Opkald afslører - direktør fortier sandheden om patienters komplikationer

16x9
Direktør Atef El-Kher fra Kirurgirejser er tidligere blevet kritiseret i medierne for ikke at oplyse om komplikationer Foto: TV 2

Firmaet KirurgiRejser har flere gange modtaget advarsler efter fedmeoperationer hos dansk læge. Alligevel fortsætter de med at sælge hans operationer.

Når man som ny kunde ringer til firmaet KirurgiRejser for at bestille en fedmeoperation i Grækenland, får man at vide, at man trygt kan tage af sted.

Der har aldrig været komplikationer efter en operation hos den danske læge i Grækenland, lyder det fra firmaets direktør.

Men det er ikke sandt.

For 'Operation X kan torsdag fortælle', hvordan adskillige danske patienter er kommet hjem med alvorlige komplikationer, efter de er blevet opereret af den danske læge Nikolas Valsamidis i Athen. Og de har alle købt operationen gennem firmaet KirurgiRejser.

I programmet 'Operation X: Lægens livsfarlige operationer', som sendes torsdag klokken 20.00 på TV 2, ringer en kvinde op og foregiver, at hun er interesseret i at bestille en fedmeoperation i Grækenland.

Dyveke: Og I har ikke haft nogen problemer med ham derinde?

Atef El-Kher: Vi vil ikke have problemer. Vi vil ikke have problemet med patienter. Og det ene med det andet. SĂĄ derfor vi valgte ham. Og vi har arbejdet med ham i snart fem ĂĄr nu.

Dyveke: Så I har ikke haft nogle farlige komplikationer eller hvad skal man sige, som du nævnte…

Atef El-Kher: Nej. Nej.

Dyveke: Men I har ikke haft, som der har været i Danmark?

Atef El-Kher: Nej. Nej.

Dyveke: Der har ikke været noget?

Atef El-Kher: Nej.

Dyveke: Nej, okay. SĂĄ kan jeg mĂĄske tage det lidt mere roligt.

Atef El-Kher: Ja

- Uetisk forretning

Ifølge Kent Kristensen, der er ekspert i sundhedsjura på Syddansk Universitet, giver Atef El-Kher et forkert billede af, hvad det vil sige at få en fedmeoperation.

- Det er vildledende, når direktøren for KirurgiRejser siger til en ny kunde, at der ikke har været nogen komplikationer hos den pågældende læge, når han godt ved, at det har der. Han giver et indtryk af, at man trygt kan søge behandling, uden at man behøver være særligt opmærksom. Det giver patienterne en falsk tryghed, siger Kent Kristensen.

Formanden for Det Etiske RĂĄd, Anne-Mette Gerdes, er enig med sundhedsjuristen, og hun mener, det er en uetisk mĂĄde at drive forretning pĂĄ.

Forløb inden en fedmeoperation i det offentlige i Danmark

  • Rygestop
  • Vejledning fra diætister
  • Vægttab pĂĄ minimum 8 procent
  • Tre mĂĄneders forløb inden operation
  • Samtaler med en speciallæge
  • Godkendes af en speciallæge, hvis man opfylder krav om BMI og følgesygdomme

Forløb inden en fedmeoperation gennem Kirurgirejser i Grækenland

  • Intet krav om rygestop
  • Ingen vejledning fra diætister
  • Intet krav om vægttab
  • Operation inden for fĂĄ uger
  • Godkendes pĂĄ et spørgeskema af lægen
  •  Samtale med lægen dagen før eller pĂĄ selve dagen for operationen

- Det er uhørt, at man kan finde på at lyve om den slags. Når man tænker på, hvordan vejledningen foregår i det danske sundhedsvæsen, så virker det helt uacceptabelt, at man som rejsebureau ikke oplyser om, at tidligere patienter har fået komplikationer, når man har kendskab til det.

Kvinde var indlagt i tre mĂĄneder

Mindst fem danske patienter har siden 2014 informeret KirurgiRejser om de komplikationer, der er opstået efter deres operation hos den danske læge Nikolas Valsamidis i Grækenland.

En af dem er Tanja Peitersen, som var indlagt i tre måneder på Sjællands Universitetshospital i Køge med blandt andet hul på mavesækken.

I hendes journal fremgår det, at hospitalet var i kontakt med KirurgiRejser under indlæggelsen.

”Har talt med KirurgiRejser, der henviser til, at patienter altid orienteres om, at der vil være en risiko for, at noget ikke går planmæssigt. Såfremt patienten mener, at der er begået fejl, der skal søges erstatning for, vil der blive tale om et civilt søgsmål,” står der i et notat i journalen.

Men Tanja Peitersen har ikke forsøgt at få erstatning.

- Jeg gav ret hurtigt op. Det havde været et hårdt forløb på hospitalet, og jeg havde ikke overskud til at skulle begynde at søge om erstatning i Grækenland på egen hånd, siger hun.

Lever ikke op til danske standarder

Atef El-Kher undlader ikke bare at fortælle nye kunder om komplikationer. Han vejleder også patienter over telefonen om, hvilken type fedmeoperation de skal vælge - og mange af patienterne møder først lægen, når de har betalt for operationen og er fløjet til Grækenland.

Atef El-Kher rådgiver patienterne, selvom han ingen sundhedsfaglig baggrund har, og det er formanden for Det Etiske Råd, Anne-Mette Gerdes, målløs over.

- Det lever slet ikke op til de standarder, vi har i det danske sundhedsvæsen. Her skal man jo igennem en lang proces, før man bliver indstillet til en fedmeoperation. Det kan jo ikke foregå på en telefon. Man skal se og undersøge patienterne, før de bliver indstillet til operation, siger Anne-Mette Gerdes.

Vil fortsætte samarbejdet med kirurg

Direktøren i KirurgiRejser mener selv, at han giver en forsvarlig rådgivning. Han har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver i en mail til 'Operation X':

- Min rådgivning baserer sig dels på min egen erfaring i forbindelse med min egen fedmeoperation og dels de mangeårige erfaringer som patientkoordinator, jeg har dannet mig efter de nu cirka 16 år i branchen og flere tusinde samtaler med patienter i tidernes løb.

Anne-Marie Gerdes mener, at der bør gøres noget ved KirurgiRejser.

- De udnytter sårbare mennesker og indstiller dem til en operation, hvor de ikke følger de nationale retningslinjer for, hvem der bør få sådan en. Man burde jo lukke for sådan et rejseselskab. Jeg kan ikke se, hvad deres berettigelse er. De udnytter en eller anden form for patient-turisme på et uetisk grundlag, hvor det bare handler om at tjene penge, siger Anne-Marie Gerdes.

Atef-El Kher skriver til TV 2, at han indtil videre vil fortsætte samarbejdet med Nikolas Valsamidis.

- Vi, såvel som vores tidligere patienter (af os bekendt), har været glade for vores samarbejde med Dr. Nikolas Valsamidis gennem de sidste mange år. Modsat, såfremt konkrete beviser vil blive præsenteret, vil vi selvfølgelig finde os nødsaget til at re-evaluere og nøje overveje situationen, skriver han.