Ung influencer reklamerer for plastikoperationer: - Jeg synes selv, at det er over grænsen

I Norge har de taget konsekvensen af influencernes reklamer for operationer. Danske politikere mener, man bør gøre noget tilsvarende herhjemme.

- Jeg er totalt basket, jeg har fået meget smertestillende. Men det går fint her, siger Line Maria Busk til iPhone-kameraet.

Der er filter på linsen, og hendes næse er gemt bag et stykke plaster.

Den 23-årige influencer har fået lavet den næse- og brystoperation, hun i ti år har drømt om.

En stor del af brysterne og næsen er blevet betalt af den tyrkiske klinik Mono til gengæld for, at Line Maria Busk dokumenterede turen til Tyrkiet, og deler klinikkens indhold på sin Instagram-side med over 51.000 følgere.

22 procent af hendes følgere er mellem 13 og 17 år, 55 procent er mellem 18 og 24 år, og de "har været med på hele rejsen".

- Jeg opfordrer ikke mine følgere til at blive opereret. Man bliver ikke gladere af en operation, men livet er for kort til at være ked af noget, man kan ændre på, siger hun.

Opslaget, som Line Maria Busk skulle dele for den tyrkiske klinik.
Opslaget, som Line Maria Busk skulle dele for den tyrkiske klinik. Foto: Instagram

For et par dage siden delte Line Maria Busk et opslag, hvor hendes følgere kunne vinde en skønhedsoperation efter eget valg. Netop det opslag har hun fået særlig mange negative reaktioner på. Hun vil gerne tale godt om Mono, men formatet med en give-away er problematisk.

- Jeg synes selv, at den er over grænsen. Men jeg har skrevet under på at dele den, så jeg er nødt til det, siger hun.

Ingen regulering, masser af operationer

Line Maria Busks plastikkirurgiske opslag er ikke det eneste af deres slags. Tværtimod.

Influenceren Fie Laursen er også ambassadør for klinik Mono, den tidligere realitydeltager Amalie Szigethy fik et par nye bryster i fødselsdagsgave, og ’Paradise Hotel’-deltageren Sara Tiedt delte sin numseoperation, da hun fik den lavet i Tyrkiet.

Influenceren Fie Laursen tog sidste år til Tyrkiet for at få lavet en såkaldt brazilian butt lift-operation. En operation, der blev dokumenteret på de sociale medier for hendes 315.000 følgere. Video: Rasmus Woo

Den trend får nu flere til at opfordre til, at man ser nærmere på lovgivningen for reklamer på de sociale medier. For som det ser ud nu, er der ikke nogen regulering, udover at det skal deklareres som reklame.

Hos Forbrugerrådet Tænk mener de ikke, at reklamerne for operationer skal være tilladt.

- Det gør det værre, at der her er en konkurrence, for det lokker måske særligt helt unge piger til at træffe en alt for hurtig beslutning om et indgreb, som er en stor ting. Det er simpelthen uetisk, siger Maria Liljequist, der er seniorrådgiver hos Forbrugerrådet.

Den norske model

I Norge har de i kølvandet på samme bekymringer om, hvordan influencernes reklamer rammer børn og unges forhold til egne kroppe, besluttet at oprette Faguttvalget for influencermarkedsføring. Målet er "at reducere udseende- og kropspres".

square to 16x9

Hvis en brugers indhold bliver vurderet til at være problematisk, får brugeren en påtale. Det bør ikke nødvendigvis betyde noget, at influencerne straffes med en høj bøde hvis man spørger Wenche Jacobsen, der er sekretariatsleder for udvalget.

- Influencere lever af deres omdømme, så det er det, vi rammer dem på, siger hun.

Udvalgets retningslinjer er netop offentliggjort 1. januar, så det er endnu for tidligt at sige, hvordan initiativet vil påvirke mængden og typen af reklamer på influencernes profiler. Alligevel har den norske model vakt interesse i Danmark.

Gammeldags lovgivning

Flere danske politikere mener, at gråzonen på de sociale medier bør blive undersøgt, gerne med det norske udvalg som inspiration. I oktober sidste år meddelte flere partier, at de ville se på influenceres reklamer, fordi de rammer et ungt publikum. Det mener de stadig.

- Lovgivningen er lavet efter mere gammeldags platforme. Vi er klar til at kigge på, om noget skal ændres. Den norske model er interessant og skal med i overvejelserne, når vi kigger på det her. Og det gør vi, siger Kasper Sand Kjær, der er børneordfører for Socialdemokratiet.

Også Alternativet, Enhedslisten og SF er fortalere for, at den virtuelle gråzone bliver set efter i sømmene, og de plastikkirurgiske reklamer til børn og unge begrænset. SF har i dag formuleret et spørgsmål til erhvervsminister Simon Kollerup (S), hvor de beder ham at kommentere på den norske model.

Sara Tiedt delte sin numseoperation i Tyrkiet på Instagram. Hun har 158.000 følgere.
Sara Tiedt delte sin numseoperation i Tyrkiet på Instagram. Hun har 158.000 følgere. Foto: Instagramstory, Sara Tiedt

Problemet er ikke influencerne

En norsk model vil gøre det sværere at leve af at være influencer i Danmark. Alligevel kan Line Maria Busk godt se, hvorfor nordmændene har gjort, som de har.

- Jeg kan følge dem til en vis grad. De har ret i forhold til de yngre følgere. Men de ældre må have en sund fornuft selv, siger hun.

Ifølge hende er det ikke hos influencernes stories, at problemet ligger.

- Kropsidealet vil altid være forvrænget, men det er ikke, fordi folk ser en story, at de vil have nye bryster. Det starter et andet sted, siger hun.