Tinka og Kongespillet

TV 2 undskylder mangel på nissehuer, efter folk er gået forgæves

De røde huer er i centrum, fordi efterspørgslen er større end oplaget.  TV 2 Danmark

Mange forældre og børn er gået forgæves i jagten på en nissehue, mage til den i TV 2s julekalender 'Tinka og Kongespillet'.

Det har været eftertragtet at få fingrene i en af nissehuerne fra årets TV 2-julekalender, 'Tinka og Kongespillet'. Huerne er blevet revet væk, og det har skuffet mange børn og gjort forældre og bedsteforældre vrede.

For at imødekomme den store efterspørgsel havde TV 2 og julekalenderens samarbejdspartner Ford ellers fået produceret over dobbelt så mange nissehuer som for to år siden, da det også var muligt at få nissehuen fra 'Tinkas Juleeventyr' i bytte for samlekort og farvelagte tegninger.

Men på trods af fordoblingen er mange gået forgæves hos Ford-forhandlerne, hvor huerne er blevet udleveret. De fleste forhandlere er nemlig løbet tør for huer.

Flere brugere på sociale medier har tilkendegivet deres utilfredshed, blandt andet på Fords Facebookside, hvor en forælder blandt andet skriver:

- Sorry, men jeg synes virkelig, det er for dårligt, at man ikke kan få den nissehue mere. Vores børn bruger virkelig meget tid og energi på at jagte den nissehue. Min datter har endelig fået det sidste kort, hun manglede, og nu kan hun ikke få sin nissehue. Virkelig dårlig stil.

TV 2: Vi ærgrer os

Det har været muligt at få en nissehue på to måder: Hvis man har farvelagt et emblem, der fulgte med 'Tinka og Kongespillet'-lågekalenderen, eller hvis man har fået et samlekort med nissehuen på hos en af Coops butikker.

Jacob Fischer-Nielsen, Head of Branded Content hos TV 2, forklarer huemanglen med, at man simpelthen har oplevet en overvældende - og overraskende - stor interesse.

- Efterspørgslen efter lågekalenderen, nissehuer og samlekort har været større end forventet. Derfor er vi – trods en væsentligt øget produktion af blandt andet huer – kommet i den situation, at en del børn og forældre har måtte gå forgæves efter de nissehuer, som Ford har udleveret, så længe lageret rakte, til børn med en farvelagt tegning fra lågekalenderen eller et huekort, siger Jacob Fischer-Nielsen.

Han fortæller, at det ikke kun er TV 2, der er ærgerlig over, at mange forældre og børn er gået forgæves.

- Det ærgrer os selvfølgelig, og vi ved, at det også ærgrer hos Ford, som har gjort et stort arbejde for at fordele de resterende huer til de steder, hvor efterspørgslen har været størst.

Sælges for flere hundrede kroner

I alt er der produceret 50.000 huer - det svarer til, at der er en hue til 5,5 procent af alle danske børn mellem 2 og 15 år. Det er to og en halv gange så mange som i 2017, hvor en Tinka-julekalender sidst var på skærmen.

Den store efterspørgsel har fået flere til at sætte de røde huer til salg på Den Blå Avis. Her er prisen er op til flere hundrede kroner.

En af de huer, der er sat til salg på Den Blå Avis.

Det er dog ikke kun utilfredse forældre, der er at finde i kommentarsporene på de sociale medier. Flere skriver, at de manglende huer er et luksusproblem, og at de utilfredse forældre er curlingforældre.

- Aiii come on. 50.000 nissehuer indkøbt. Prøv da at lære jeres børn, at de kan blive skuffede her i livet. Hvor er det pinligt at se forældre gå amok, skriver Lone Tjerrild eksempelvis i en tråd på Ford Danmarks side.

'Tinka og Kongespillet' kan ses, når du vil, på TV 2 PLAY.