Retssagen mod Britta Nielsen - dag 6

Hvad skete der? Retssagen mod svindeltiltalte Britta Nielsen fortsatte i dag. Her kom det blandt andet frem, at hendes døtre besøgte hendes bankboks samt hvorfor Britta Nielsen pĂĽ Google søgte efter, hvordan man opretter en fond i Sydafrika. Undervejs brød Britta Nielsen sammen, da hun skulle fortĂŚlle om, hvorfor hun begyndte at tage penge fra Socialstyrelsen.

Denne liveblog opdateres ikke lĂŚngere.

Retten er hĂŚvet

Nima Nabipour er nu fÌrdig med sin oplÌsning og retten hÌves øjeblikkeligt. Dagens retsmøde er altsü slut, og vi siger tak til vores lÌsere for de mange spørgsmül. Vi vender tilbage 22. november, nür retssagen fortsÌtter - ifølge retsformanden primÌrt med vidneførsel.

Spørgsmül

Dorthe Markussen:

Viser Britta (efter din vurdering) oprigtige tegn pü skam? Som mor til en handicappet søn, forarger denne sag mig enormt.

Svar:

Hej Dorthe

Jeg er jo ikke psykolog, men det er tydeligt, at det er svÌrt at tale om hendes familie og hendes børn. Og hendes skam overfor det arbejde, hun fortÌller, hun holdt af.

Med venlig hilsen Janni Pedersen

OplÌsningen fortsÌtter mens dommere følger nøje med

Beklager de fĂĽ opdateringer - det skyldes, at Nima Nabipour fortsat lĂŚser op af revisionsrapporten.

Under oplÌsningen sidder Britta Nielsen tilbagelÌnet og kigger frem for sig. Retsformand Vivi Sønderskov Møller og de to domsmÌnd følger nøje med i teksten pü skÌrmen. Anklager Lisbeth Jørgensen styrer den computer, hvorfra skÌrmen vises - hun scroller med i takt med at Nima Nabipour lÌser teksten op.

I øjeblikket lĂŚses dele af rapporten op, der allerede har vĂŚret offentliggjort. Det blev de den 1. marts, da rapporten blev offentliggjort sammen med Kammeradvokatens undersøgelse.

SidstnĂŚvnte fandt, at der ikke kunne stilles nogen tjenestelig ansvarlig for svindlen i Socialstyrelsen udover Britta Nielsen selv.

Retsmødet var sat til at slutte 15.30, men er altsü nu güet en smule over tid.

Er Britta blevet mentalundersøgt, spørger

Spørgsmül

Morten Juul :

KÌre Janni, er Britta blevet mentalundersøgt, eller er det kun gÌldende ved personfarlig kriminalitet? Venlig hilsen Morten

Svar:

Hej Morten

Nej det tror jeg ikke, hun er. Du har ret. Som udgangspunkt er det personer, der har begüet personfarlig kriminalitet, der bliver underkastet en mentalundersøgelse.

Med venlig hilsen Janni Pedersen

Er Britta stadig mørkhüret, spørger

Spørgsmül

Tine:

Er hun stadig mørkhüret?

Svar:

Hej Tine. 

Nej hun har et lyst/grüt halvkort bølget hür.

Med venlig hilsen Janni Pedersen

Hvordan vil sagen fortsÌtte, spørger

Spørgsmül

Louise Pedersen:

Hvor mange retsdage er der endnu afsat, og hvad skal disse dage bruges pĂĽ?

Svar:

Hej Louise.

Der er afsat tre dage endnu. Til vidner og til procedure. Men de taler om at tage lørdag den 30. november i brug for at nü det hele, hvis retformanden kan fü kaldt personale fra retten ind og arbejde. De nÌste par dage skal bruges til vidner. Det er tidligere arbejdskolleger, og sü kunne jeg forstü pü hendes forsvarer, at han overvejer, at hendes døtre skal vidne. Og sü bliver der nok sat to dage af til procedure. En dag til hver.

Med venlig hilsen Janni Pedersen

Er det muligt at fü fat i nogle af pengene, spørger

Spørgsmül

Randi Hansen:

Er det ikke muligt at fü fat i nogle af alle de penge, som er overført til datterens stutteri i form af salg af heste og sü videre?

