Sofie Linde misbrugt i falske reklamer: - Jeg føler mig total magtesløs

Tv-værten forsikrer, at hun aldrig kommer til at reklamere for slankeprodukter.

'X Factor'-værten Sofie Linde er alt andet end flov over sin krop.

Det viste hun tydeligt i den seneste finale, hvor hun iklædt en tætsiddende pink dragt greb fat om sit maveskind under showet. Se videoen øverst.

Alligevel florerer der i øjeblikket reklamer for slankepiller på sociale medier med Sofie Linde som afsender.

Men de er falske og har intet hold i virkeligheden, lyder det fra Sofie Linde på torsdagens 'X Factor'-pressemøde, hvor årets dommere blev offentliggjort.

- Jeg bliver mega ked af det over at være blandet ind i sådan noget fusk. Jeg er så ked af, at nogen har spildt deres penge på det og er blevet snydt. Det er ulovligt og pissetarveligt, og jeg kan ikke gøre noget ved det - men jeg er pissesur over det, siger hun til TV 2.

Sofie Linde griber fat i sin mave under 'X Factor'- finaleshowet i 2018.
Sofie Linde griber fat i sin mave under 'X Factor'- finaleshowet i 2018. Foto: TV 2

Får beskeder fra flere kvinder

Tv-værten har fået flere beskeder fra kvinder, der har betalt for de såkaldte slankepiller og aldrig modtaget noget. Men trods flere forsøg er det ikke lykkedes at komme reklamerne til livs, fortæller hun.

- Jeg er så træt af det og føler mig total magtesløs.

Sofie Linde er ærgerlig over, at hendes navn og billede bliver brugt til at snyde andre kvinder.
Sofie Linde er ærgerlig over, at hendes navn og billede bliver brugt til at snyde andre kvinder. Foto: Niels Christian Vilmann / Ritzau Scanpix

Det undrer ligeledes Sofie Linde, at et sommerbillede af et lille barn på stranden bliver fjernet fra Facebook på ingen tid, mens det synes umuligt at bekæmpe falske reklamer, lyder det.

- Jeg synes, Facebook bør betale alle pengene tilbage til dem, der har købt produkterne og tage lidt ansvar. Men det er som at banke en mur ned med gummistøvler at få fat på dem, siger hun.

- Dellerne er der stadig

'X Factor'-darlingen har erkendt, at hun ikke kan gøre noget ved reklamerne, men fortæller, at man godt kan regne med, at der er tale om svindel, hvis man ser hende i forbindelse med slankepiller.

- Jeg kommer aldrig nogensinde til at være med i en slankereklame – altså aldrig. Jeg tror slet ikke på det skidt, siger hun med eftertryk.

Det understregede Sofie Linde også onsdag overfor sine følgere på Instagram, hvor hun forsikrede, at hendes deller stadig er der.

Flere kendte misbrugt

Sofie Linde er ikke den eneste, der har fået sit navn og billede misbrugt. De fire kendte tv-værter Sisse Fisker, Ibi Makienok, Natasja Crone og Cecilie Frøkjær reklamerede uden deres samtykke for rynkecreme sidste år.

Men også komikeren Anders Matthesen og 'Go' morgen Danmark-værten Jes Dorph-Petersen har fundet sig selv som hovedpersoner i falske artikler.

Her handlede det dog om, hvordan de på mirakuløs vis havde tjent millioner ved at investere i kryptovaluta. De forsøgte ligeledes at komme svindlen til livs, men ifølge Jes Dorph-Petersen var det som at "stoppe et hul i et dige med en finger".

I den forbindelse kunne forbrugerrådet Tænk bekræfte, at man oplevede et stigende antal svindelnumre, hvor kendte danskeres navn og ansigt bliver misbrugt.

Underretter politiet

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det i forbindelse med falske reklamer typisk en udfordring, at virksomhederne er placeret udenfor EU.

Men myndigheden har alligevel forsøgt at sætte hårdere ind overfor svindlerne ved at underrette politiet og køre flere af sagerne som bedragerisager, som kan straffes med fængsel.

Jeg møder ofte påstanden om, at vi ikke gør noget for at løse problemet, og det er ganske enkelt ikke sandt

Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden

- Det sender også et andet signal. Før blev de typisk kørt som markedsføringssager, der straffes med bøde - men udfordringen med at lukke svindlerne ned består stadig, siger kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann, til TV 2.

Støder man som forbruger på falske reklamer, anbefaler kontorchefen, at man anmelder det til Forbrugerombudsmanden. Myndigheden vil så vurdere, om det er noget, den kan behandle, eller om det skal videre til politiet.

En stor opgave

Der bliver dog også gjort meget fra Facebooks side for at forhindre misbrug, mener Peter Münster, der er Facebooks kommunikationschef i Norden.

- Jeg møder ofte påstanden om, at vi ikke gør noget for at løse problemet, og det er ganske enkelt ikke sandt, lyder det i et skriftligt svar til TV 2.

Ifølge kommunikationschefen overtræder de såkaldte fupannoncer annonceringsreglerne mod vildledende og falsk indhold og bliver derfor fjernet, så snart platformen bliver opmærksom på dem.

- Men det er en klar udfordring, at vi kun lige akkurat når at tage dem ned, før der bliver lagt nye op. Mange af disse annoncer kommer fra falske profiler, som vi er blevet meget bedre til at fjerne det seneste år. Vi er ikke i mål endnu, og det vil fortsat være en stor opgave, da vi er oppe imod kreative og intelligente modstandere, lyder det fra Peter Münster.

Han oplyser, at Facebook sidste år investerede et tocifret milliardbeløb i at forhindre misbrug af platformen og forventer, at det beløb bliver større i år.