Coronavirus

Stil spørgsmål til eksperterne om corona og skoleåbning

Hvad sker der? Smittetallene er høje, og i morgen slår skolerne igen dørene op for landets elever, som har været hjemsendt siden 15. december.

I den anledning har en række coronaeksperter dagen igennem svaret på jeres spørgsmål om genåbningen og corona generelt her på TV2.DK. 

De sidste timers spørgsmål blev besvaret af:

  • Anne Møller, praktiserende læge og medlem af Dansk Selskab for Almen Medicins corona-taskforce.
  • Camilla Foged, professor i vaccinedesign ved Københavns Universitet.

Livebloggen opdateres ikke længere.

Tak for spørgsmål

Livebloggen lukker nu ned efter mere end 13 timer.

Vi siger tak til Camilla Foged og Anne Møller, som svarede på spørgsmål de sidste timer, og selvfølgelig tak til alle de andre eksperter, der har svaret på jeres spørgsmål i løbet af dagen.

Også tak for alle jeres spørgsmål og til jer, der læste med. I har stillet over 4400 spørgsmålet i løbet af dagen, og vi har desværre ikke kunnet nå at besvare dem alle. 

Opsamling af spørgsmål

Vi har desværre haft nogle tekniske udfordringer her til aften, som betød, at enkelte svar ikke gik igennem. Vi har derfor samlet nogle stykker herunder:

Spørgsmål: I dec fik jeg konstateret Omikron. Jeg var meget hårdt ramt og er det egentlig endnu da jeg har flere eftervirkninger. Som feks hukommelsestab, extrem træthed, koncentrationsbesvær, stakåndethed. Hvor længe kan disse eftervirkninger vare? Skal jeg evt opsøge egen læge?

Svar: Det er meget individuelt, hvor længe de varer. Hvis de fortsætter, vil jeg anbefale dig at søge egen læge. Hilsen Camilla

Spørgsmål: Jeg er uvaccineret, men ønsker faktisk at blive vaccineret. Har ventet specifikt på Novavax vaccinen. Hvornår bliver Novavax tilgængelig for mig?

Svar: Det er et godt spørgsmål, som jeg desværre ikke kan svare på. Novavax-vaccinen er godkendt af EU, og Danmark har købt doser af vaccinen, så det er op til Sundhedsstyrelsen, om danskerne skal tilbydes denne vaccine, og hvornår det i så fald kan ske. Hilsen Camilla

Spørgsmål: Vi har planlagt fest den 12. Marts for ca. 30. Vi skal være hjemme i udestue. Men er i tvivl om det kan klares forsvarligt der eller skal udskydes

Svar: Det er desværre lidt tidligt at udtale sig om. Vi håber meget på, at den værste del af vinterens epidemi er overstået, når vi når til marts. Men hvis der er noget, jeg har lært under denne epidemi, så er det at undlade at spå om fremtiden. Vi tager et par dage eller måske uger ad gangen, og I må nok afvente, hvordan situationen ser ud, når vi når til marts måned. Hilsen Anne

Spørgsmål: Jeg blev smittet d.27/12-21 samme dag som jeg fik 3 stik, er syg nu, ondt i halsen og hovedet osv. Min kone er nu begyndt at have symptomer, blev pcr testet i morges, hvad skal vi gøre hvis hun er smittet også? Hun fik 3 stik en uge før mig. Kan hun smitte mig på ny? Skal hun i isolation ? Tak

Svar: Risikoen for at du bliver smittet igen, når du har haft corona og har fået tredje stik for nylig, er meget lille. Hvis din kone er smittet, skal hun isolere sig. Jeg vil ikke tro, at det er nødvendigt, at hun isolerer sig fra dig, da du har meget lille risiko for at blive smittet igen. Hilsen Camilla

Spørgsmål: Kan corona påvirke fertilitet hos begge køn?

Svar: Nej, corona påvirker ikke fertiliteten. Hilsen Camilla

Spørgsmål

Hanne Aagaard :

Som jeg har forstået det så er man bedst beskyttet i 2 måneder efter 2.stik. Herefter øges risikoen for at blive smittet gradvist. Kan man få 3. Stik før der er gået de 4,5 måneder for at opretholde bedst mulig beskyttelse?

Svar:

Hej Hanne

Nej, det kan man (desværre) ikke. Det er ikke sådan, at vaccineeffekten forsvinder efter to måneder, men den begynder langsomt at falde. Og lige nu vurderes det fornuftigt at vente, til der er gået 4,5 måned efter 2. stik for at booste effekten. Man kan ikke blive vaccineret "før tid".

Hilsen Anne

Spørgsmål

Marianne:

Hej. Først KÆMPE ros til jer alle. I kæmper mega godt :) Man hører ikke så meget om. hvornår tredje stik beskytter. Syntes jeg har hørt efter tre dage, men er usikker. Og ved man noget om hvornår dem på 17år kan få tredje stik ? Mvh. Marianne

Svar:

Hej Marianne

Tak for ros. Det varmer. I de studier, der er lavet vedrørende det tredje stik, har man målt på beskyttelsen 14 dage efter tredje stik. Jeg vil dog tro, at du er godt beskyttet af det tredje stik tidligere end 14 dage.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Katrine Bernhoft:

Hej Anne. Min datter på 16 år har fået andet stik for 5½ måned siden. Da hun skal tilbage til efterskolen på søndag inklusiv skiferie i Østrig om to uger, ville det være praktisk, hvis hun kunne få tredje stik i denne uge. Kan hun få tredje stik uden at være inviteret og vil du anbefale det?

Svar:

Hej Katrine

Børn under 18 år tilbydes ikke tredje vaccination, så det er ikke muligt at booste hendes vacciner lige nu. Det er ikke godkendt, så det vil jeg bestemt ikke anbefale.

Heldigvis er de unge meget godt beskyttede fortsat - selvfølgelig især mod alvorlig sygdom. 

Hilsen Anne

Spørgsmål

Dorota Strulak:

Kære Jer “Som ved mere “, Jeg er lige blevet vaccineret for tredje gang med Moderna og sidder hjemme med feber på fjerde døgn. For hver vaccination bliver det værre med feber op til 40˚ og total udmattelse af kroppen der varer flere uge frem. Hvorfor reagerer kroppen på den måde?

Svar:

Hej Dorota

Der er nogle, der reagerer meget kraftigt på vaccinen og får høj feber. Det er sådan set et tegn på, at dit immunforsvar reagerer, som det skal på vaccinen. Det er dog ikke rart at have høj feber over flere dage, så jeg vil anbefale dig at tage paracetamol og/eller ibuprofen for at nedsætte din feber og få det lidt bedre.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Per :

Hej På et tidspunkt mente man at sværhedsgraden af sygdom hang sammen med hvor stor en mængde virus man har været udsat for, er dette korrekt ? Jeg tænker hvis man kysser med sin kone om man her kan gøre den anden mere syg,da det er tæt kontakt.💋

Svar:

Hej Per

Det er helt rigtigt, at studier har vist, at jo mere virus, du er udsat for, jo større risiko er der for, at du bliver smittet og syg.

Og ja - kys er tæt kontakt - men vi skal også kunne være mennesker/kærester/venner/familie i denne epidemi. Det har vi fortsat Søren Brostrøms ord for!

Det er klart, at hvis den ene er nærkontakt eller har symptomer, så bør man ikke kysse - og så er det jo i øvrigt lige meget, om det er influenza, forkølelse eller coronavirus, man har symptomer på.

Hilsen Anne

Spørgsmål

Anita:

Blev testet positiv den 29/12. Har heldigvis kun haft symptomer med forkølelse. Er stadigvæk lidt forkølet. Skal det være helt væk, inden jeg kan ophæve min isolation, og hvornår vil en kviktest vise negativ?

Svar:

Hej Anita 

Dette er, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler: Du regnes for smittefri og kan ophæve din selvisolation, 48 timer efter at dine symptomer er forsvundet. Du kan også ophæve din selvisolation efter ti dages sygdom, hvis du på det tidspunkt har været feberfri i 48 timer (uden brug af febernedsættende medicin, som for eksempel paracetamol), føler, du har det betydeligt bedre, og kun har milde restsymptomer såsom tab af smags- og/eller lugtesans, let hoste, hovedpine, træthed med videre.

Du skal ikke tage en kviktest. Den kan nemlig godt være positiv på grund af inaktiv virus, selvom du er rask og ikke smitter mere.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Kirsten Sørensen:

Mit barnebarn 10 år har leget med en veninde i går, som nu er smittet med corona. Går ud fra, at mit barnebarn derfor skal pcr-testes på fredag. Hun skulle have haft det andet stik torsdag. Skal hun fortsat det eller skal hun vente til vi får besked på, om hun er smittet? Og hvad nu, hvis hun er smittet?

Svar:

Hej Kirsten

Det er en god idé at vente med andet stik, til I har afklaret, om dit barnebarn er smittet med corona. Hvis hun er smittet, anbefaler man, at hun først får andet stik, en måned efter at hun er blevet symptomfri.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Lone:

Skal jeg få undersøgelse udskudt? Jeg er meget nervøs for at tage til undersøgelse på Hospitalet i København. Er i øget risiko, vaccineret tre gange og har selvisoleret stort set hele epidemien. Bor på Bornholm.

Svar:

Hej Lone

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, når du har "passet" ekstra på så længe. Men det vil efter min mening helt afhænge af, hvor vigtig undersøgelsen er for dit helbred i øvrigt. Du er dækket rigtig godt ind med tre vaccinestik - det betyder, at din risiko for at blive alvorlig syg er meget lille trods eventuel smitte. Vi skal passe på ikke at "glemme" andre sygdomme, som måske kan være mere alvorlige for den enkelte, end smitte med corona faktisk vil være. Hvis du fortsat er usikker på det, foreslår jeg, at du drøfter det med din egen læge. 

Hilsen Anne

Spørgsmål

Ester Rasmussen:

Når man er meget gammel - 97 - og ikke har symptomer, er det så nødvendigt at blive testet? Jeg er ret opmærksom på at holde afstand, vaske hænder og spritte af i mit hjem - næsten som Maude i Matador - når jeg har haft besøg. Jeg har købt en selvtester, men ikke brugt den endnu .

Svar:

Hej Ester

Nej, det er der ikke grund til. Selvtesten kan bruges, hvis man skal til et større arrangement, og man vil sikre sig, at man ikke lige på det tidspunkt smitter "rigtig meget". Hvis du får symptomer eller bliver nær kontakt, så skal du have lavet en PCR-test. Den er mere følsom og giver dermed et mere sikkert svar. Når man nu anbefaler selvtest til børn i eksempelvis skolerne, er det, fordi de har rigtig mange kontakter i løbet af dagen. 

Så husk også at lufte ud, når du har haft gæster - det kan jeg ikke huske, om Maude var god til ;-)

Hilsen Anne

Spørgsmål

Karoline:

Ved godt at det kan være lidt svært at svare på, men forventer man at man kan få corona helt udryddet, eller er det en virus, som vi skal lære at leve med? Altså hvad hælder man mest til lige pt.? Mvh. Karoline

Svar:

Hej Karoline

Vi forventer ikke, at corona kan udryddes. Vi skal lære at leve med denne virus, som vi også lever med eksempelvis influenzavirus.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Rikke Bruus Jensen:

Min mand og jeg har fået 3.stik. Vi har købt en rejse til USA sidst i januar. Vil det være en god ide at gå i selvisolation inden? Og i givet fald hvor længe inden? Vil det også være en god ide at vi ladet os pcr - teste regelmæssigt. Mvh. Rikke Bruus Jensen.

Svar:

Hej Rikke

Det lyder dejligt med en rejse - men det er nok svært at rådgive om, hvordan I undgår smitte. Mange eksperter mener, at vi alle bliver smittede i løbet af de næste uger, fordi smitten er så udbredt. Så selvfølgelig kan man minimere risikoen for smitte ved at holde afstand, ved ikke at deltage i sociale arrangementer og så videre. Men når man har 3. stik, så bliver man jo mindre syg og smitter mindre. Vi har ingen sikker viden om, hvordan I derudover kan mindske smitten. PCR-tests skal bruges til at undersøge nære kontakter og personer, der har symptomer.

Hilsen Anne

Spørgsmål

Claus:

Kan man blive smittet “dobbelt”, det vil sige med både Delta og Omikron på samme tid, eller kan man kun tage mod smitte fra en variant ad gangen?

Svar:

Hej Claus

Det er et godt - teoretisk - spørgsmål. Altså i teorien kan man godt blive smittet med begge varianter, men hvilken betydning det har for sygdomsudviklingen, ved jeg ikke. Men helt generelt vil man få et mildere forløb, hvis man er vaccineret - også selvom man skulle være uheldig at møde begge virus-typer samtidig. Men man får ikke længere besked om, hvilken type man er smittet med, så det er ikke muligt at vide, om man tilfældigvis har mødt begge typer. Men igen - det er et interessant teoretisk spørgsmål.

Hilsen Anne

Spørgsmål

Britt Østbye :

I december fik jeg konstateret Omikron. Jeg var meget hårdt ramt, og er det egentlig endnu, da jeg har flere eftervirkninger. Som for eksempel hukommelsestab, ekstrem træthed, koncentrationsbesvær, stakåndethed. Hvor længe kan disse eftervirkninger vare? Skal jeg eventuelt opsøge egen læge?

Svar:

Hej Britt

Det er meget individuelt, hvor længe de varer. Hvis de fortsætter, vil jeg anbefale dig at søge egen læge.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Hanne Mens:

Har lige overstået corona, men hvordan ved jeg, hvilken variant jeg var smittet med? Symptomer startede 14/12, testet positiv 18/12.

Svar:

Hej Hanne

I begyndelsen af december undersøgte man alle de positive PCR-prøver for hvilken variant, det drejede sig om. På det tidspunkt, hvor du blev smittet, steg smitten voldsomt, og det var ikke alle, der fik besked om det. Nu udgør Omikron-varianten 90 procent, så nu bliver der ikke automatisk givet besked om typen. Der er ikke nogen steder, du kan slå det op, men jeg kender mange andre, der har været smittet siden midten af december, der også er lidt nysgerrige på det. 

Hilsen Anne

Spørgsmål

Anne:

Jeg er 30 år, og er nu sygemeldt på 12. måned grundet senfølger (især lunger, hovede, energi). Hver dag er en kamp. Jeg er boostet, men frygter hvad gennembrudsinfektion kan gøre ved min krop. Ved vi, hvad os med slemme senfølger kan forvente, hvis vi smittes igen, før vi er ovre den første omgang?

Svar:

Hej Anne

Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Vi ved endnu ikke, om Omikron giver senfølger.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

TJ:

Man skal testes på dag 4, efter man har være sammen med en smittet. Hvornår er dag 4? Hvis for eksempel man har været sammen søndag, er dag 4 så onsdag eller torsdag?

Svar:

Hej TJ

Det er torsdag.

Hilsen Camilla

Spørgsmål

Mia:

Skal man undlade tredje vaccinestik, hvis man har fået ændret menstruationscyklus og omfang af blødning efter andet stik? Fra en på 20.

Svar: