Nyheder

Syv timer lang flyvetur for at komme ingen steder hen blev udsolgt på ti minutter

Qantas sender deres Boeing 787 Dreamliner ud på en syv timer lang turistflyvning med start og slut i Sydney. Str / Scanpix Danmark

En flyvetur på syv timer udleder samme mængde CO2, som hvis man kører i bil i et år, lyder det fra Rådet for Grøn Omstilling.

Mange virksomheder har måttet tænke kreativt for at holde gang i forretningen i en tid med coronarestriktioner.

Det gælder også flyselskaberne, der er hårdt ramt af rejserestriktioner.

Det australske flyselskab Qantas er kommet op med en idé til at holde gang i vingerne, selvom de australske grænser er lukkede, og flytrafikken er meget begrænset.

Qantas har udbudt en rundflyvning i deres Boeing 787 Dreamliner, der normalt bliver brugt på internationale langdistanceflyvninger.

Flyet letter fra Sydney og lander syv timer senere i – ja, Sydney.

Passagerne kan få Great Barrier Reef at se fra luften.

I løbet af de syv timer kan passagerne få blandt andet Sydney Harbour og Great Barrier Reef at se fra luften.

- Folk savner tydeligvis at rejse og selve flyoplevelsen. Hvis efterspørgslen er der, vil vi helt sikkert overveje at lave flere rundflyvninger, mens vi venter på, at grænserne skal åbne, siger luftfartsselskabets direktør Alan Joyce ifølge CNN.

De 134 billetter, der blev sat til salg, var udsolgt på 10 minutter.

En abnorm klimabelastning

Ifølge ABC News vil flyet lave nogle lave flyvninger henover australske seværdigheder. Her vil flyet komme helt ned i 1,2 kilometers højde.

I hvilken højde det vil flyve i resten af tiden, fremgår ikke, men ifølge Jeppe Juul, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, er fly af den type designet til at flyve i 12-13 kilometers højde.

- Når man flyver i 12-13 kilometers højde i syv timer, har man en klimabelastning, der er abnorm og på linje med at køre rundt i en fossil bil i et helt år, siger han.

Han er skeptisk over for ideen med rundflyvninger i passagerfly kun for oplevelsens skyld.

- Det er ikke meningsfuldt, og det viser bare, at fly er for billige, deres brændstof er for billigt, og der er brug for at omkostningerne for at flyve kommer højere op for eksempel i form af brændstofafgifter.

For billigt at flyve

Ifølge Jeppe Juul er klimabelastningen på en turistflyvning henover et flot landskab i et lille propelfly i 300 meters højde noget helt andet end en syv timers flyrejse uden formål i et passagerfly.

Han kan dog godt forstå, at trængte flyselskabet prøver at lave en ny kreativ forretningsmodel i en svær tid.

- Men når man lægger tingene sammen med formål og klimabelastning er det, at det begynder at stikke helt af, siger Jeppe Juul.

Han mener, at det grundlæggende problem er, at det er for billigt at flyve, og flybrændstoffet er for billigt. Rådet for Grøn Omstilling argumenterer for afgifter på flybrændstof.

Udbredt i Asien

Qantas er ikke det eneste flyselskab, der har fået øjnene op for rundflyvninger som indtægtskilde under coronapandemien.

Også det taiwanesiske selskab EVA Air har sendt passagerer afsted på en to timer og 45 minutter lang rundflyvning i deres oversøiske passagerfly dekoreret med Hello Kitty. Hovedstaden Taipei var både start- og slutdestination for rejsen.

Japanske All Nipon Airways lavede i august en halvanden time lang flyvning for 300 passagerer også i et almindeligt passagerfly.

Singapore Airlines overvejer også at lave lignende flyvninger.

Ifølge Jeppe Juul er det ikke overraskende, at det er australske og asiatiske flyselskaber, der laver de destinationsløse flyvninger.

- Der er diskussionerne om klima et helt andet sted, end de er i Nordeuropa, siger Jeppe Juul, som forklarer, at klimapartnerskaber for luftfarten i Danmark har foreslået en 30 procents iblanding af elektrofuels i 2030. Et forslag, der vil koste tre milliarder kroner.

Branchen har foreslået at finansiere det med en passagerafgift, som ifølge Jeppe Juul er "temmelig unikt i international sammenhæng" og udtryk for et "ganske betydeligt ambitionsniveau og en ret stor udgift, som branchen er villige til at tage på sig".