent af en s√•dan di√¶t best√• af plantebaseret kost, der ikke er opvarmet til mere end cirka 45 grader.

Er man interesseret i v√¶gttab, er di√¶ten god, da man hurtigt vil opn√• kalorieunderskud. Men eksperterne vurderer den som ekstremt sv√¶r at f√łlge og til ikke at leve op til kravene for en ern√¶ringsm√¶ssig sund kost.