Coronavirus

Coronakampagne går viralt - hylder sofakartoflen som 2020's krigshelt

Den humoristiske kampagne drager paralleler mellem coronavirus og Anden Verdenskrig, og det er et "grænsende til modigt" valg, siger ekspert.

De tyske myndigheder bliver hyldet for deres humor i en række nye kampagnevideoer om coronavirus.

I en af videoerne ser en ældre mand tilbage på sin ungdom i vinteren 2020, hvor han iført en slidt undertrøje spillede computer døgnet rundt og spiste konservesmad direkte fra dåsen.

Kampagne med opfordring til at holde afstand fra de tyske myndigheder under hashtaggget #besonderehelden.

Og da en virus begyndte at sprede sig, forblev han ”den samme dovne sæk kartofler” som før.

- Dovenskab kunne redde liv, og jeg var en mester i det, siger han.

Han blev hædret for sin ekstraordinære indsats med en medalje.

- Pludselig var jeg en helt. Et idol. En mønsterborger, siger manden om tiden bag computerskærmen.

Kampagne med opfordring til at holde afstand fra de tyske myndigheder.

Videoen slutter af med en hilsen fra de tyske myndigheder.

- Vær også en helt og bliv hjemme. Sammen mod corona, lyder budskabet.

I en anden video ser en ældre mand tilbage på sin ungdom i vinteren 2020, hvor ”skæbnen havde andre planer for ham” end at studere, feste og møde nye mennesker.

Pludselig lå landets skæbne i de unges hænder.

Kampagnevideoerne drager parraller mellem coronavirus og Anden Verdenskrig.

- Vi samlede al vores mod og gjorde præcis, hvad der var forventet af os, siger han og fortsætter:

- Vi gjorde ingenting. Absolut ingenting, siger han, mens billedet skifter til en ung mand, der ligger på sofaen og spiser chips og drikker cola.

Videoerne har en tydelig krigsretorik og leder tankerne hen på heltehistorier om soldater i frontlinjen.

- Vores sofa var vores frontlinje, og vores tålmodighed vores våben, lyder det i reklamen.

Se kampagnen i videoen i toppen af artiklen.

De tyske myndigheder har sagt, at de komiske videoer er et klart budskab til befolkningen om, at det er afgørende for at undgå yderligere spredning af virus, at man reducerer kontakten med andre.

En modig kampagne

På sociale medier bliver kampagnerne primært modtaget med skraldgrinende emojis og klappende hænder.

- Det er vellykket at spille på noget sjovt. Vi er ved at være modne til, at man gerne må lave lidt sjov. Det kan ikke nytte noget, at det hele skal være så tungt, for så bliver vi skøre, siger Pernille Almlund, der er lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet og forsker i myndighedskommunikation og sundhedsoplysning.

De tyske myndigheder har lavet en række videoer, der skal få folk til at overholde coronarestriktionerne. Video: Astrid Skov Andersen

Ifølge Pernille Almlund tyder forskning på, at kommunikation med humor og satire kan lette budskaber, og folk i højere grad tager dem til sig. Brugen af krigsmetaforik kalder hun ”grænsende til modigt”.

- Det kunne godt være svært at ramme tyskerne på den, netop fordi Anden Verdenskrig og nazitiden er et kæmpestort tabu i Tyskland, siger Pernille Almlund.

De tyske myndigheder har lavet en kampagne for at få folk til at overholde coronarestriktionerne. Video: Astrid Skov Andersen

På den anden side kan det også være helt bevidst at stikke fingeren ned i et tabu.

- Det er selvfølgelig også meningen med sådan en kampagne at provokere folk, så de lægger mærke til, at den er der, siger hun.

Forskel på humor fra land til land

Og det er da heller ikke lutter glade humørikoner, der bliver sendt efter kampagnen. Der er også kritiske røster.

- Ikke alene mobber de dem, der døde under Anden Verdenskrig, men også de mennesker, der overlevede i fronten og var i stand til at tale om det, skriver en bruger.

Nogen vil måske også sige, at den gør grin med ungdommen i dag og de ofre, som unge under coronapandemien lider i øjeblikket. At det ikke for alvor er hårdt at være sendt hjem fra skole, afskåret fra sine venner og fritidsaktiviteter – i hvert fald ikke sammenlignet med at leve under krigen.

Flere undersøgelser peger på, at coronanedlukning går hårdt ud over de unges trivsel og øger følelsen af ensomhed.

Pernille Almlund vurderer, at der forud for lanceringen af kampagnen formentlig har været foretaget undersøgelser og fokusgruppeinterviews for at sikre sig, at befolkningen generelt ville tage godt imod den.

- Tyskerne kan jo sagtens se på det på en anden måde, end danskerne gør. Så om tyskerne synes, det er morsomt, kan godt adskille sig fra, om danskerne synes det, siger hun.

Tyskland i ny nedlukning

Kampagnen kommer på et tidspunkt, hvor smittetallet i Tyskland er stigende. Anden bølge har også ramt vores naboland, og 12 dage før videoen kom ud, indførte de tyske myndigheder en måned lang nedlukning med et forsamlingsloft på ti og lukkede barer, restauranter og underholdningssteder. Skoler, butikker og arbejdspladser holder åbent.

Kansler Angela Merkel opfordrede tyskerne til at overholde de nye regler og gøre november til en ”bølgebryder”, så julen kan blive så god som muligt.

Tyskland havde 4. november 2020 det højeste antal smittede på et døgn, siden pandemien brød ud. Her blev 31.480 registreret smittet på et døgn. Det tal er nu nede på 14.580 smittede det seneste døgn. Det samlede dødstal er oppe på 12.833 personer.

Ingen humor fra de danske myndigheder

Herhjemme har de danske myndigheders coronakommunikation ikke haft mange humoristiske indslag.

- Retorikken har være meget alvorlig grænsende til hård og med reprimander, siger Pernille Almlund.

Statsminister Mette Frederiksen (S), da hun holder pressemøde med præsentation af en række restriktioner i Nordjylland som følge af situationen med COVID-19-smitte i mink.

Hun ser Mette Frederiksens optræden i influenceres youtube-videoer som et tegn på, at statsministeren har været klar til at kommunikere på utraditionelle måder, selvom resultatet i lektorens øjne ”i bedste fald er morsomt”.

På pressemøderne har politikerne og talspersoner for myndighederne gang på gang lagt ansigterne i de rette alvorlige folder og talt til danskerne om den alvorlige situation. Og det har været helt på sin plads.

- Man ville ikke kunne stå på et pressemøde og være sjov, siger Pernille Almlund, der dog godt mener, at man som myndighed kan gøre brug af humor i kommunikationen på sociale medier eller i kampagner.

Der er masser af eksempler på coronasatire på sociale medier, hvor danskerne selv har lavet sjov med virussen og situationen. Også tidligt i coronapandemien.

Og det viser ifølge Pernille Almlund, at danskerne gerne vil grine og lave sjov med coronavirus for at lette stemningen lidt.

- Det kunne klæde myndighederne at lave noget, der blødte lidt op og forankrede sig i befolkningen. Jeg gætter på, at de står med den afvejning af, om man ikke vil tage dem alvorligt længere, siger hun.