Danske Bank risikerer millionb√łde - fortalte ikke inkassobureauer om forkerte oplysninger

Danske Bank har hemmeligholdt fejl for inkassobureauer, der opkrævede gæld på vegne af banken. Det viser interne dokumenter, TV 2 er i besiddelse af.

Siden 2007 har eksterne inkassofirmaer ops√łgt tusindvis af inkassokunder p√• vegne af Danske Bank. Men n√•r inkassokonsulenterne har lagt pres p√• kunderne for at hente penge hjem til banken, kan de have medvirket til ulovligt at opkr√¶ve for mange penge fra kunderne.

Som TV 2 og Berlingske over de seneste måneder har afdækket, har banken i årevis opkrævet gæld ulovligt fra bankens mest sårbare kunder på grund af alvorlige system- og datafejl i bankens inkassosystem.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets st√łrste unders√łgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller f√łlsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig g√łre fortroligt og sikkert.

De selv samme fejl g√•r igen i de sager, der er blevet sendt til de eksterne ops√łgende inkassofirmaer.

Det fremgår af interne dokumenter fra Danske Bank, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.

- Det betyder, at DCA‚Äôerne (de eksterne inkassobureauer, red.) ogs√• har opkr√¶vet forkerte bel√łb, skriver banken i et internt notat fra november 2019, hvor det ogs√• fremg√•r at 40.000 kunders sager er blevet sendt til inkassobureauet Intrum.

square to 16x9

If√łlge TV 2 og Berlingskes oplysninger gik der derfra n√¶sten et √•r, f√łr banken gjorde Intrum opm√¶rksom p√• fejlene i de tusindvis af kunders sager. Det skete i forbindelse med TV 2 og Berlingskes afd√¶kning af sagen.

Kort efter valgte Intrum at sætte alle sager fra Danske Bank i bero.

Det √¶rgrer bankekspert ved Aalborg Universitet Lars Krull, at Danske Bank ikke stoppede g√¶ldsinddrivelsen lang tid f√łr.

- Da banken opdagede det her, burde banken have stoppet g√¶ldsinddrivelsen overalt, hvor der var mulighed for, at der kunne v√¶re en fejl i opg√łrelsen. Overalt betyder selvf√łlgelig ogs√• hos inkassobureauerne, siger Lars Krull.

Danske Bank f√łrte inkassobureauer bag lyset

En intern guide i Danske Banks inkassoafdeling, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af, kaster m√•ske nyt lys over forl√łbet. I den interne guide fremg√•r det, at n√•r de eksterne inkassobureauer har opkr√¶vet penge til Danske Bank, bliver de s√•kaldte DCA - alts√• inkassobureauerne - ikke informeret om forkerte oplysninger.

square to 16x9

Et andet sted i den interne guide fremgår det også, at Danske Bank ikke havde tænkt sig at rette hverken de nye eller gamle sager, som banken sendte til Intrum. Af guiden, som er opdateret i slutningen af september 2019, fremgår det, at eksisterende og gamle sager hos inkassobureauer herunder Intrum ikke skal tilrettes indtil videre.

Det konkluderes, at ingen sager fra Intrum skal tilbagekaldes for at blive gennemgået og tilrettet.

square to 16x9

En insider i Danske Bank bekr√¶fter, at inkassobureauer blev f√łrt bag lyset af banken, og at guiden blev fulgt. De ansatte i afdelingen skulle ikke sende dokumentation til de eksterne inkassobureauer.

- Hvis nu vores samarbejdspartnere ringer, og de gerne vil vide noget. så sender du aldrig noget ind til dem, fortæller medarbejderen, der udtaler sig på betingelse af anonymitet af hensyn til sin ansættelse.

Han fortæller, at det var vigtigt, at man ikke gjorde det, fordi banken ellers kunne komme i problemer. Men han er i dag ked af ked af, at han har medvirket til at skjule fejlene i gældssagerne.

Advokat med speciale i persondata, Catrine S√łndergaard Byrne, er rystet og ser med dyb alvor p√•, at Danske Bank har sendt forkert data til eksterne inkassobureauer og ligefrem har hemmeligholdt det. Hun vurderer, at sagen er s√• alvorlig, at Danske Bank kan risikere at f√• en millionb√łde for brud p√• GDPR-reglerne.

- Der er sket noget ulovligt, og det er foreg√•et gennem mange √•r, uden at man har gjort noget ved det. Det er alvorligt, siger advokat Catrine S√łndergaard Byrne, partner i Labora Legal Advokatfirma.

Mistænkelige oplysninger fra Danske Bank

Jan Hansen var i flere √•r udk√łrende inkassator for Intrum, hvor han har k√łrt hele landet rundt for kradse g√¶ld ind for blandt andet Danske Bank. Gennem √•rene undrede han sig sig over de oplysninger, han havde med ud til de g√¶ldskunder, som kom fra Danske Bank.

Jan Hansen.
Jan Hansen. Foto: TV 2

- Når vi kommer ud med papirerne, så skal der stå, hvad den oprindelige hovedstol var, og hvad der har været af forskellige omkostninger. Og det stod der aldrig, siger han.

I stedet oplevede Jan Hansen, at der kun stod et stort bel√łb p√• opkr√¶vningen, hvilket var atypisk i de her sager. Derfor blev han og andre kollegaer mist√¶nkelige og begyndte at granske lidt i nogle af sagerne og den bagvedliggende dokumentation.

- N√•r vi forskede lidt i det fandt vi tit ud af, at det bel√łb var ti gange s√• stort som det, der oprindeligt var blevet l√•nt. Det kunne vi jo ikke rigtig f√• til at h√¶nge sammen, siger Jan Hansen

Derfor er Jan Hansen ikke tvivl om, at der kan være steder, han har været ude for at inddrive gæld for Danske Bank, hvor sagen har været opgjort forkert.

- Der har helt klart v√¶ret nogle debitorer imellem som skyldte et v√¶sentligt mindre bel√łb, end det der stod der, eller m√•ske slet ikke skyldte det, fordi sagen var for√¶ldet.

Intrum vil gå i dialog med banken

Direkt√łr for Intrum A/S, Jens Hjortflod, har afvist at stille op til et interview og vil heller ikke forholde sig til Danske Banks interne guide. Men i en mail skriver han, at Intrum i september 2020 i samarbejde med Danske Bank har startet et arbejde med at s√¶tte de potentielt fejlbeh√¶ftede sager i bero og stoppe indbetalingerne fra kunderne.

Jens Hjortflod, direkt√łr i Intrum.
Jens Hjortflod, direkt√łr i Intrum. Foto: TV 2 Grafik / Intrum

- Dette sker i forl√¶ngelse af de oplysninger, der kommer frem p√• dette tidspunkt. Herudover og samtidigt p√•begynder Danske Bank en gennemgang og kvalitetssikring af samtlige sager, der relaterer sig til samarbejdet, skriver direkt√łren i en mail.

Direkt√łr, Jens Hjortflod, oplyser, at hvis der har v√¶ret problemer med sager, har der v√¶ret en l√łbende dialog med banken, men at de nye oplysninger g√łr, at Intrum skal have en snak med banken:

- Men det er naturligt, at vi nu vil indgå i en dialog med banken omkring denne sag.

Danske Bank: - Der har v√¶ret en kultur, hvor problemerne ikke blev l√łst

Danske Bank afviser også at stille op til et interview, men i et skriftligt svar erkender pressechef, Stefan Singh Kailay, at banken har sendt forkerte oplysninger til inkassobureauerne.

- De underliggende datafejl har, som vi tidligere kommunikeret, desv√¶rre ogs√• medf√łrt fejl andre steder, som eksempelvis skatteindberetninger og sager indbragt for domstolene, ligesom det ogs√• har gjort sig g√¶ldende for sagerne sendt til inkassobureauerne.

Banken skriver, at de l√łbende har informeret deres samarbejdspartnere og fik sat g√¶ldsinddrivelsen gennem inkassobureauerne i bero i takt med, at banken fik indsigt i problemets omfang.

- Det skete i perioden fra november 2019 og frem til udgangen af september i år, hvor vi besluttede at sætte al gældsafvikling via inkassobureauer på pause, skriver pressechefen i en mail.

Selvom guiden er blevet opdateret, imens den nuv√¶rende ledelse var i gang med at unders√łge problemerne i g√¶ldsafdelingen, skriver Danske Banks pressechef, at den nuv√¶rende ledelse tog fat i at unders√łge og l√łse problemerne, s√• snart de blev bekendt med dem. Han erkender samtidig, at der gennem tiderne har v√¶ret problemer med ledelseskulturen.

- Der har tilsyneladende v√¶ret en ledelseskultur, hvor problemerne, der blev rejst af medarbejdere, ikke blev fulgt til d√łrs og problemerne ikke l√łst, skriver pressechef Stefan Singh Kailay.

Det har ikke været muligt at få et svar fra banken om indholdet i guiden.