Politik

Indgreb mod løndumping hos udenlandske chauffører præsenteres

Indgreb mod løndumping hos udenlandske chauffører præsenteres

Hvad sker der? Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og et bredt flertal præsenterede en aftale, der sikrer, at chauffører, der kører godskørsel i Danmark får en løn svarende til de mest repræsentative i branchen.

Hvorfor? Fagbevægelsen har længe kritiseret forholdene. Blandt andet har TV 2 og Fagbladet 3F i 2018 dokumenteret,  hvordan filippinske chauffører kørte gods til en lav løn og boede under kritisable forhold. Aftalen sikrer dog ikke ordnede forhold for beboelse. 

Livebloggen opdateres ikke længere.

Pressemødet er slut

Livebloggen opdateres ikke længere.

Bygger på anbefalinger

Aftalen bygger på de anbefalinger, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i fællesskab har foreslået for at forhindre løndumping i transportbranchen.

Partierne er enige om at evaluere aftalen to år efter, at den er fuldt ud gennemført.

Her er aftalen

Bag aftalen står samtlige Folketingets partier med undtagelse af Liberal Alliance.

Aftalen fokuserer på at sikre, at lønningerne følger de mest repræsentative på området. Men den sikrer ikke, arbejdsgiverne skal sørge for ordnede forhold for de chauffører, der kører i Danmark. Dermed sikrer den ikke, at vi ikke oplever en sag fra Padborg igen.

Her er hovedpunkterne i aftalen: 

Ti millioner afsat til kontrol

I aftalen er der endnu ikke taget stilling til, hvordan kontrollen med lønninger og chauffører konkret skal foretages. Men partierne bag aftalen er fortrøstningsfulde om, hvordan det skal foretages. Det lyder, at der er afsat ti millioner kroner til "at rulle kontrollen ud". 

Der afsættes nu gruppe, der skal finde ud af, hvordan kontrollen skal udfærdiges. 

Minister: Vi vil ikke lovgive præcist om mindsteløn

Peter Hummelgaard fortæller videre, at politikeren ikke vil lovgive om, præcis hvad mindstelønnen skal være.

- Lønnen forhandles i overenskomstforhandlingerne, og vi siger så, at udenlandske lønninger skal ligge langs dem for at få en godskørselstilladelse, siger beskæftigelsesministeren. 

Minister: - Der er blevet arbejdet på det i årevis

Beskæftigelsesministeren siger, at han ikke er enig i, at aftalen udspringer af Padborg-sagen.

- Det her er noget, som flere partier har arbejdet for i årevis. Det er problemer, der har stået på i årevis. Det er rigtigt, at kernen af det, der var problemet i Padborg-sagen, ikke er løst endnu.

- Aftalen kommer til at sikre gode lønninger og gode arbejdsforhold for dem, der kører i Danmark, og chauffører, der kører for udenlandske virksomheder i Danmark. Det er jeg meget glad for, at vi får sat en stopper for, siger Peter Hummelgaard (S). 

Alternativet og Nye Borgerlige tilfredse

Nye Borgerlige og Alternativet tilslutter sig begejstringen og er glade for at være en del af aftalen, lyder det. 

SF: - Arbejdet er kun lige begyndt

- Vi banker nogle effektive hegnspæle i. Men der er store opgaver foran os, og vi kan ikke læne os tilbage. Der skal holdes kontrol med det her. Og der er fortsat østeuropæiske arbejdere, der lever under horrible forhold. Nu har vi sikret deres løn. Men det gælder også om at se på hele deres liv, siger transportordfører i SF Karsten Hønge.

Enhedslisten: - Helt oppe at ringe

Henning Hyllested, der er transportordfører i Enhedslisten, siger, at "han er helt oppe at ringe".

- Vi har fået sat en stopper for, at der bliver kørt til lønninger på helt ned til 20-30 kroner i timen. Det er en stor sejr, siger han.

DF: Vi er meget glade

Dansk Folkepartis transportordfører, Hans Kristian Skibby, siger:

 - Alle, der har en overenskomst, kan være tilfredse, og alle, der ikke har en, skal så sikre, at deres aftaler lever op til de aftaler, der ligger i Danmark. Det har været vigtigt for Dansk Folkeparti, så vi er meget glade, siger Hans Kristian Skibby.

Transportminister: - En sejr for Danmark

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder det en "sejr for Danmark", at aftalen er med til at sikre ordnede forhold for chauffører, der kører i Danmark. 

Minister: - Jeg er stolt og glad

- Det er en meget stolt og glad beskæftigelsesminister. Stolt og glad over, at et bredt flertal er blevet enige om en aftale, der sætter en stopper for de lave lønninger, som vi har set de seneste år.

- Der skal lyde en stor tak til arbejdesmarkedets parter, der har skrevet endnu et kapital om den danske model, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

Her er baggrunden for aftalen

En ny aftale er fundet nødvendig, efter at Fagbladet 3F og TV 2 i efteråret 2018 kunne dokumentere, at filippinske chauffører, der kørte for Kurt Beier Transport, levede under kritisable og primitive forhold til en lav løn i Padborg.

Alle var de kommet til Danmark via Polen, hvor de var ansat i Kurt Beier Transports datterselskab. Med arbejdstilladelse i det polske selskab stod det dem frit for at arbejde i Danmark - dog til polske løntakster, hvilket betød, at de arbejdede for helt ned til 15 kroner i timen.

Efter afsløringen er blandt andre politiet, Center for Menneskerettigheder og Aabenraa Kommune gået ind i sagen, og Kurt Beier Transport er blevet politianmeldt af både sidstnævnte i Danmark og et hollandsk transportarbejderforbund i Tyskland.

 

Læs mere her

Det forventes, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) onsdag præsenterer en aftale mod social dumping på transportområdet med et bredt flertal bag sig. 

Aftalen skal sikre, at udenlandske transportfirmaer dokumenterer, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører i Danmark, erfarer TV 2.