Nyheder

Tørsleffs fjerner den sorte mand fra vanilje-dåsen

Det skal være slut med en sort mand og en asiat på Tørsleffs' vanilje og atamon.

Siden 1935 har billedet af en sort mand med turban og store ørenringe været at finde på vanilje-dåser fra Tørsleffs, og billedet er blevet ikonisk for dansk vanilje.

Men det skal være slut nu.

I løbet af 2021 vil vanilje-dåser med netop det billede blive udfaset, lyder det fra Henrik Andersen, der er direktør i Haugen-Gruppen, der ejer Tørsleffs.

Beslutningen har været flere år undervejs, og det har ikke været let at nå til den konklusion, lyder det fra direktøren.

- Det er sådan en beslutning, hvor uanset hvad du gør, er det forkert, siger han.

Den nye emballage (tv.) kommer til at vise en vaniljeblomst og vaniljestænger.

Men debatten om krænkende og stødende symboler, navne og billeder i offentligheden de senere år har sat tankerne i gang hos Henrik Andersen, og derfor mener han nu, at det mest rigtige er at ændre emballagen på produkterne.

- Vi synes, at Tørsleffs' emballage har været rigtig i sin tid, men i 2021 er det rigtige at bringe det ind i en nyere kontekst, siger han.

Det er en elefantpasser ved navn Jena Zena, der i 1935 besøgte Aarhus Zoologiske have med to elefanter fra Colombo, der er inspirationen til billedet.

Inspireret af Hansen Is

Henrik Andersen har set, hvordan andre brands og institutioner herhjemme og i udlandet har taget lignende beslutninger de senere år.

Gyldendal lavede i 2019 en udgave af Halfdan Rasmussens børnerim uden rim, hvor ordene neger og hottentot bliver brugt.

Det amerikanske NFL-hold Washington Redskins valgte i 2020 at droppe tilnavnet Redskins (rødhuder, red.), og i sommer droppede Hansen Is navnet Eskimo til en af deres populære is, og det medførte en heftig debat i offentligheden.

Hansens Eskimo-ispind skiftede i sommer navn, da de mente, at navnet hører til en svunden tid. Isen har nu fået navnet OPaya, opkaldt efter de kakaobønner fra Nicaragua, som chokoladeovertrækket er lavet af.

En debat, Henrik Andersen fulgte med i.

- Personligt blev jeg rykket en lille smule. Når man hører flere historier og flere vinkler på det, begynder man at tænke, at der måske godt kunne være nogen, der finder det stødende, siger han.

Afstemning

Er det den rigtige beslutning at give vanilje og atamon en ny emballage?

Finder ikke billederne racistiske

Det er ikke bare vanilje-manden, der forsvinder. Også asiaten på atamonflasken bliver fjernet og erstattet af frugter og grøntsager.

Indtil nu har der været en asiat på atamon-flasken, men den er også snart fortid.
Atamon bruges til at konservere frugt, og derfor bliver den nye emballage med billede af frugter og grøntsager.

Personligt synes Henrik Andersen ikke, at hverken vanilje- eller atamonmanden er racistiske. Kineseren på atamon-flasken er tænkt som en hyldest til asiatiske kokke.

- Men når jeg kigger på tegningen i dag, kan jeg godt se, at den er en anelse karikeret, siger Henrik Andersen

Og elefantpasseren på vanilje-dåsen kan han heller ikke se problemet i.

- Jeg synes faktisk, at det er et flot billede. Jeg kan ikke på nogen måde se, at det er racistisk. Men det ligger nok i tiden, at man skal være mere poleret eller korrekt.

Delte meninger

De senere år har Tørsleffs løbende fået sporadiske henvendelser fra kunder, der har stillet spørgsmål ved om, tegningerne på de to produkter var i orden. Der har også for nylig været debatter på sociale medier med Vanilje-manden som omdrejningspunkt, som ifølge Henrik Andersen blev ”noget skingre”.

Og efter at nyheden om den nye emballage kom ud, er der kommet henvendelser fra begge fløje: Dem, der mener, at det er en god beslutning og i trit med tiden at fjerne billederne, og dem der mener, at billederne er dansk kulturarv, som man ikke bør ændre på.

- Det har været sådan fifty-fifty, lyder det fra Henrik Andersen.