Svar:

Hej Randi.

Kurator har jo set, hvad der er at inddrive af aktiver. Og her indgür det ikke. Det gør hendes hus i Sverige, Sydafrika, biler, pensionsopsparing og noget indestüende pü konti. Sü vidt vi ved, har der ikke vÌret noget at inddrive i forhold til datterens virksomheder.

Med venlig hilsen Janni Pedersen

Hvordan reagerer sønnen, spørger

Spørgsmül

Heidi kyed:

Hej Janni, hvordan ser sønnen ud i dag? Reagerer han, nür hans mor fortÌller om sin barndom f.eks., eller da hun undskyldte? Hvordan er hans kropssprog?

Svar:

Hej Heidi.

Han sidder lidt tilbagetrukket bag sin forsvarsadvokat. Han blev berørt, da hans mor fortalte om, hvordan hun mente, at han blev jagtet af os fra pressen og blev anholdt af politiet i lufthavnen i Sydafrika. 

Med venlig hilsen Janni Pedersen

OplĂŚsning af revisionsrapport fortsĂŚtter

Forsvarsadvokat Nima Nabipour lÌser fortsat op af PwC's eksterne revisionsundersøgelse. Han fokuserer primÌrt pü de 13 kontrolsvagheder i Tilskudsadministrationen.

Det handler blandt andet om, at det har vĂŚret muligt for brugere af sagsbehandlingssystemet TAS at fravĂŚlge kontroller.

Først og fremmest konkluderer rapporten, at Britta Nielsens svindel har vĂŚret mulig pĂĽ grund manglende funktionsadskillelse mellem personer med adgang til at ĂŚndre i tilskudsmodtageres stamdata.

Dette lĂŚgger sig tĂŚt op ad Britta Nielsens forklaringer tidligere i dag.

Hvilken dom kan vi forvente, spørger

Spørgsmül

Søren Munch Jørgensen:

Hvad han man forvente i dom? Jeg tÌnker pü Stein Bagger. Det var betydelig mere. 831 milioner. Venlig hilsen Søren

Svar:

Hej Søren

Det har du ret i, jeg stod selv i mange timer ved retten i Lyngby i juni 2009. Han fik syv ĂĽrs fĂŚngsel. Det er op til domsmandsretten at tage stilling til, hvor lang en straf, Britta Nielsen skal have. Men her mener man, at det er en skĂŚrpende omstĂŚndighed, at det er penge, der skulle gĂĽ til de svage i samfundet, at svindlen er foregĂĽet over sĂĽ lang tid, og at hun løbende har ĂŚndret metoder i sin svindel. Jeg ved, at domsmandsretten har sat den 2. og 3. december af til at votere, sĂĽ omkring der fĂĽr vi nok kendelsen og straf.

Med venlig hilsen Janni Pedersen

Hvad ville du spørge Britta Nielsen om, spørger

Spørgsmül

Bjarne L. Weng:

Janni Pedersen, Hvilke to spørgsmül vil du som professionel journalist stille BN netop nu, hvis du kunne? God reportage, mü vÌre anstrengende. Mvh BLW

Svar:

Hej Bjarne.

Hun har jo faktisk svaret pĂĽ det meste. Men nĂĽr hun gør sĂĽ meget ud af sammen med sin forsvarer at fortĂŚlle, hvor nemt det var at svindle, sĂĽ tror jeg, at jeg ville spørge hende, om det er en undskyldning. Jeg har ogsĂĽ kontanter liggende derhjemme skødesløst, men det betyder jo ikke, at mine gĂŚster bare stjĂŚler dem. Jeg tror ogsĂĽ, jeg vil gĂĽ ind i hendes forbrug, og ikke mindst hvordan det har vĂŚret at leve dette dobbeltliv. 

Med venlig hilsen Janni Pedersen

Hvordan fremstür Britta Nielsen, spørger

Spørgsmül

Andreas Løvig Borg:

Hvordan fremstĂĽr Britta Nielsen i dag? TrĂŚt, ked af det, frustreret, ligeglad?

Svar: