GO'

“Han havde simpelthen lejet sådan en slagboremaskine” - vicevært må mægle mellem naboer

Vicevært Michael Hobel råder til, at man skaber en god relation til sine naboer, før man står i en konflikt.

Artiklen er rettet 12. februar, da der fejlagtigt stod, at Dansk almennyttigt Boligselskab har modtaget en fordobling af naboklager under den nuværende coronanedlukning. Det korrekte er, at Dansk almennyttigt Boligselskab oplevede en fordobling af naboklager under den første lukning. Siden er antallet faldet.

På den ene side af væggen forsøgte en gymnasielærer at lave onlineundervisning. På den anden side var den nye nabo i opgangen i gang med at sætte billeder op med slagbor.

Selvom coronanedlukningen har ført til, at mange danskere har følt sig alene og isolerede, har beboere i etageejendomme brugt mere tid side om side med deres naboer end normalt.

Han havde simpelthen lejet sådan en slagboremaskine

Michael Hobel, vicevært

- Der har altid været naboklager, og det vil der altid være, men her det sidste stykke tid er det eskaleret, fortæller vicevært i boligadministrationsselskabet Cobblestone, Michael Hobel, i ‘Go’ aften LIVE’.

Nedlukningen har nemlig betydet, at de fleste, som normalt er hjemme fra klokken 16.00 til klokken 7.00 om morgenen, er hjemme alle døgnets timer.

Og det har skabt gnidninger i opgangene:

- Hvis jeg kommer op og skal rette noget hos Fru Hansen, så kommer den med naboens unger, der larmer, forklarer han.

Fordobling af klager

Det er ikke kun Michael Hobel fra boligadministrationsselskabet Cobblestone, som har oplevet en stigning i antallet af henvendelser i løbet af nedlukningen.

Hos Dansk almennyttigt Boligselskab, DAB, der administrerer og udlejer mere end 50.000 primært almene boliger, oplevede man en fordobling af naboklager under den første coronanedlukning, oplyser de til 'Go' aften LIVE'.

Stigningen vedblev frem til november, hvor antallet af naboklager dog er faldet igen.

I dag ligger antallet af klager kun en smule over, hvad det gjorde de forrige år. Det skyldes formentligt, at beboerne generelt har vænnet sig til situationen, lyder det.

Skab en god relation fra starten

For Michael Hobel har de mange sager betydet, at han flere gange har været nødt til at mægle mellem naboer for at undgå, at konflikterne eskalerer.

- Jeg havde en gymnasielærer, som havde onlineundervisning, og så fandt naboen på, at han skulle til at sætte billeder op. Han havde simpelthen lejet sådan en slagboremaskine, så det lød som om, han var på vej ind gennem væggen, fortæller han.

Heldigvis oplever han også, at de beboere er forståelige, og at de ofte finder en løsning naboerne imellem, når han hjælper med at mægle.

Afstemning

Har du oplevet flere konflikter med dine naboer under nedlukningen?

Michael Hobel råder til, at man skaber en god relation til sine naboer, før man står i en konflikt.

- Det bedste råd, det er, at når du ser dine naboer flytte ind, så tager du en pose med to pilsnere i, så siger du: ”Værsgo, velkommen til opgangen”.

Det gør det nemlig lettere i situationer, hvor man skal finde fælles løsninger, forklarer han:

- Så kan du meget nemmere komme hen og sige: ”Jeg har et telefonmøde i morgen, kan vi finde ud af noget?”, slutter han.

Se interviewet med Michael Hobel i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY