Årgang 0

Læs hele chatten med Emma fra ’Årgang 0’

Emma Josefsen er vokset op i Vestjylland med sine forældre og to mindre brødre. Hun bor stadig i Tarm, går i 3.g i Skjern og drømmer om at læse erhvervsøkonomi.

Hvad skete der? Emma fra ’Årgang 0’ har chattet med seere og læsere på TV2.dk.

Endegyldig afsked. Det endegyldigt sidste program om Emma Josefsen, der var med i ’Årgang 0’ fra 2000 til 2015’, er blevet vist på TV 2. Efter programmet sad hovedpersonen selv klar til at svare på spørgsmål og hilsner.

Herunder kan du læse alle hendes svar.

Og på TV 2 Play kan du se eller gense 'Årgang 0 -Emmas historie’.

Spørgsmål

Tanja:

Hej Emma. Jeg har ikke noget spørgsmål til dig, men må bare fortælle dig, hvor fantastisk et menneske du er. Du er meget inspirerende og har et hjerte af GULD. Tak for dig og held og lykke videre frem i livet til dig og din familie. Hilsen Tanja

Svar:

Hej Tanja

Tusind tak for din søde besked. Det varmer meget at høre. Og tak fordi I har fulgt med. Og tak for alle de søde beskeder, jeg ikke har nået at svare på.

God aften.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Lene:

Hej Emma Blev du glad igen i de sidste år i folkeskolen, eller begyndte du først for alvor at trives igen på efterskolen. Min datter har også lige skiftet klasse her i 7. klasse, og hendes tre bedste veninder kom også i en anden klasse. Så jeg vil være ekstra opmærksom på hendes trivsel. Hun var også dybt ulykkelig i starten af dette skoleår.

Svar:

Hej Lene

Jeg fik det rigtigt godt igen i folkeskolen allerede. Det var meget mærkeligt; vi fik nye klasser alle tre år, så der var mange omvæltninger, men jeg faldt til igen i 8. klasse. Jeg trivedes mega godt på efterskolen, det var det bedste år! Jeg er sikker på, at din datter nok også skal få det godt på sin skole, og heldigvis kan man også godt snakke med sine venner, selvom de går i en anden klasse :)

Hilsen Emma

Spørgsmål

Lone:

Hej Emma, Tak for at vi har måtte følge dig og din familie i alle disse år. Det var et dejligt gensyn med dig i dag, og dejligt at høre du har det godt. Tænker der er mange unge der ved hvem du er, og har lært en masse af dig. Kunne du finde på at lave noget mere som det i fremtiden, enten på TV, foredrag eller noget på nettet? Held og Lykke fremover.

Svar:

Hej Lone

Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer, men som det ser ud nu, er det ikke planen.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Line:

Hvor kunne du godt tænke dig at bo henne?. Vh Line :)

Svar:

Hej Line

Jeg flytter til Aarhus for at læse, og som voksen regner med at bo i Jylland i en lidt større by end Tarm, hvor jeg er vokset op.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Rikke:

Hej Emma. Først og fremmest-tak for at fortælle din historie.Hvor virker du bare super empatisk og reflekterende.Hvilket godt råd vil du give pressede unge mennesker.Held og lykke fremover.

Svar:

Hej Rikke

At det ikke er nødvendigt at gøre alt så perfekt, og at man skal huske at lytte til sig selv og sige fra, når man kan mærke, at det er nødvendigt.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Lily:

Kære Emma Du og din familie var klart min favorit - stor respekt for, at du valgte dig selv til! Det var modent og modigt! Hvad er det vigtigste at være med i årgang 0 har lært dig? Alt held og lykke til jer alle 5

Svar:

Hej Lily

Mange tak. Det vigtigste, jeg har lært, er, at man skal være sig selv, og at man altid skal lytte til sig selv. Man skal kun gøre tingene, så længe man synes, at det er sjovt. Man får ikke noget ud af at lade som om, man er en anden.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Janne:

Hejsa Emma Hvis nu TV 2 tilbyder dig at være med årgang 0 igen, vil du så eller hvad? Og held og lykke i fremtiden Emma .

Svar:

Nej, nu har vi fået en god afslutning på det hele, og det må være nok :) 

Hilsen Emma

Spørgsmål

Juliane:

Hej Emma, hvem skal du rejse med i dit sabbatår? Jeg bliver selv student til sommer, og rejser til Australien i et år

Svar:

Hej Juliane

Jeg tager af sted alene for at være au pair i Australien, og så håber jeg, at jeg kan rejse med nogle veninder bagefter. Rigtig god tur til dig!

Hilsen Emma

 

Spørgsmål

Laila:

Hej Emma Tak for, at du i aften ville dele dine tanker og det at have stress med hele Danmark ❤️❤️ Alt det bedste for fremtiden Heldig den, der får dig som kæreste

Svar:

Hej Laila

Tak for sin søde besked. Jeg synes, at det er vigtigt at italesætte stress for at bryde tabuet. 

Hilsen Emma

Spørgsmål

Daniel:

Hej Emma jeg skal snart gå i en ny skole, og jeg er bange for at jeg ikke for nogle venner meget ligesom din barndom. Jeg er måske lidt halv tyk og føler mig som det sorte får i flokken men min klasse synes, jeg er god nok. Men jeg frygter, at når jeg kommer på den nye skole og min klasse adskilles. At jeg ikke får nogle venner. Har du nogle tips der kan hjælpe mig... Jeg frygter det næsten.

Svar:

Hej Daniel

Det skal du ikke være så bange for. Bare vær dig selv, så skal det hele nok gå. Du er god nok, som du er!

Hilsen Emma

Spørgsmål

Tim:

Hej Emma Tager du et sabbatår efter gymnasiet? Hilsen Tim

Svar:

Hej Tim

Ja, det gør jeg. Jeg tager to. Et hvor jeg kan arbejde, gerne som lærervikar på min gamle skole. Og et år, hvor jeg kan rejse - til Australien.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Ulla Jensen:

Hej Emma Tak for at lade os følge dig gennem alle disse år. Det er har været et helt fantastisk program at følge gennem dine 19 år. Er du på Instagram og også de to unge (flotte) mænd du kørte med i skole:)

Svar:

Hej Ulla

Ja, det er jeg - emmajosefsen2000. Og det er mine to flotte gutter også, find dem her: Lassepind11 og esbensulkjaer :)

Hilsen Emma

Spørgsmål

Arne :

Hej Emma. Du er sej! Pas godt på dig selv

Svar:

Hej Arne

Mange tak, det skal jeg nok.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Stine:

Hej Emma. Hvor længe var du sygemeldt fra skolen, da du blev ramt af stress?

Svar:

Hej Signe

Jeg havde 30 fraværsdage i syvende klasse, så det var egentlig det. Men jeg indhentede det hurtigt igen.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Mia :

Hej Emma. Først og fremmest vil jeg sige, at det var et dejlig gensyn med dig og din familie. Dejligt at høre, at det går godt. Mit spørgsmål: Da du blev syg med stress, har du så fået nogle “værktøjer”, og er du blevet mere opmærksom på dig selv, og hvordan du har det?

Svar:

Hej Mia

Ja, det har jeg. Min skole stillede en pædagog til rådighed, som jeg snakkede med over en længere periode - nogle måneder. Jeg har også senere snakket med en psykolog, som begge har hjulpet mig til at komme videre. Det her med at sætte mig på mine hænder og lade nogle andre føre an - for eksempel i gruppearbejde - er noget af det, jeg har øvet mig i. Jeg er blevet meget mere opmærksom på mig selv og forstår, når min krop siger fra. Jeg har det rigtigt godt i dag.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Brian Hansen:

Hej Emma. Det var en god udsendelse med dig. Hvad har du af drømme for, hvad du vil være?

Svar:

Hej Brian

Mange tak! Jeg vil gerne arbejde med økonomi, men jeg ved ikke helt hvordan.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Sofie:

Hej Emma Jeg har fulgt alle programmerne i årgang 0. Og jeg synes i alle er blevet nogle fantastiske unge mennesker. Jeg synes, det er stærkt at stå frem også når livet er svært, det oplever vi alle før eller siden i livet. Jeg kunne godt tænke mig, hvad den mest positive ting er, du og din familie har oplevet ved at være med i årgang 0? Mvh Sofie

Svar:

Hej Sofie

Det er helt klart alle de relationer, vi har fået gennem programmet. Både til de andre familier men også til produktionsholdet. Det er nogle af de samme mennesker, der var med, da jeg blev født, som har været med til at optage de sidste programmer, så det er næsten som familie. 

Hilsen Emma

Spørgsmål

Jan Rhilinger:

Bor du i lejlighed og var det sjovt at være med i årgang 0?

Svar:

Hej Jan

Nej, jeg bor i hus hjemme hos mine forældre. Og ja, det var sjovt at være med - det meste af tiden :)

Hilsen Emma

Spørgsmål

Anders holmbæk:

Hej har du nogen sinde prøvet at gå til noget/fritidsting

Svar:

Hej Anders

Jamen, jeg har gået til alt fra billedkunst til klaver, fodbold, jeg har gået til rigtigt mange ting. Også ballet! Det er fodbold, der har holdt ved, og så har jeg gået itl gymnastik siden efterskolen.

Hilsen Emma

Spørgsmål

Kim:

Hejsa Emma, har du været op på Færøerne?

Svar: