Gældskaos i Danske Bank

Flere partier kræver uvildig undersøgelse af Danske Bank

Presset vokser på Danske Bank efter de seneste afsløringer i sagen om ulovlig gældsindrivelse.

Flere partier på Christiansborg skærper retorikken overfor Danske Bank, efter at TV 2 og Berlingske i flere måneder har kunnet fortælle om ulovlig gældsinddrivelse.

Senest er det kommet frem, at banken prøvede at mørklægge gældssagen over for offentligheden. Det fremgår af bankens kommunikationsplan og en hemmelig lydoptagelse af et internt møde, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.

I kommunikationsplanen kan man se, hvordan banken har oplistet fordele og ulemper ved at mørklægge sagen over for offentligheden. Fordelen er at ‘almindelige’ kunder ikke får nys om sagen, og ulempen er så, at banken ikke er transparent.

Det får nu Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti til at kræve en uvildig undersøgelse af sagen.

Erhvervsordfører hos Enhedslisten, Victoria Velasquez, er rystet over, at der bliver ved med at komme nye ting frem.

- Der sidder en ledelse langt væk fra de sårbare kunder, det er gået ud over, som kalkuleret har kigget på, hvad der har kunnet betale sig, og hvad der ikke har kunnet betale sig, siger Victoria Velasquez, der nu kræver handling.

- For mig står det mere og mere klart, at den interne redegørelse, som Danske Bank selv skulle stå for, ikke er nok. Der er brug for en uvildig undersøgelse af hele forløbet, så vi får redt alle trådene ud.

Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Christian Skibby, er frustreret over, at der bliver ved med at dukke nye, kritiske ting op, selvom Danske Bank i nærmest et år har sagt, at der er kommet styr på udredningsarbejdet.

- I DF vil vi derfor støtte, at der åbnes op for en ekstern undersøgelse af de fremførte kritikpunkter, så kunder, tidligere kunder og også aktionærerne kan få et samlet overblik over de mange fremførte og tilmed dokumenterede kritikpunkter.

Samme syn har SF’s erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen, der længe har ønsket en uvildig redegørelse.

V og R ikke klar til at kræve redegørelse

Hos Venstre og Radikale Venstre daler tilliden til banken også i takt med, at de dårlige sager i banken bliver ved med at komme dryppende. Erhvervsordfører Katrine Robsøe fra de radikale er godt og grundig træt af banken.

- Jeg tror, at jeg er lige så frustreret, som næsten alle danskere virker til at være. Der bliver ved med at komme flere og flere oplysninger frem. Det gør bare, at man tænker: "Hvad filan bliver det næste?".

Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, mener, at sagen er helt uacceptabel og kun bliver værre af, at det nu også viser sig, at banken har forsøgt at skjule sagen for offentligheden.

- Jeg synes, at det er meget bekymrende og meget alvorligt, at når Danmarks største pengeinstitut, som har nogle alvorlige sager i bagagen, hvor kunder risikerer at betale for meget, prøver at holde det inden døre. Det øger ikke min tillid til Danske Bank, siger Torsten Schack Pedersen.

På nuværende tidspunkt er Venstre og Radikale Venstre ikke klar til at kræve en redegørelse, men vil bestemt ikke afvise, at det kan komme på tale.

Minister udelukker ikke uvildig undersøgelse

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har fulgt gældssagen tæt. Da sagen kom frem i offentligheden, afkrævede han banken en redegørelse, der medførte fire påbud fra Finanstilsynet. De seneste afsløringer finder ministeren meget foruroligende.

- Der bliver ved med at komme flere sager frem, hvor Danske Bank prioriterer bankens egne interesser over kundernes, skriver ministeren i et skriftligt svar.

På den baggrund indkalder ministeren nu den finansielle forligskreds i Folketinget for at drøfte sagen med dem og afviser ikke yderligere initiativer i sagen.

- Der er gevaldigt brug for at genoprette tilliden, og derfor vil jeg i aften ikke afvise nogle tiltag i sagen om Danske Bank, heller ikke en undersøgelse, skriver Simon Kollerup.

Danske Bank erkender, at den burde have informeret offentligheden og sendt en pressemeddelelse ud, da den blev klar over, at den i årevis har opkrævet for meget gæld fra flere af bankens sårbare kunder.

- Det gik jo åbenlyst ikke så godt. Vi ville da gerne have kommunikeret om den her sag anderledes. Vi skulle have sendt en pressemeddelelse ud, siger bankens kommunikationschef, Kim Larsen, til TV 2.

Ifølge Kim Larsen var bankens fokus, at de berørte kunder skulle høre om sagen direkte fra banken og ikke gennem medierne.