Plejehjemmene bag facaden

I aften kan du chatte Else Marie Larsens barnebarn - stil dit spørgsmål nu

Torsdag aften kan du stille spørgsmål til Charlotte Ahm (tv.), barnebarn til Else Marie Larsen, som blev udsat for plejesvigt på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus.

TV 2-dokumentaren 'Plejehjemmene bag facaden' afslører med skjulte optagelser, hvordan 90-årige Else Marie Larsen, der lider af demens, er blevet udsat for plejesvigt, nedværdigende tale og sundhedsskadelig hygiejne på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus.

Dokumentaren blev lavet efter en henvendelse fra Else Marie Larsens familie, som var bekymret for, at hun blev udsat for omsorgssvigt på plejehjemmet.

Torsdag aften deltog Else Marie Larsens barnbarn, Charlotte Ahm, i en debat på TV 2 med blandt andre den ansvarlige rådmand fra Aarhus, Jette Skive (DF).

Under debatten svarede Charlotte Ahm på spørgsmål om forløbet. 

Der er nu lukket for spørgsmål.

Livechatten lukker ned nu. Mange tak for jeres mange spørgsmål og henvendelser. Der er kommet mange spørgsmål, men Charlotte Ahm har forsøgt at svare på så mange som muligt. 

Spørgsmål

Trine:

Vil i nogensinde kunne få en tillid igen til ansatte der passer Else? Og hvis, hvordan ville i kunne få den igen?

Svar:

Selvfølgelig vil man have tillid, fordi der er så mange dygtige medarbejdere, og vi er også mere trygge hvor min farmor er nu, fordi personalet der virker mere kompetente, men det er noget, vi skal have oparbejdet igen, fordi den har vi ikke meget af. Det kommer nok hen ad vejen, når vi opdager, at det er et velfungerende plejehjem. Så begynder man lige såp stille at oparbejde det hele igen.

Spørgsmål

Christian Søndergaard Furrebøe Madsen:

Hvilke overvejelser gjorde i da i kontaktede TV2 i forhold til hele plejesektoren som får et dårlig ry nu? Samt at medarbejdere nu skal gå og frygte at blive overvåget og frygte sin hver dag?

Svar:

Jeg vil gerne være ærlig at indrømme, at det overhovedet ikke var i mine tanker, da jeg tog den beslutning. Det var det ikke, fordi jeg var nødt til at få bevist, at de forhold, jeg gav udtryk for, min farmor levede under, var rigtige. Så det er først efterfølgende, jeg har tænkt over det. Men den dag i dag står jeg stadig ved, hvad jeg har gjort.

Spørgsmål

Psykolog Ulla-Maria Quist:

Jeg er chokeret over, hvad jeg har set. Og jeg er ligeså chokeret over, at dialogerne nu handler om uddannelse og økonomi. Jeg tænker, ud fra det jeg ser, at det handler om manglende etik og moral hos plejerne, og de bør arbejde med papkasser i stedet for med mennesker. Er du enig med mig?

Svar:

Ja, jeg er helt enig. 

Spørgsmål

Inger:

Det var virkelig ubehageligt, at se dokumentaren. Kan slet ikke forstå, at sådan noget har fået lov til at ske. Jeg håber din farmor har det godt den dag idag. Hvordan kom I på at lave skjult kamera? Hvad var idéen med det? Og var det en del af planen, at det skulle blive til en dokumentar?

Svar:

Da vi fik sat skjult kamera op, var det klart med henblik på at der skulle laves en dokumentar, hvilket vi støttede fuldt ud, for det er den eneste måde, man kan råbe politikerne op i det danske samfund.

Spørgsmål

Mathias :

Der er brug for et folk gerne vil og ikke at folk bliver placeret på skolerne uden deres vilje fordi kommunerne skal fylde pladserne ud. Måske dette kunne gøres bedre. Ikke et decideret spørgsmål. Hvad tænker du om at faget skal gøres mere attraktivt ?

Svar:

Det skal gøres mere attraktivt. Det man siger er jo, at hvis ikke man kan blive noget, kan man altid blive hjælper. Allerede der har man et forkert syn på faget, så det skal man arbejde med. Da jeg selv tog uddannelsen, der fik jeg altid at vide "ej, skal du ind og vaske de gamle mennesker i røven." Det var nedværdigende for et arbejde, der er så værdifuldt.

Spørgsmål

Ann Haugsted :

Tak for Charlotte. Står desværre selv midt i det, bare på Amager.

Svar:

Det er jeg ked af at høre. Du skal blive ved med at kæmpe for dine pårørende. Gå så højt op i systemet, du kan og råbe dem op. Og hvis der ikke er noget af det, der virker, så skal du måske overveje at kontakte medierne. Facebook virkede også rigtig godt for vores sag.

Spørgsmål

Lene Varming Aarup:

Som nyuddannet SSH, der skal ryddes op i klasserne ( elverne ) Og man skal gøre mere ud af omsorgsdelen på uddannelserne

Svar:

Jeg er helt enig. Jeg synes, at uddannelsen i sig selv skal vægte større faglighed, og at den skal være længere. 

Spørgsmål

Jane Bangert :

Kære Charlotte. Vi herhjemme er fuldstændigt forargede over at se de kære ældre mennesker behandlet så grusomt. Hvordan har du det med at det konstant bliver omtalt som et spørgsmål om ressourcer og div.? Kunne det I virkeligheden ikke have været stoppet længe før, ved tilsyn uden advarsler og bedre uddannelse i omsorg, hygiejne, helbred osv.?

Svar:

Det gør mig irriteret, at debatten handler så meget om ressourcer. Det er et område, der er blevet beskåret så meget, og det er selvfølgelig ikke okay, at det er blevet det. Men det handler ikke altid om penge. 

Spørgsmål

Marlene:

Hej Hvordan formåede I at tale med Else om de oplevelser hun havde på Kongsgården? Følte I dårlig samvittighed over at hun var der? Kommer man som pårørende ikke til at skælde ud på de ansatte, når man oplever ting som I og Else gjorde? Mvh Marlene

Svar:

Hun var egentlig selv meget udtrykkende overfor, hvad hun blev udsat for. Hun kunne ikke give sammenhængende svar, men kunne godt udtrykke sig. Hun sagde, de var hårde ved mig eller at de tog fat hende. Hun sagde tit, hun var bange.

Vi følte rigtig meget dårlig samvittighed over, at hun var der. Det var også derfor, at fire af hendes børn var der rigtig, rigtig meget.

Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at selvfølgelig skældte vi ikke ud. Men tonerne kunne gå lidt højt, når man igen og igen blev mødt af ligegyldigt personale. 

Hanne

Kære Charlotte. Vil gerne høre om du har gjort dig tanker om følgende Er det mennesket der, når det kommer til stykket, er for uempstisk til at drage omsorg for de svageste. Er det "systemet". De forkerte ansatte? Jeg har ruget meget over dette. Har du gjort dig tanker? Er vores velfærdssystem i virkeligheden bare "opmagasinering" af børn, gamle, andre med stort omsorgsbehov? Er det en falliterklæring for den danske måde at yde velfærd på?

Svar:

Det er en blanding af både systemet og nogle forkerte medarbejdere, og penge er også et problem. Men mest af alt er det et forkert menneskesyn, som nogle plejere har.

Spørgsmål

Irene Britt Thomsen:

Kære Charlotte. Det gør mig ondt, at din mormor har været igennem alle disse lidelser, og I har min dybeste medfølelse. Godt, at I via dokumentaren kan afsløre disse forfærdelige forhold. Men jeg forstår ikke, hvorfor din mormors ansigt ikke er sløret ? Det gør det endnu mere uværdigt for din mormor. Mvh. Irene Thomsen

Svar:

Det handler om, at hvis hun også var sløret, fik man ikke den samme medfølelse med hende. Se hendes ansigtsudtryk og se, hvordan hun har det. Jeg ser det ikke som om, at min farmor bliver krænket. Jeg ser det, hun bliver udsat for som det krænkende i det her.

