17-årig har tjent 70.000 på en måned
Få danske youtubere har talt offentligt om, hvor meget de tjener ved at lave videoer. Men 17-årige Robin Rasmussen sætter gerne et tal på.
De seneste ti år er en ny form for stjerner vokset frem. En række feterede, ofte unge mennesker med millioner af følgere - nemlig youtubere.
Og disse nye stjerner tjener mange penge. Forbes anslår, at svenske PewDiePie sidste år tjente 80.000.000 kroner på at filme sig selv, mens han spiller videospil. Den engelsktalende skandinav har netop rundet 100.000.000 følgere på Youtube og er således den person med flest følgere i verden på videotjenesten.
Når det handler om de danske youtubere, er indkomst dog omgærdet af hemmeligheder.
Tidligere har der kun været en enkelt dansk youtuber, der har ønsket at fortælle, hvor meget hun tjente.
Det var Julia Sofia, der i 2015 stod frem og fortalte, at hun med sine 60.000 følgere kunne tjene 30.000 kroner om måneden.
70.000 kroner på en måneden
Den 17-årige youtuber Robin Rasmussen vil dog gerne sætte et tal på sin indtjening. Han er endnu ikke påbegyndt en ungdomsuddannelse. Og han har aldrig haft et ungdomsjob i Netto eller som avisbud. Til gengæld har han en enkelt måned tjent mere end sin mor, der har en lang akademisk uddannelse.
Det fortæller familien i TV 2s program 'Se mig', hvor man følger youtuberes op- og nedture.
Robin Rasmussen er youtuber. Han tjener penge på at filme, redigere og uploade videoer til mediet Youtube. Han laver blandt andet videoer, hvor han kommenterer på andre youtuberes indhold, hvor han laver skjult kamera ude i offentligheden, eller hvor han besvarer spørgsmål fra fans.
Og det er noget, som brugerne på videotjenesten gider at se. Over 135.000 følger med på den 17-åriges kanal, og hans videoer har fra 20.000 til 500.000 visninger.
Den bedste måned tjente han 70.000 kroner før skat, fordi han ud over sine normale videoer, lavede tre kampagnevideoer og de fik mange visninger. De penge tjener han, når seerne ser reklamer inde i hans videoer, men primært fra de virksomheder, som betaler for kampagnevideoerne.
De fleste måneder tjener han dog ikke så meget. Nogle måneder, hvor hans videoer ikke bliver set mere end 20.000 gange, tjener han højst 6.000 kroner. Det varierer derfor meget for den unge youtuber.
Men hvordan tjener en youtuber egentlig penge?
For en youtuber er der fire forskellige måder at tjene penge på. Igennem reklamer på Youtube, sponsoreret indhold og samarbejder, events udenfor Youtube og merchandise eller bøger.
- Reklamer: I en video kan en youtuber vælge at lægge reklamer. Alt efter hvor mange reklamer brugerne ser, får youtuberen udbetalt et beløb. Google, der ejer Youtube, udbetaler som udgangspunkt 68 procent af, hvad en youtuber tjener på de reklamer, som bliver vist i en video. Gennemsnittet for, hvor mange penge en youtuber tjener, når en bruger ser en reklame, varierer. Man tjener typisk mellem 5 og 30 kroner for hver 1000 visninger, som ens videoer har. Man tjener kun penge, hvis størstedelen af reklamen i ens video bliver set. Reklameindtægter igennem Youtube er dog en kompliceret algoritme, og det er svært at give præcise tal.
- Sponsoreret indhold: En youtuber kan vælge at reklamere for indhold i en video. De kan lave et samarbejde med et firma, der sælger et produkt, og så vil firmaet udbetale et beløb for samarbejdet.
- Events: Er en youtuber kendt nok, kan han eller hun tjene penge på at deltage i events og skrive autografer.
- Merchandise og bøger: En youtuber kan vælge at producere indhold udover sin Youtube-kanal og derigennem tjene penge. Det kan være ved at skrive en bog eller - som nogle internationale stjerner gør - få produceret en parfume, tøj eller sengetøj.
Der kan være gode penge at hente, hvis en youtuber laver sponsoreret indhold. I gennemsnit koster det en virksomhed 50.000 kroner at få omtalt deres produkt i en enkelt Youtube-video. Det fortæller Camilla Bjarnholt, der er creative content director hos mediabureaugruppen Group M, der laver samarbejdet mellem virksomhederne og youtubere.
Da det er fortroligt, kan hun ikke være mere specifik omkring hvert enkelt samarbejde, men hun understreger, at det beløb sjældent går direkte til youtubere. Ofte har en youtuberen en agent, som tager alt mellem 10 og 50 procent af youtuberens indtjening.
Virksomheden kan vælge at lave et samarbejde med en youtuber, som henvender sig til det publikum, som virksomheden ønsker at fange. Ønsker de at henvende sig til piger og unge kvinder mellem 10 og 18 år, kan det for eksempel være hensigtsmæssigt at lave et arbejde med en youtuber som Julia Sofia.
Tjener en youtuber penge på reklamer på Youtube, så er det ikke ligegyldigt, hvad videoen handler om. For alle annoncer på videoerne er ikke skabt lige. Thomas Bigum, der er professionel blogger og stifter af kursusvirksomheden Bigum&Co, forklarer, at annoncer om lystyachter og boliglån for eksempel giver større indtjening end annoncer om gratis spil.
Sidste afsnit af 'Se mig' sendes mandag aften klokken 20.50 på TV 2 og TV 2 PLAY.