Seks ting der kan skabe et tryggere byrum for kvinder

To eksperter fort√¶ller, hvordan man med byplanl√¶gning og arkitektur kan forhindre, at kvinder f√łler sig utrygge om aftenen.

De seneste dage har kvinder fortalt om, hvordan de holder n√łglerne i h√•nden eller foretager et opkald, fordi de er utrygge ved at f√¶rdes alene om aftenen.

Debatten er opst√•et i k√łlvandet p√• en sag fra Storbritannien, hvor den 33-√•rige Sarah Everard forsvandt, mens hun var p√• vej hjem.

Hun blev senere fundet dræbt.

Premierminister Boris Johnson har efterf√łlgende annonceret en r√¶kke tiltag, der skal √łge trygheden.

Blandt andet civilklædte betjente i nattelivet, der skal spotte potentielle gerningsmænd samt penge til mere overvågning og gadebelysning.

Herhjemme har justitsminister Nick H√¶kkerup (S) ogs√• foresl√•et √łget overv√•gning som l√łsning p√• problemet.

Tre ingredienser til en utryg situation

Men faktisk kan man g√łre meget bare ved at t√¶nke over, hvordan man indretter byens rum, lyder det fra Henriette Vamberg, der er direkt√łr i Gehl Architechts, der arbejder med planl√¶gning af byrum.

Det handler blandt andet om belysning og placering af busstoppesteder.

- I forhold til byplanl√¶gning kan man skabe de bedst mulige rammer, men man kan ikke l√łse grundproblemet med utryghed, siger hun.

Hans Martin Skou, der er arkitekt og byplanlægger med særligt fokus på tryghed, forklarer, at der skal tre ingredienser til at skabe en utryg situation.

Der skal være en motiveret gerningsmand, et offer og en egnet situation.

- De to f√łrste kan vi ikke g√łre s√• meget ved, men vi kan forhindre, at der opst√•r en egnet situation ved at indrette vores byer, s√• det kan undg√•s, siger han.

Og her kommer byplanlægning ind i billedet, for det kan have stor betydning for oplevelsen af tryghed i et område.

If√łlge Hans Martin Skou har der de senere √•r v√¶ret et stigende fokus p√• tryghed i byplanl√¶gning, s√• det er noget, der automatisk bliver t√¶nkt ind, n√•r nye omr√•der bygges op, eller eksisterende renoveres.

- Men det betyder ikke, at der er gode trygge omr√•der alle steder. Der er bestemt steder, hvor det kan g√łres bedre, siger han.

TV 2 har bedt Hans Martin Skou og Henriette Vamberg, om at udpege seks ting, der skaber et trygt byrum.

Uformel overvågning

Hans Martin Skou peger på uformel overvågning som et vigtigt element til at skabe trygge byrum.

Det handler om at s√łrge for, at boliger har udsigt til potentielt utrygge steder, s√• man har oplevelsen af, at der er et publikum, der kan reagere i tilf√¶lde af overfald.

Det kan eksempelvis tænkes ind i planlægningen af et boligområde, så det er muligt at overskue parkeringspladser, adgangsstier og indgange, så de ikke er utrygge og isolerede om aftenen.

Hvis man fra parkeringspladsen kan se lys og mennesker i vinduerne omkring, vil det skabe mere tryghed.

Aktivitet i √łde omr√•der

I områder med kontorbygninger er der ofte mange, store bygninger med massive facader på lange gader.

Efter klokken 17 er omr√•derne √łde, fordi der ingen anden aktivitet er. Og det kan g√łre omr√•derne utrygge om aftenen, fort√¶ller Henriette Vamberg.

- Der er ikke så mange mennesker, og der er ingen lys i vinduerne, og så har vi de her lange strækninger, hvor der er mange porte, der skaber utryghed, fordi nogen kan ligge på lur, siger hun.

Hvis der er mennesker i et aftenm√łde eller i en kantine i en kontorbygning, er de ofte ikke synlige fra gaden.

- Alle de potentielle funktioner, hvor du ser mennesker i gang med noget, er gemt væk langt inde i bygningen, siger hun.

S√•dan et omr√•de kan blive mere trygt, hvis man l√¶gger andre funktioner som beboelse eller et hotel ind blandt kontorerne, s√• der er aktivitet hele d√łgnet.

Aktivering af stueetagen

I omr√•der der er √łde om aftenen, g√¶lder det if√łlge Henriette Vamberg ogs√• om at aktivere stueetagen, s√• man har en oplevelse af, at der er mennesker i n√¶rheden.

Det kunne være ved at placere arbejdspladsens kantine i stueetagen, så den er synlig fra gaden. Det kunne også være et fitnesscenter med glasfacader eller en café, der kunne give liv til et område, der er affolket om aftenen.

- Det handler om at få blandet ubehagelige mennesker op med en tilsvarende mængde normale mennesker, siger Henriette Vamberg.

- Det er oplevelsen af, at du kan råbe om hjælp, hvis der er brug for det, siger hun.

Overskuelighed

Et utrygt byrum er fyldt med kroge og passager, man ikke nemt kan overskue.

- Hvis man ikke kan se eller blive set på grund af beplantning og rækværk, skaber det grundlag for utrygge områder, siger Hans Martin Skou.

Det kan ogs√• v√¶re stisystemer, som man kan v√¶re n√łdt til at f√¶rdes p√• om aftenen, der kan opleves utrygge. Her kan det skabe mere tryghed, hvis stien ikke sl√•r for mange skarpe sving, hvor der er mulighed for, at nogen kan gemme sig omkring n√¶ste hj√łrne.

- Men det er også en balancegang. Man skal jo også skabe steder, der er interessante at bevæge sig rundt i, siger Hans Martin Skou.

God belysning

Et andet sted, der kan opleves utrygt, er byparker.

Om dagen er de fyldt med l√łbere, g√•ende og mennesker, der spiser frokost eller l√¶ser en bog p√• en b√¶nk.

Men om aftenen er de dunkle, affolkede og utrygge.

Her er belysning vigtig for at skabe tryghed. Men if√łlge Hans Martin Skou kan man ogs√• bevidst frav√¶lge kraftig belysning og acceptere, at parken om aftenen er et mindre trygt sted, hvis man har mulighed for at v√¶lge en anden rute og g√• udenom parken.

- Problemet er, hvis parken er et sted, man er n√łdt til at g√• igennem for at komme fra et sted til et andet om aftenen. Hvis der ikke er andre muligheder for passage, er det n√łdvendigt at sikre en god belysning, siger Hans Martin Skou.

Indretning af meget benyttede ruter

Det leder videre til n√¶ste punkt, som netop handler om at skabe trygge ruter, som man bliver n√łdt til at benytte om aftenen.

Det kan være ruter fra boligområder til stationer og busstoppesteder eller ruter til og fra store parkeringspladser eller cykelparkering.

Også her er uformel overvågning et vigtigt element.

If√łlge Henriette Vamberg er kvinder dem, der bruger offentlig transport mest, og derfor er placeringen af busstoppesteder og ruterne omkring dem vigtige i forhold til at skabe tryghed.

- Vi skal ikke st√• og vente p√• bussen et meget utrygt og m√łrkt sted, siger hun.