Politik

Om lidt præsenteres Danmarks nye tog

Visualisering.

Hvad skete der? Den franske virksomhed Alstom har vundet udbudsrunden om nye tog for over 20 milliarder kroner. Det annoncerede transportminister Benny Engelbrecht (S) ved et doorstep mandag eftermiddag.

Hvorfor er det vigtigt? Investeringen er den største nogensinde, og de nye, elektriske togsæt skal gøre en ende på dieseltog i Danmark senest i 2030.

Pressemødet er slut

Pressemødet og de efterfølgende interviews i Transportministeriet er nu slut, og livebloggen opdateres ikke længere. 

DSB: - De er det helt rigtige valg

Ifølge DSBs direktør, Flemming Jensen, er valget af nye tog det helt rigtige valg for Danmark - også selvom der findes modeller med langt højere hastigheder end de 200 km/t, der nu er lagt op til.

- Jeg mener, det er de helt rigtige tog til Danmark, hvor vi har relativt korte strækninger, siger han til TV 2. 

Direktøren er overbevist om, at de nye tog vil fungere, fordi driftsikkerheden er "meget, meget høj" de steder i Europa, hvor det allerede kører.

FAKTA: Det ved vi om de nye tog

Hvem leverer dem? Det er den franske virksomhed Alstom, der har vundet den millardtunge udbudsrunde.

Hvad koster de? I omegnen af 20 milliarder kroner skal bruges på de nye togsæt.

Hvornår kommer de? De elektriske toge forventes i drift fra slutningen af 2024. Forventningen er, at de har fuldt udfaset de nuværende IC3 og IC4-tog i 2030. 

Hvor hurtigt kan de køre? Togene, der er af modellen Coradia Stream, har en tophastighed på 200 km/t. 

Hvordan ser de ud? I videoen herunder kan du se, hvordan de nye tog kommer til at se ud.

Hvad er fordelene ved de nye tog? De nye tog er betydeligt mere klimavenlige, billigere i drift og så larmer de mindre.

Konsekvenser, hvis togene ikke leveres til tiden

Ifølge transportministeren vil der være økonomiske konsekvenser for Alstom, hvis virksomheden ikke leverer de nye tog til tiden og inden for prisskiven.

Det sker for at undgå de langvarige forsinkelser, der skete i begyndelsen af 00'erne, da en italiensk virksomhed skulle levere IC4-tog til Danmark.

Men med det seneste lokomotivkøb fra Siemens har Danmark gjort sig nogle fornuftige erfaringer, når det kommer til at stille krav.

- Vores erfaring fra Siemens er, at når man stiller krav til leverandøren, så leverer de også til tiden og til prisen, siger Benny Engelbrecht.

I fremtiden bliver luften ren

Ifølge Benny Engelbrecht bliver de nye tog en kæmpe gevinst for klimaet.

- Der kommer for eksempel ikke til at være dieselos. Jeg har selv astma, og jeg kan mærke, når der er dieselduft på en station, siger transportministeren.

I fremtiden bliver luften på og omkring stationerne ren, lover Benny Engelbrecht.

Foruden klimaeffekten bliver det også billigere for Danmark at drive elektriske toge end dieseltoge.

Mad og drikke på toget

Hvordan mærker danskerne forskellen med de nye tog?

- Det gør de allerede, når de stiger ind i toget, svarer Benny Engelbrecht.

De nye tog gør det muligt at stige direkte ind uden et højt trin, hvis man for eksempel er i kørestol eller har en cykel med.

Desuden vil de nye tog være indrettet fleksibelt med god plads og gode sæder, lyder det.

- Sidst men ikke mindst kan man købe både varme og kolde drikke undervejs i installerede maskiner, siger ministeren.

Køber kun, hvis toget allerede kører

Nu har TV 2 muligheden for at stille spørgsmål til Benny Engelbrecht.

Hvad har I gjort for at undgå en ny IC-4 skandale?

- Vi har truffet den beslutning, at vi ikke køber togmateriel, hvis det ikke allerede kører i andre lande, siger han.

Derfor er der krav om, at togene allerede har kørt 30.000 kilometer.

Ifølge ministeren er det en erfaring, der blandt andet kommer af en vellykket handel med tyske Siemens, som Danmark har købt lokomotiver af.

- De har kunnet bevise, at de performer på en ordentlig måde, siger Benny Engelbrecht om handlen med Siemens.

Fransk virksomhed vinder udbudsrunden

Det er den franske multinationale virksomhed Alstom, der har vundet udbudsrunden. 

Alstom er kendt for i forvejen at levere de såkaldte TGV og Eurostar tog, der kører i blandt andet Frankrig.

Modellen, som Danmark har købt, hedder Coradia Stream, og modellen kører allerede flere steder i Europa. 

En tophastighed på 200 km/t

De nye tog

Ifølge ministeren kan de nye, elektriske tog køre 200 km/t i modsætning til de nuværende IC3 og IC4-tog, som har en tophastighed på 180 km/t.

Det næste punkt på transportdagsordenen bliver nu, hvordan Danmark også kan få implementeret batteritog, lyder det.

- Batteritog er noget af det, vi skal diskutere fra nu af, siger Benny Engelbrecht. 

Med batteritog og elektriske tog kommer der en bred variation af tog i fremtiden, lyder det fra ministeren.

Accelerer lige så hurtigt som en elbil

Visualisering viser et af togene holde på en station.

Ifølge transportministeren kan de nye elektriske tog accelere dobbelt så hurtigt som de nuværende IC4-tog.

Faktisk lige så hurtigt som en elbil, lyder det:

- Noget, jeg selv nyder godt af at køre i, siger han.

Transportminister: - Det er en kæmpestor dag

- Det er en kæmpestor dag. Det kan næsten ikke blive større, siger en begejstret transportminister Benny Engelbrecht (S). 

Han peger igen historikken med IC4-tog, som har medført en række skandaler, og understreger, at DSB med det nye køb nu kan levere noget, der er markant bedre for danskerne:

- Når vi vælger noget, som allerede kører på skinnerne i andre lande, så tør vi godt at satse på det, siger ministeren. 

- Vi får ikke en ny IC4-skandale

Nu er det Ole Birk Olesens (LA) tur.

Han var transportminister, da forliget om de nyindkøbte tog blev lavet i 2018, og han er glad for handlen: 

- Det bliver elektrisk, billigt og godt for miljøet. Vi har sikret os med to regler, at vi ikke havner i en ny IC4-skandale, siger han. 

Den første er, at dem, der leverer toget også skal sikre vedligeholdelsen. Det andet er, at toget allerede kører i Europa:

- Vi får ikke en ny IC4-skandale, lover den tidligere minister.

RV er "lykkelige"

Transportordfører i Radikale Venstre, Rasmus Helveg, lægger ud med at fortælle, at han er "lykkelig for", at Danmark nu er kommet så langt i processen med at få andre og bedre tog end de udskældte IC4-tog.

Nu begynder pressemødet i Transportministeriet

Transportminister Benny Engelbrecht (S), transportordfører i Radikale Venstre, Rasmus Helveg, transportordfører i Liberal Alliance, Ole Birk Olesen, og DSB-direktør, Flemming Jensen, deltager.

Skal erstatte skandaleramt tog

IC4-toget skal udfases frem mod 2030.

De nye elektriske togsæt skal erstatte det velkendte og skandaleombruste IC4-tog, der blandt andet har været i vælten med driftsforstyrrelser, budgetunderskud i DSB og signalproblemer.

I 2016 fik togene derfor det endelige dødsstød af samtlige politikere, og siden har arbejdet med at udfase togene stået på.

Grønne og lydløse tog

Vinderproducenten skal levere mindst 100 elektriske togsæt, som forventes at køre på de danske skinner i 2024 og frem mod 2030, hvor alle de nuværende IC3 og IC4-dieseltog skal være udfaset og erstattet med de nye.

De nye tog vil er både grønnere og larmer betydeligt mindre, oplyser DSB. 

Største investering nogensinde

Investeringen i nye togsæt lyder på hele 20 milliarder kroner, og det er DSBs hidtil største investering, oplyser Transportministeriet.

Vinderen af en to år lang udbudsrunde, der begyndte i 2018 under den tidligere regering, annonceres altså ved dagens pressemøde.