Usikkerhed om, hvem der skulle vedligeholde
Af rapporten fremgår det, at DB Cargo under rapportens udformning har ændret forklaring i forhold til, hvordan man har opfattet vedligeholdelsen af låsedelene. Først lød det nemlig både fra DB Cargo AG og DB Cargo Skandinavia, at smøring af hele skamlen, herunder også dele, ikke blev betragtet som almindelig vedligeholdelse.
Efterfølgende blev det dog oplyst til Havarikommissionen, at smøring af skamlen alligevel blev betragtet som en del af vedligeholdelsen.
Derudover lød det først fra DB Skandinavia, at smøringen af skamlen skulle være blevet udført af DB Cargo AG, mens det omvendt fra DB Cargo AG lød, at smøringen skulle være blevet udført af DB Cargo Skandinavia.
Efterfølgende oplyser begge, at smøringen skulle være blevet udført af VTG Rail Europe, der ifølge Havarikommissionen også skal udarbejde vedligeholdelsesplanerne efter producentens anbefalinger.
VTG Rail Europe er Europas største udlejningsfirma af godsvogne.