Nyheder

Ansøgning om DAB-kanal kritiseres: - Selvfølgelig er der slå- og stavefejl, siger direktør

Kanaldirektør for Loud, Ann Lykke Davidsen, lader kritikken prelle af.

Vinderkanalens ansøgning kaldes blandt andet "en synopsis til et speciale, en vejleder skulle have stoppet i opløbsfasen".

Tirsdag blev det sidste punktum sat i historien om Radio24syv.

De tabte udbuddet af en ny DAB-kanal, som i stedet gik til radiokanalen Loud.

Men allerede før Loud har sendt deres første minut på den nye kanal, møder de heftig kritik.

Flere brugere på Twitter har nemlig fundet flere fejl i vinderkanalens 367 siders lange ansøgning.

En kalder den "en synopsis til et speciale, en vejleder skulle have stoppet i opløbsfasen".

Navne stavet forkert

Ansøgningen indeholder både cv'er på radioens ansatte, budget og forslag til radioprogrammer. Særligt sidstnævnte kritiseres for at være useriøs, da kanalen lister mulige værter, hvis navne de har stavet forkert.

Her kan blandt andet nævnes verdens mest kendte YouTuber, PewDiePie, som i ansøgningen omtales Puty Pie.

Også DR-værten Jacob Ege Hinchely bliver nævnt som en mulig vært på et såkaldt natteprogram, der skal sendes alle dage fra midnat til klokken seks om morgenen.

Også hans navn har tilsyneladende vakt problemer. Han er i hvert fald endt med at blive kaldt Jacob Hingsley.

Radiovært Jacob Hinchely.

Værter siger nej

Men det er ikke alene stavemåden af Jacob Ege Hinchelys efternavn, der stritter. På Twitter skrev han umiddelbart efter nyheden om, at Radio24syv havde tabt, at "alle har tabt," og fulgte siden op med et opklarende tweet:

- Vil lige understrege, at jeg altså ikke skal lave et program med Puty Pie.

Faktisk vidste radioværten intet om, at hans navn - eller en udgave af det - fremgik i ansøgningen. Til TV 2 fortæller han, at han aldrig er blevet kontaktet af Loud.

Listen over mulige værter på den nye kanal er lang og indeholder blandt andre navne som blogger og iværksætter Mascha Vang, radiovært Peter Falktoft og youtuberen Kristine Sloth.

Men der er også flere journalistiske profiler fra Radio24syv at finde i ansøgningen. Nævnes kan blandt andre Kristoffer Eriksen og Ayşe Dudu Tepe. Sidstnævnte skriver på Twitter, at hun heller ikke har hørt fra radiokanalen.

Her ses blandt andre Kristoffer Eriksen, nyhedschef på Radio24syv, da taleradioen netop havde tabt. Han er blandt de navne, der foreslås i Louds ansøgning.

Loud forstår ikke kritik

Kritikken af Louds ansøgning preller imidlertid af på kanaldirektør Ann Lykke Davidsen.

- Vi har lavet en ansøgning på over 300 sider. Selvfølgelig er der slå- og stavefejl, siger hun og forklarer, at målet med ansøgningen var, at den skulle læses og forstås - og det er den blevet, mener hun.

At nogle af dem, der står nævnt ved navn i ansøgningen, undrer sig over, at de ikke er blevet kontaktet, er hun også uforstående over for.

- Hvis man læser ansøgningen korrekt, vil man se, at det er forslag til typer. Det er navne, der har dannet grundlag for at sige, hvilken type vi ser efter. Vi har ikke ansat nogen værter på Loud, siger hun.

Baggrunden for Radio- og tv-nævnets afgørelse kan læses i en evalueringsrapport, som bliver offentliggjort onsdag klokken 15.00.