Nyheder

Minister vil have bilister og togpassagerer til at betale: - Besværligt at få en bro på finansloven

En Kattegatbro vil give stor værdi til hele Danmark, siger branchedirektør i Dansk Industri.

Hvis en Kattegatbro bliver en realitet, er det sandsynligvis bilister og togpassagerer, der kommer til at betale regningen. Det siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

- I Danmark har vi en god tradition for at bygge faste forbindelser, som bliver rent finansieret af brugerbetaling eller med en medfinansiering af EU, siger transportministeren.

Det har man både gjort med Storebæltsbroen, Øresundsbroen og den kommende Femern-forbindelse.

Udover at der er ”en god tradition” for brugerbetalte broer, så hænger beslutningen også sammen med, at det er ”besværligt at få en bro på finansloven”, siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til TV 2.

Kattegatbroen vil koste mellem 58 og 136 milliarder kroner, viser foreløbige undersøgelser.

- Det er ligegyldigt, om broen er brugerbetalt eller på finansloven. Samfundets omkostning til byggeriet er den samme. Men der er et loft på, hvor stort et underskud det offentlige må have, og det sniger man sig udenom ved at have brugerbetaling, siger Mogens Fosgerau.

Hvis broen ikke skal på finansloven, kan regeringen i stedet bede Sund & Bælt om at låne penge, og fordi staten ejer Sund & Bælt, kommer man udenom budgetgrænser. Det er en helt almindelig måde at gøre det på, siger professoren.

"Kattegatbro vil have stor værdi"

Der vil være flere samfundsøkonomiske gevinster ved at bygge en bro over Kattegat.

Det vil blandt andet blive nemmere at komme fra København til Aarhus, og det kan både være gavnligt i arbejdsmæssige sammenhænge, for produktionen og for folks fritid, siger Mogens Fosgerau.

Nogenlunde samme pointe går igen hos branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svanen.

- Kattegat er en spændende forbindelse, der kan give stor værdi til hele Danmark og forbinde to kraftcentre - nemlig hovedstandregionen og det østjyske bybånd, siger Michael Svane.

Med en Kattegatforbindelse over Samsø vil en biltur mellem Aarhus og København tage omkring 2 timer og 20 minutter.

Ved at bygge ny infrastruktur regner direktøren også med, at det vil gøre det nemmere for virksomheder at rekruttere de rigtige medarbejdere med de rigtige kompetencer.

Forundersøgelse skal klargøre udfordringer

Regeringen meddelte i dag, at den vil videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat. Det oplyste Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Den forundersøgelse, som regeringen går videre med, er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Ifølge Benny Engelbrecht skal den blandt andet klargøre eventuelle trafikale eller miljømæssige udfordringer ved projektet.

Forundersøgelsen skal være færdig i 2021.