Taliban i Afghanistan

Han oplevede vilde scener i Kabul, da danskere skulle evakueres

Flypersonale fra hele verden måtte selv aftale over radioerne, hvornår de lettede og landede fra lufthavnen i Kabul.

Ole sad til sin datters 20-års fødselsdag for godt tre uger, da hans telefon pludselig ringede.

I den anden ende var en vagthavende officer fra flyvestationen i Aalborg. Han ville vide, hvor hurtigt Ole kunne være på på stationen.

I en fart pakkede Ole, hvis efternavn ikke er oplyst af sikkerhedsmæssige årsager, sin kuffert, og samme aften fløj han afsted.

Først til Tyrkiet og senere til lufthavnen i Afghanistans hovedstad, Kabul, hvorfra han skulle hjælpe med den danske evakueringsindsats fra det Taliban-styrede land.

Som ’loadmaster’ på missionen havde han ansvaret for at sikre, at lastrummet var pakket forsvarligt, så flyet var i balance og ikke styrtede ned.

Og selvom Ole var forberedt på, at situationen i Afghanistan var kaotisk og udfordrende, blev netop det tydeligt, da de skulle til at lande i Kabul.

- Banen bliver meldt klar, så vi begynder vores indflyvning, men det er med bemærkninger som ”air field is not secure” og ”landing at own risk”, så det er nogle anderledes meldinger, end vi plejer at få, når vi laver indflyvninger, forklarer han i ’Go’ aften LIVE’.

Ole var både med det første fly, der landede i Kabul for tre uger siden, og han lukkede også dørene på det sidste danske evakueringsfly, der forlod det kaosramte Afghanistan.

I dag ser han og de andre, der var med til evakueringen, tilbage på en mission, hvor man måtte slække på reglerne for, at den kunne lykkes.

Sendt afsted uden plan

Den første flyvning til Kabul var ikke kun speciel for Ole og de andre besætningsmedlemmer.

I Danmark sad chefen for Flyvestation Aalborg, Lars Christian Hedemark, og var lige så spændt.

Alt var nemlig ikke som det plejede.

- De tog afsted så hurtigt, at de ting, vi normalt giver folk med som en del af deres planlægning, som flyveplaner og hvor de skal lande henne, det var faktisk ikke på plads, forklarer han.

Hov, der kommer lige en mere

Ole, loadmaster

Derfor måtte han handle hurtigt, mens besætningen var i luften, og finde ud af, hvor de kunne lande og tanke benzin undervejs.

Men kort inden besætningen landede i Kabul, brød satellitforbindelsen til Danmark sammen. Lars Christian Hedemark måtte sætte sin lid til, at Ole og resten af besætningen selv kunne tage de rigtige beslutninger, når de nåede lufthavnen i Kabul.

Ole og resten af besætningen vidste ikke, hvad der ventede dem i Kabul. Terrænet omkring lufthavnen var fyldt med mennesker, men de oplevede ikke, at nogen hægtede sig på fly og styrtede i døden. Video: Forsvaret

Aftalte selv afgange i radioerne

Det var ikke kun forbindelsen til Danmark, der var blevet afbrudt.

I lufthavnen i Kabul herskede kaos.

Specialstyrkerne var de første der forlod flyet, hvorefter de lavede en sikring rundt om flyet, forklarer Ole. Herefter var deres opgave at hente blandt andet ambassadefolk.

Folk gik rundt på landingsbanerne, og der var ikke længere nogen til at koordinere flytrafikken. De mange udenlandske fly måtte derfor selv aftale, hvor de kunne parkere, og hvornår de kunne lette og lande.

- Man melder på radioen, hvor langt man er, og så finder man ud af indbyrdes mellem flyene, hvem der er tættest på, og hvad der giver mening, forklarer Ole.

De normale regler og retningslinjer var ligeledes sat ud af spil for besætningen, og hviletid og tjenestetid var ikke længere gældende begreber.

Det handlede om at få fyldt flyene og komme hurtigt på vingerne igen, fortæller Ole:

- Hvis vi kan få plads til 200 mennesker, så er det godt, hvis bare nogle af dem kan blive spændt fast, men det er ikke bidende nødvendigt.

Ole har ansvaret for at beregne, at lasten er placeret helt korrekt. Under flyvningen er han i lastrummet, og når flyet er på jorden arbejder han der. Video: Forsvaret

“Der kommer én mere”

Det allersidste danske fly, der lettede fra Kabul, gav dog Ole lidt ekstra sved på panden.

For selvom han er erfaren og har opereret og trænet i Afghanistan før, skulle mange ting gå op i en højere enhed.

Det første danske fly, er landede i Kabul, var kun på jorden halvanden til to timer, før det igen lettede. Flyet holdt motoren tændt hele tiden, så de hurtigt kunne lette. Video: Forsvaret

De sidste lokale, der havde arbejdet for Danmark, skulle med ud - specialstyrkerne ligeså - og udstyr såsom radioer og våben måtte ikke efterlades.

- Vi er sådan set begyndt at lukke ramper og døre, hvor de lige pludselig er sådan: ”Hov, der kommer lige en mere”. Det var lidt ligesom bussen, der holdt og ventede på den sidste passager, der kom løbende, fortæller han.

Tog imod kolleger

Lars Christian Hedemark er stolt over den mission hans ansatte har løst i Afghanistan – både den nylige evakuering, men også gennem de seneste ti år.

Derfor stod han også klar til at modtage dem i lufthavnen, da de landede igen i Danmark.

- Jeg synes, det er god stil, at chefen tager vel imod kollegerne, der kommer hjem fra en veludført opgave under vanskelige vilkår. De har fuldt fortjent et godt og solidt skulderklap, lyder det.

Se interviewet med Ole og Lars Christian Hedemark i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY