Tinder laver matches til dig ud fra, hvordan du reagerer på Jordens undergang
Udover at lave bedre matches, vil dating-tjenesten have endnu bedre data om brugernes adfærd.
Der er en komet på vej mod Jorden, og dommedag nærmer sig.
Du er til en stor fest, og du løber ud på gaden. Alt er kaos, og du opdager, at både din venindes hund og din kæreste er i fare. Hvem redder du?
Det er et af dilemmaerne, brugerne bliver stillet over for i dating-appen Tinders nye koncept ’Swipe Night’, der blev lanceret lørdag.
’Swipe Night’ er et interaktivt spil, som foregår inde i Tinder-appen. Her er du selv hovedperson i en fem minutter lang dommedagsfilm, hvor du undervejs påvirker handlingen ved at træffe en række valg.
Ligesom du normalt swiper for at vælge en mulig date fra eller til, skal du i ’Swipe Night’ swipe dig gennem handlingen.
Når spillet er slut, kan man tilføje ens valg til sin profil, så man får mulighed for at matche med andre brugere, der traf samme valg som en selv.
På den måde får man et samtaleemne foræret, og man kan bonde over, om man reddede hunden eller ej i stedet for den sædvanlige ”Nå, hvad laver du så?”
TV 2 har bedt Simone Rosenborg om at prøve spillet. Hun er tidligere vært på 'Tinder-tirsdag' på B.T.
- Det er meget dramatisk. Nogle dilemmaer er helt harmløse, men andre er ret voldsomme, siger Simone Rosenborg.
I et andet dilemma befinder hovedpersonen sig i et værelse i huset, hvor festen blev holdt. Der er stadig panikstemning, fordi kometen er på vej. Det banker på døren, og du skal beslutte om, du vil lukke op eller barrikadere døren. Simone Rosenborg vælger at barrikadere døren, og da hovedpersonen senere åbner døren for at kigge ud, ligger der en død dreng udenfor - mast af noget, der ligner en vaskemaskine.
Simone Rosenborg har selv for nylig fundet kærligheden på Tinder, så hun er ikke længere aktiv bruger på tjenesten. Men hun tvivler på, at det bliver taget ret godt imod blandt danske brugere.
- Det er meget amerikansk. Og så er det ret useriøst. Der er mange, der går virkelig meget op i deres dating, så at tilføje sådan et entertainment-lag, kan jeg ikke se, gavner nogen.
Adfærdsdata har stor værdi
Sidste år blev Facebook Dating lanceret som en konkurrent til de eksisterende Tinder og Happn. Og det kan meget vel være, at Swipe Night er Tinders forsøg på et modsvar til Facebooks oprusten.
Det vurderer Trine-Maria Kristensen, der er ekspert i digital kommunikation.
- Tinder forsøger at cementere deres position som den bedste, største, mest unge og mest moderne datingplatform, siger hun.
Samtidig har Tinder – og alle de andre tech-giganter – en interesse i at opnå så meget data om brugerne som overhovedet muligt. Tinder har allerede adgang til en lang række faktuelle oplysninger om deres brugeres interesser og præferencer.
Med ’Swipe Night’ får de adgang til endnu et lag af data.
- Der er ingen tvivl om, at adfærdsdata – altså hvad gør vi, hvad reagerer vi på, hvad kan vi godt lide – har en stor værdi, siger Trine-Maria Kristensen.
For jo bedre, Tinder kender dig, dine præferencer og din adfærd, jo bedre kan de målrette deres tiltag, så du bliver gladere for tjenesten og dermed bruger mere tid på den.
- Ligesom alle andre tech-giganter leder de efter måder at kapitalisere på deres brugere på. Alle de tiltag, de gør for at få data, handler i bund og grund om deres bundlinje. Man skal ikke være naiv, siger Trine-Maria Kristensen.
Sidste år blev konceptet med ’Swipe Night’ lanceret og testet i USA, og her var erfaringen, at antallet af matches steg med 26 procent.
Bedre matches
Den traditionelle tilgang til at matche personer i onlinedating har været, at hvis du kan lide tennis, katte eller gåture i naturen, er du måske interesseret i personer med samme interesser.
Men med ’Swipe Night’ graver man et lag dybere og undersøger, hvilken type person du er baseret på, hvordan du reagerer og handler i forskellige tilspidsede situationer med det formål at matche profiler bedre.
- Et spil som det her giver Tinder muligheder for at vise, om du er en do’er, der handler, eller er du sådan en, der render dig hen og gemmer dig under en sten? Og vil du helst have en partner, der gemmer sig under stenen sammen med dig, eller vil du have en partner, der reagerer sammen med dig?, siger Trine-Maria Kristensen.
Rettet mod de unge
Under coronapandemien, hvor nattelivet har været lukket ned, har de unge haft mere tid til at swipe løs. Tinders egne tal viser ifølge Politiken, at især brugerne mellem 18 og 25 år var aktive i nedlukningsperioden. På globalt plan swipede aldersgruppen 39 procent mere end normalt.
Og det er da også de unge, som Tinder forsøger at ramme med konceptet, lyder det fra Trine-Maria Kristensen.
- I traileren er det ligesom at være med en i spændende ungdomsserie om Jordens undergang. De har gjort sig umage, og instruktøren er også et ungt talent, så de har truffet nogle valg, som taler direkte ind i ungdomskulturen, siger Trine-Maria Kristensen.
Med konceptet udskyder brugerne det fysiske møde, og de får en skærmoplevelse sammen, inden de skal tage stilling til, om de vil mødes. Og det passer godt på de unges digitale adfærd.
- Det er en måde at være sammen på, som mange unge er trygge ved. De er gode til at være sammen online. Mange af dem spiller, og de har utroligt mange af deres relationer digitalt, siger Trine-Maria Kristensen.