Spørgsmål

karina lund:

først et stort knus til Else, og I skal vide, at mit hjerte græder med jer.Jeg var en af de første der blev uddannet sosu i 1995. Vi skulle afløse hjemmehjælperne, som ikke kunne deres job godt nok. Nu har vi afløst, og så har jeg kollegaer, der ikke skulle være i nærheden af ældre mennesker, mit spørgsmå er derfor, ydes der nok for at uddanne folk, som har hjertet på rette sted? og FOA skal IKKE forsvare sådanne ansatte, det er så forkert. Uden skønne ældre mennesker, ikke noget job Styrkekram Karina Lund

Svar:

Jeg synes, sosu-uddannelsen er for kort, og man skal jappes igennem det hele. Jeg har selv taget den. Uddannelsen skal være længere, så man kan få en større forståelse for især det sygeplejefaglige og det somatiske. 

Spørgsmål

Hans Treufeldt:

Skiftede i nogen sinde selv ble på jeres mor. Hvorfor ikke???!!!!!

Svar:

I al den tid, inden hun blev liftbruger, gjorde vi alting selv. Lagde hende i seng, børstede tænder, hjalp hende på toillettet, og vi gav hende mad. Så personalet behøvede ikke komme ind til min farmor, når vi var der. Men efter hun blev liftbruger blev det sværere.

Spørgsmål

LISBETH LARSEN:

Flot at du står frem - på vegne af Else. Hvor har I fundet ressourcerne til at være vidne til at se på hvordan forholdene er på plejehjemmet?

Svar:

Det finder man, fordi man elsker et andet menneske, og fordi den man har kær, fortjener det bedste i livet. Den kærlighed, man har til det menneske, giver også helt naturligt kræfterne til at kæmpe for det menneske.

Spørgsmål

Pernille:

Kære Charlotte Tak, fordi du kæmpede kampen for din bedstemor og dermed har skabt stor fokus på, hvordan vi behandler vores ældre medborgere. Jeg vil gerne spørge dig om du måske har et bud på, hvor det er gået galt. Jeg tænker, at de fleste personaler starter deres karriere med et oprigtigt ønske om at hjælpe og kærre omsorg for andre. Men på et eller andet tidspunkt træder ligegyldigheden ind - for nogle. Er det ‘systemet’ med målplaner og tidskemaer og dårlig løn, der blot gør personalernes arbejde til ‘noget, der skal overstås’, så vi kan sætte hak i skemaet? Er det rekrutteringen, økonomien eller andet, det skal rettes op på?

Svar:

Det er en blanding af økonomi, men også i stor grad et menneskesyn, der skal ændres. Og så skal der forbedres i den forråelseskultur, der hersker. Man kan i SOSU-uddannelserne putte noget mere takt og tone ind og læring om, hvordan man omgås ældre mennesker. Men det handler også generelt om, at kommunerne bare ansætter og ansætter – nogle steder er folk nærmest ikke engang til jobsamtale, så man ved ikke, hvem man lukker ind. Det skal også være nemmere at skille sig af med dem, der ikke egner sig i dette fag. Hvis man starter med de ting, er man et godt stykke ad vejen.

Spørgsmål

Julie :

Mega sejt det I har gjort!! Det kommer til at betyde noget for mange mennesker fremover!! Tusind tak på vegne af folk der kæmper med det samme. Hvordan vidste I der var omsorgssvigt?

Svar:

Vi var der rigtig meget, og derfor så vi rigtig mange skræmmende ting, som vi ikke mente var den rigtige måde, at ældre skulle behandles på. Der var en episode med liften - som også ses på optagelserne, men vi oplevede også, at medarbejdere løj. De kunne sige, at de havde sendt en urinprøve til lægen, men vi fandt den ude på badeværelsesgulvet. Og så var der medicinsjusk. Så mange ting var galt.

Spørgsmål

Thomas Skaarup Holm larsen:

Det er ikke godt nok, at Jette Skive beklager og undskylder denne episode. De har fået så mange chancer siden 2017, og det her med skult kamera er kun en episode, hvad med alle de andre beboere, hvor der ikke har været skjult kamera, både i Aarhus men bestemt også i hele Danmark? Skræmmende, tror du inderligt, de gør noget ved det denne gang? Og syntes du ikke, Jette Skive burde gå af efter et utal af chancer?

Svar: