16x9

De fragtede vin, pomfritter og kamelsmør - men der var mere i lasten med kurs mod Danmark

Anders Lomholt har undersøgt tre sager om hashsmugling, hvor chaufførerne hævder ikke at kende til hashen. Sagerne har mere end én ting til fælles.

Torben Nielsen stod og røg en cigaret, da franske toldere pludselig kom farende mod ham og lagde ham i håndjern.

- Hvad sker der, spurgte han forvirret på gebrokkent engelsk.

Tolderne svarede, at det vidste han godt. Men Torben vidste ikke, hvad der foregik, så han spurgte igen. Svaret fra tolderne kunne han ikke få til at passe.

De havde fundet 987 kilo hash i hans lastbil.

Det var den 26. februar 2019, og lastbilchaufføren Torben var blevet anholdt 2000 kilometer væk hjemmefra.

Jeg, Anders Lomholt, hørte om sagen i min morgenradio kort efter anholdelsen. Chaufførens kæreste, [Gitte Thoft], fortalte, hvordan hun var overbevist om, at Torben Nielsen var blevet ført bag lyset af skruppelløse bagmænd. Selv hævdede Torben Nielsen, at han intet kendte til de forbudte varer.

Men hvordan hang det sammen? Hvis han virkelig var uskyldig, hvem stod så bag forsøget på at smugle knap et ton hash ind i Frankrig med kurs mod Danmark?

Gitte Thoft har boet på gården i Sabro i 18 år.
Gitte Thoft har boet på gården i Sabro i 18 år. Foto: Morten Storch / TV 2

Tre paller vin stod klar

Min nysgerrighed ledte mig til et besøg hos Gitte Thoft på parrets gård i Sabro lidt uden for Aarhus. Herfra kæmpede hun for, at hendes mand ikke ville blive dømt for at have kørt med hash i lasten. Hun fortalte, at Torben Nielsen havde adgang til en mobiltelefon i det franske fængsel, og det blev begyndelsen på en lang række samtaler med ham.

Torben Nielsen ringede fra en mobil i det franske fængsel.
Torben Nielsen ringede fra en mobil i det franske fængsel. Foto: TV 2

Han fortalte, at han var fløjet til Malaga for at hente en lastbil lidt uden for byen Fuengirola. Det var en anden chauffør, der havde kørt den derned fra Danmark, læsset den med tre paller vin og parkeret på en tankstation uden for den sydspanske by. Dagen efter hentede Torben Nielsen ti paller citroner i Murcia og syv paller appelsiner i Valencia, inden han satte kurs mod nord.

Torben Nielsen fortalte mig også, at der ikke havde været et fragtbrev på de paller med vin, der allerede stod i lastbilen. Det er et lovkrav, at man har dem, da de fungerer som et slags pas for den last, man kører med. Ifølge Torben Nielsen var der også mange andre problemer med lastbilen. Den var fyldt med skrald, og dieseltanken var tom. Så da han fik travlt med at rydde op og tanke, glemte han at tage sig af det manglende fragtbrev.

Torben Nielsen kørte mod Danmark uden papirerne, og det viste sig at få afgørende betydning for den efterfølgende retssag mod ham.

Hvem havde arrangeret hashtransporten?

Turen, hvor Torben Nielsen blev anholdt, var hans tredje i Spanien. Han var kort tid forinden blevet hyret af firmaet Lisberg Transport.

Gitte Thoft fortalte mig, at [Jørn Lisberg] personligt havde hentet Torben Nielsen i Sabro. Jeg syntes, det lød lidt mærkværdigt, at Jørn Lisberg skulle være kørt hele turen fra sin egen bopæl i Slagelse til Sabro uden for Århus, tilbage over broerne og til lufthavnen. Derfor ringede jeg til ham for at spørge, om han mon kendte til den hash, der blev fundet ombord på Torben Nielsens lastbil.

- Jeg aner ikke, hvad der er foregået.

- Hvis jeg havde vidst noget, havde du fået det at vide, sagde Jørn Lisberg i telefonen.

Han forklarede mig, at han havde kørt Torben Nielsen til Københavns Lufthavn for at være hjælpsom, fordi den chauffør, der egentlig skulle have kørt lastbilen hjem, stod i et problem.

Jeg har slet ikke nogen biler ude og køre. Det har jeg ikke haft siden Johnis sag

Thomas Madsen

Men hvor kom de 987 kilo hash, der blev fundet i lasten, så fra? Mit næste skridt måtte være at få fat i chaufføren, som oprindeligt skulle have kørt bilen hjem i stedet for Torben Nielsen.

Jannik Ovesen er speditør og lastbilchauffør.
Jannik Ovesen er speditør og lastbilchauffør. Foto: TV 2

Jeg aftalte med [Jannik Ovesen] at mødes i Københavns Sydhavn. Han gik med til det, fordi han gerne ville rense sit navn. Normalt er det den samme chauffør, der kører lastbilen både ud og hjem, men Jannik Ovesen forklarede mig, at han skulle hjem til sin treårige datter, og derfor ikke kunne køre hele turen.

Jannik Ovesen, der har en række voldsdomme bag sig, er medlem af rockerklubben Devils Choice, som er en støttegruppe til Hells Angels. Han har tidligere handlet med narkotika, men fastholdt, at han intet havde med hashen at gøre.

I stedet rådede han mig til at se nærmere på en dansk mand ved navn Leo. For det var på Leos lager i sydspanien, at han havde fået læsset de tre paller vin på lastbilen.

Først forsøgte jeg at skrive til Leo på Facebook, men jeg fik intet svar. I CVR-registret kunne jeg se, at Leo havde flere danske virksomheder, som alle var registreret på en adresse på Sjælland. Men da jeg mødte op på den, var det hans kæreste, der åbnede døren.

Hej skat. Det er ikke så godt. Du har fået seks år

Gitte Thoft

Hun fortalte, at Leo var ude og rejse, og at hun ikke vidste, hvornår han ville vende hjem igen. Hun kunne heller ikke give mig hans mobilnummer, for det havde hun ikke, sagde hun.

Netop som jeg tænkte, at vi aldrig ville finde Leo, skrev han til mig på Facebook.

14-10-2019  21:17
Leo
Du har fat i den forkerte.. Kender ikke noget vinlager og kender ikke nogen Jannik Ovesen. Desværre
Anders Lomholt
Det er dit tlf nr der blev brugt til at vise Jannik vej til lageret. Han genkender billedet af dig som manden der leverede vinen og senere kørte ham i lufthavnen.
Desværre .. Kan ikke hjælpe dig

Endnu engang endte sporet blindt, og jeg var lige ved at tro, at vi aldrig ville komme videre i sagen. Men så blev jeg opmærksom på en ny sag.

Endnu en dansk chauffør anholdt

I et rækkehus i Næstved sad [Helle Mainz] på 35 år alene hjemme med sine fem børn. Helle Mainz er gift med [Johni Mainz], en 37-årig lastbilchauffør, og det var blot få dage siden, hun blev ringet op fra et fransk telefonnummer. Hendes mand var blevet fængslet på en køretur fra Spanien, og hun kunne ikke forstå, hvordan han var havnet i fransk fængsel. Det ville hun have mig til at undersøge nærmere.

Helle og Johni Mainz.
Helle og Johni Mainz. Foto: Privatfoto

Sagen lignede på mange måder Torben Nielsens. Johni Mainz var blevet taget af franske toldere med en lastbil, hvor der var gemt 220 kilo hash i pomfritterne i lasten. Johni Mainz havde hentet pomfritterne i byen Fuengirola – der hvor Torben Nielsen også hentede sin last. Igen var der tale om en dansk chauffør, der forklarede, at han ingen anelse havde om, at han kørte med hash. Og endnu engang var det en chauffør, som netop havde fået nyt job. Faktisk viste det sig, at den nye sag havde mere til fælles med den første, end jeg først troede.

For de to mænd var blevet ansat i det samme firma. Firmaet hed Lisberg Transport og var ejet af [Jørn Lisbergs] datter, da Torben Nielsen blev anholdt. En måned senere blev firmaet solgt til en tidligere ansat, Thomas Madsen, som omdøbte det til Euroways ApS. Det var her, Johni Mainz blev ansat i juni, kort tid inden han blev stoppet af de franske toldere.

Personkredsen omkring chaufførerne og vognmandsfirmaet gik igen i de to sager, og jeg havde nu for alvor nye spor at gå efter i forsøget på at finde dem, der stod bag de mislykkede hashtransporter.

Persongalleriet gik igen

Jeg fandt ud af, at Jørn Lisberg har flere domme for hashsmugling bag sig, og at han har kørt fast rutefart med danske fødevarer mellem Danmark og Spanien. En af hans chauffører var [Thomas Madsen], som overtog vognmandsfirmaet umiddelbart inden den nye sag med Johni Mainz.

Men Jørn Lisbergs rolle i sagerne om hashsmugling var svær at få bekræftet. Kort efter jeg talte med ham om [Torben Nielsens] last, blev han anholdt og fængslet i Nyborg Fængsel. Derfra skulle han udleveres til Frankrig for at afsone en gammel hashdom, og dermed blev det meget svært at få mere information ud af ham.

Thomas Madsen købte vognmandsfirmaet Lisberg Transport i 2019 og omdøbte det til Euroways ApS.
Thomas Madsen købte vognmandsfirmaet Lisberg Transport i 2019 og omdøbte det til Euroways ApS. Foto: Magnus Dall / TV 2

Thomas Madsen, som overtog firmaet, har en dom for en række tilfælde af bedrageri og dokumentfalsk i bagagen, og så er han såkaldt hangaround. Det vil sige, at han har forbindelser til rockergruppen Devils Choice – den selv samme rockergruppe, som også [Jannik Ovesen], der kørte Torben Nielsens lastbil til Spanien, har relationer til.

Så alle dem, der havde haft noget med de to transporter at gøre, var tæt forbundne. Det så ud, som om der var tale om en form for netværk. Men jeg havde blot ét problem. De nægtede alle at have noget med hashen at gøre. Torben Nielsen pegede på Jørn Lisberg, som sagde, at han ikke kendte noget til hashen. Han havde blot venligt hentet Torben Nielsen i Sabro og kørt ham til lufthavnen. Og Jannik Ovesen henviste til en Leo, som afviste at kende til noget hash. Begge chauffører hævdede også, at de intet vidste om hashen, men hverken Torben Nielsen eller Johni Mainz kunne levere afgørende beviser for, at de mænd, de påstod havde ført dem bag lyset, var skyldige.

Og kort tid efter blev sagen endnu mere alvorlig. Torben Nielsens kæreste, [Gitte Thoft], fik et opkald fra Den Danske Ambassade i Frankrig.

De manglende papirer blev afgørende

Hun sad i køkkenet i Sabro og ventede på opkaldet en onsdag i juli sidste år. De skulle ringe til hende, så snart retten i Frankrig havde fældet endelig dom over hendes kærestes sag.

Det gav et sæt i hende, da telefonen ringede. Så blev hun stille. Dommen var klar: Torben Nielsen havde fået en straf på seks års fængsel.

Gitte Thoft lagde på med det samme. Tårerne løb ned ad kinderne på hende, mens hun fremstammede, hvordan hun dog skulle overbringe beskeden til sin mand. De havde aftalt, at hun straks skulle forsøge at få fat på Torben Nielsen på hans mobil i fængslet.

- Det kan jeg jo ikke fortælle ham.

Men det gjorde hun.

- Hej skat. Det er ikke så godt. Du har fået seks år, sagde hun grådkvalt.

Gitte Thoft ringede til Torben Nielsens mobil i fængslet.
Gitte Thoft ringede til Torben Nielsens mobil i fængslet. Foto: TV 2

Torben Nielsen blev helt stille. Så ville han være alene. Det samme ville Gitte Thoft. De lagde på, og hun forlod køkkenet og vores fotograf. Mens Torben Nielsen sad alene i en fransk fængselscelle, satte Gitte Thoft sig ned på gulvet på sit kontor. Det kontor, hvorfra hun i måneder havde kæmpet for at få sin mand frikendt. Det var ikke lykkedes for hende.

Retten havde talt. De fandt det usandsynligt, at Torben Nielsen med sine mere end ti års erfaring som lastbilchauffør i god tro skulle have taget en beslutning om at køre uden de vigtige fragtbreve. Desuden fandt efterforskerne det ikke troværdigt, at næsten et ton hash vurderet til en værdi på omkring 14 millioner kroner skulle være betroet en tredje mand, som ikke var bekendt med situationen.

Men betød det så, at Torben Nielsen var skyldig? Han holdt jo stædigt fast i, at han intet kendte til hashen. Jeg tænkte, at det ville enhver hashsmugler vel gøre. Men hverken fransk eller dansk politi gjorde et forsøg på at finde frem til bagmændene. Og uanset om Torben Nielsen talte sandt eller ej, kunne jeg godt tænke mig at vide, om der var andre, der kendte til hashen i lasten. Især fordi personkredsen omkring transporten har forbindelse til både rockere og kriminalitet.

square to 16x9
Retten i Vienne, Frankrig. Foto: TV 2

Den tredje sag

Min fornemmelse af, at andre end chaufførerne kunne stå bag, blev ikke mindre, da en tredje lastbil blev standset ved den dansk-tyske grænse den 9. august sidste år.

Danske toldere havde fundet 430 kilo hash i en kølebil med en 24-årig mand bag rattet og hans 21-årige kæreste på passagersædet. Begge danskere. Begge fra det vestlige Sjælland, hvor også de øvrige personer med tilknytning til Lisberg Transport har hjemme. Der gik ikke lang tid før jeg fik et tip om, at manden, der havde hyret den 24-årige chauffør, var en, jeg allerede kendte til. [Thomas Madsen], som havde købt Lisberg Transport og omdøbt det til Euroways.

Jeg ringede til ham med det samme og spurgte ham, hvad han kendte til den nye sag. Ingenting, lød svaret.

- Jeg har slet ikke nogen biler ude og køre. Det har jeg ikke haft siden Johnis sag, sagde Thomas Madsen.

Jeg har intet med det at gøre

Thomas Madsen

Det var svært for mig at efterprøve Thomas Madsens forklaring, mens parret sad varetægtsfængslet. Der skulle gå 10 uger, før den 21-årige kvinde blev løsladt. Hun var stadig sigtet i sagen, men nu havde jeg mulighed for at tale med hende. Hun ville være anonym, fordi hun frygter repressalier.

Hun forklarede mig, at hun ikke havde vidst noget om, hvad kølebilen indeholdt. Hendes kæreste havde fortalt hende, at de skulle køre kamelsmør fra Spanien til Danmark. Derfor kom det som et chok for hende, at hun, kort efter de nåede tolderne ved grænsen mellem Danmark og Tyskland, pludselig fandt sig selv alene på bagsædet af en politibil.

Den 21-årige kvinde fortalte mig også, at hendes kæreste var blevet hyret til at køre turen af Thomas Madsen i firmaet Euroways ApS. På kæresteparrets køretur både til og fra Spanien havde Thomas Madsen desuden ringet flere gange for at høre dem, hvor langt de var nået.

Med den information var der kun én ting tilbage at gøre. Jeg måtte ud til Thomas Madsen, for nu vidste jeg, at det ikke kunne være sandt, når han sagde, at han ikke kendte til sagen.

Der var noget, der ikke hang sammen

Jeg fandt Thomas Madsen hjemme hos sin mor på Vestsjælland efter at have konstateret, at han lige var flyttet fra sin tidligere adresse. Den store, mørke Volkswagen Touareg i indkørslen var svær at tage fejl af: Det var Thomas Madsens bil, der holdt parkeret.

Og efter en snak med hans mor, der sagde, at han ikke var hjemme, dukkede Thomas Madsen pludselig op.

- Nu er jeg taget ud til dig, Thomas, for der er simpelthen noget, der ikke stemmer længere med de telefonsamtaler, vi har haft, sagde jeg til ham.

- Kan du ikke se, det virker mistænkeligt, at du igen og igen bliver involveret i de her sager, hvor danske chauffører bliver taget med hash?

- Jo, men jeg har intet med det at gøre, svarede Thomas Madsen.

Thomas Madsen fastholdt, at han intet havde haft med hashtransporterne at gøre.
Thomas Madsen fastholdt, at han intet havde haft med hashtransporterne at gøre. Foto: TV 2

Jeg spurgte, hvorfor han i telefonen fortalte mig, at han intet kendte til den tredje sag med [kæresteparret]. Og denne gang forklarede han, at han godt var klar over, at kølebilen var blevet taget med hash – men det var ikke var ham, der stod bag. Han havde bare formidlet kontakt mellem den 24-årige mand, der førte bilen, og en dansker i Sydspanien. En mand ved navn Jan Nielsen. Men han kunne hverken give mig et telefonnummer eller anden kontaktinformation på manden.

Jeg forlod Thomas Madsen uden et endeligt bevis på hans rolle i de sager om hashsmugling, som jeg har forsøgt at optrevle. Det skulle hurtigt vise sig, at Thomas Madsen stod ret alene med sin forklaring om Jan Nielsen fra Spanien. Den 21-årige kvinde, der sammen med sin kæreste blev taget med 430 kilo hash i en kølebil, fortalte mig, at hun aldrig har hverken mødt eller hørt om en Jan Nielsen.

Noget tyder på, at politiet også har haft opmærksomheden rettet mod Thomas Madsen. For kort efter mit møde med ham blev han anholdt, og han er nu tiltalt for indsmugling af 430 kilo hash i samme sag som kæresteparret.

Både Thomas Madsen og den unge mand, der sad bag rattet i kølebilen er fortsat fængslet og skal for Retten i Sønderborg til marts. Men Thomas Madsen er hverken sigtet eller tiltalt i de to første hashsager. Ifølge mine oplysninger tyder meget på, at dansk politi aldrig har efterforsket hverken Torben Nielsen eller Johni Mainz’ sager, som udelukkende har kørt i Frankrig.

Johnis sag kom for retten

square to 16x9
Retten i Vienne, Frankrig. Foto: TV 2

Dér endte jagten på at optrevle de her tre mislykkede forsøg på at smugle hash til Danmark. Det er svært at finde ud af, hvor meget chaufførerne har vidst, og hvem der stod bag finansieringen og logistikken. Men det er tydeligt, at den samme personkreds på den ene eller anden måde har forbindelse til de tre sager, jeg har undersøgt. Det er også tydeligt, at Thomas Madsen har svært ved at forklare sin rolle i den sidste sag - den med det unge kærestepar, der kørte med 430 kilo hash skjult i kamelsmør. Formentlig bliver jeg klogere, når Retten i Sønderborg til marts tager stilling til netop den sag.

I øvrigt fik sagen om [Johni Mainz], der blev taget med 220 kilo hash i Frankrig, en overraskende slutning.

Både han og hans kone, [Helle Mainz], havde regnet med, at han stod til flere års fængsel. Tidligere på sommeren havde Torben Nielsen jo fået seks års fængsel for at have kørt med 987 kilo hash. Men da min fotograf fangede Helle Mainz, der kom løbende ud af retslokalet efter dommen var faldet, var hun nærmest euforisk.

- Han blev frifundet. Han er fri. Han er fri, nærmest hulkede hun af glæde.

Senere samme dag sad Helle Mainz foran fængslet og ventede på, at hendes mand skulle blive løsladt. Og så kom han gående med sin taske på ryggen. Ud ad porten og ned ad vejen mod sin kone, der ventede med kys og omfavnelser.

- Velkommen til friheden, sagde Helle Mainz til sin mand.

- Lad os komme væk fra det her sted, sagde han.

Anklagemyndigheden i Frankrig har anket Johni Mainz' frifindelse. Sagen skal for retten i april.

square to 16x9
Helle og Johni Mainz genforenet efter frikendelsen af Johni. Foto: TV 2