Stop hadbeskeder

Nu reagerer Facebook på 'X Factor'-deltageres opråb

Debatten om tonen på sociale medier har bredt sig, efter at deltagere i 'X Factor' fredag stod frem og fortalte om de mange hadbeskeder, de modtager.

Facebooks politiske chef i Norden er "supertrist" over den seneste tids debat om den hårde tone på sociale medier.

- Jeg synes, at vi har et samfundsproblem. Det er noget, der har været der i lang tid, og jeg synes, at det er et kulturproblem, som der ikke er nogen let løsning på, siger Martin Ruby, der er Facebooks politiske chef.

Han mener, at ansvaret for at løse problemet med digital mobning og hård tone ligger på mange skuldre lige fra forældre til skoler. Og teknologivirksomheder.

- Vi har et ansvar for at rydde op. Vi har ikke nogen interesse i hadefulde, verbale overgreb på vores platform. Det hører ikke hjemme hos os, siger han.

- Jeg kan ikke klare mere hate

I fredags stillede en række af deltagerne i 'X Factor' sig frem på TV 2 og fortalte om de mange hadske beskeder, der lander i deres indbakke på sociale medier på grund af deres deltagelse i talentprogrammet.

- I burde skamme jer, så klamme I er, stod der i en besked, Ida Aysel Jensen modtog i forbindelse med sin deltagelse i 'X Factor'.

Beskeder der er ondskabsfulde, nedladende og racistiske.

Da duoen Neva & Ida blev stemt ud i fredags, var det mest af alt en lettelse, lød det fra Ida Aysel Jensen.

- Jeg kan ikke klare mere hate på nettet, sagde hun.

Også dommer Oh Land har fortalt om, hvordan hun er blevet udsat for en massiv storm af hadefulde beskeder.

Kontekst er afgørende

Det er ikke nogen let opgave at lægge snittet i forhold til, hvad der er i orden at ytre, og hvad der ikke er, lyder det fra Martin Ruby.

Der er nogle ting – eksempelvis trusler – som er decideret ulovlige, og så er der en række ting, som Facebook har besluttet ikke at tolerere.

Det kan være opslag, der indeholder racisme, vold, nøgenhed, selvskade og hate speech.

Marcus Mugisa Enevoldsen (til venstre) er blevet bedt om at "skride hjem til Afrika".

Hver time bliver der fjernet 10.000 stykker indhold fra Facebook i hele verden bare i kategorien hate speech.

- Hvis vi kun fjernede det, der var ulovligt, ville vores platform risikere at blive oversvømmet med ubehageligheder, siger Martin Ruby, der også erkender, at det kan være svært at vurdere, hvornår der skal gribes ind.

- Vi kan jo ikke gå ind og fjerne bandeord. Det bliver for meget. Der er også mange ord, der har dobbeltbetydning, og som kan bruges i sjov eller kærlig mening, siger han og bruger "kælling" som eksempel.

Det kan bruges i meget negativ forstand, men det kan også bruges indforstået og drillende veninder imellem. Kontekst er derfor afgørende, og det kan være svært for moderatorer og kunstig intelligens at afkode. Og sådan vil det være med en lang række af de kommentarer og beskeder, som kan opleves som hårde.

Der findes allerede funktioner

Ifølge Martin Ruby arbejder Facebook hele tiden med at justere og tilrette politikker, og han erkender, der er plads til forbedring.

- Vores politikker bliver hele tiden mere finmaskede og tilpassede. Vi ansætter flere mennesker som moderatorer, og vores kunstig intelligens-systemer er blevet større og stærkere. Men de er stadig dumme indimellem og kan let tage fejl, siger han.

Der findes allerede i dag en række funktioner, som har til formål at forhindre hadske beskeder:

  • Man kan blokere en bruger.
  • Man kan tilføje et ordfilter, så man kan udelukke visse ord fra at blive postet på ens profil.
  • Man kan angive, at man ikke ønsker at se beskeder fra en bestemt bruger uden at vedkommende får besked om blokeringen.
  • Der findes en tænk-dig-om-funktion, der genkender visse negative udtryk og giver brugeren en påmindelse om at tænke sig om, inden beskeden sendes.

Martin Ruby ser ikke et scenarie for sig, hvor alle opslag og beskeder skal godkendes af en moderator, før de når modtageren.

Statsministeren vil kigge på udgiveransvar

Dagsordenen har også nået statsministerens bord.

I tirsdagens spørgetime i Folketinget blev hun af SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, foreholdt det store problem med en hadsk tone på sociale medier.

Statsminister Mette Frederiksen (S) kaldte det en "ualmindelig vigtig diskussion" og er villig til at kigge på, om der skal pålægges teknologivirksomheder et ansvar for indholdet på deres platforme.

- Vi er nødt til at tage næste skridt. Hvad med udgiveransvar? Kan vi blive ved med at acceptere, at techgiganter siger, at de ikke har ansvar for, hvad der bliver ytret, når der er ytringer af den karakter, der er, sagde hun.

Fint med lovgivning

Martin Ruby deler hendes ambition om at gøre noget ved problemet med den hårde tone.

Han forholder sig ikke specifikt til idéen om udgiveransvar, men han er grundlæggende positiv over for idéen om ensartede regler om indhold på tværs af platforme og lande.

- Det ville være fint for os, hvis der var nogle andre, der klart sagde, hvad der skulle tages ned, og hvad der skulle blive oppe. I dag må vi selv gøre det, siger han.

- Men det er for simpelt at sige, at det bare handler om, at teknologivirksomheder skal gøre det bedre. Det fjerner ikke grundproblemet, som er mobningen og chikanen, siger han.