Næste sommer gendannes dansk band, som har påvirket nogle af de største

16x9
King Diamond hedder i virkeligheden Kim Bendix Petersen og kommer fra Hvidovre. Han er en af legenderne i metalgenren. Foto: Thomas Sjørup / Scanpix Danmark

I den danske offentlighed hørte man ikke meget til Mercyful Fate. Men bandet har influeret nogle af metalgenrens største bands.

Det er bestemt ikke alle danskere, der bruger mange vågne minutter på at tænke over, at et dansk band lagde fundamentet for noget af den hårdeste og tungeste musik på denne planet.

Men bandet Mercyful Fate har legendarisk status i metalmiljøet. Næste sommer gendannes dele af bandet, som stort set ikke har spillet sammen i 20 år.

Det sker under metalfestivalen Copenhell på Refshaleøen i København, der for nyligt lagde nyheden på festivalens Facebook-side.

Har inspireret metallegender

Listen over bands, der har noteret Mercyful Fate som inspirationskilde, er alenlang. Den inkluderer Metallica, Slayer, Morbid Angel, Megadeth, Paradise Lost og mange andre navne, der høster anerkendende blikke på en metalfestival, hvis man bærer dem på tøjet.

En ung Kim Bendix Petersen poserer foran et alter med omvendte kors. I baggrunden ses en plakat med heavy metalikonet Ozzy Osbourne fra bandet Black Sabbath.
En ung Kim Bendix Petersen poserer foran et alter med omvendte kors. I baggrunden ses en plakat med heavy metalikonet Ozzy Osbourne fra bandet Black Sabbath. Foto: Poul Ainow / Scanpix Denmark (arkiv)

I tiden op til Mercyful Fates første udgivelse kendte man primært til hard rock bands som Van Halen og Deep Purple. Der var også traditionel metal som Black Sabbath, Judas Priest og Iron Maiden.

Men alle fik et chok, da Mercyful Fates første plade landede. Det fortæller rock- og metalskribenten Steffen Jungersen, som siden 1980'erne har forsøgt at formidle rockens hårde og tunge sider til sine læsere i den danske dagspresse. Det har han gjort på så overbevisende en måde, at en række rockprofiler faktisk holder støttekoncert for ham i næste måned:

- Jeg kan godt forstå, at man måske ikke helt kan forstå det, hvis man ikke var der selv. Men første gang man hørte det, så tænkte man: Hvad FANDEN sker der her, mand? Og det var ligegyldigt, om man havde hørt heavyrock lige så meget, som jeg havde på det tidspunkt, siger Steffen Jungersen om sit første møde med Mercyful Fates 1983-udgivelse 'Melissa', som i dag regnes for en af metalgenrens mesterværker.

Helt særlige rytmeskift

Mercyful Fate blev anført af Kim Bendix Petersen fra Hvidovre, som også går under kunstnernavnet King Diamond. I dag er han 63 år og stadig aktiv med sit eget orkester, som også har spillet i Danmark ad flere omgange. Men det er altså første gang i 20 år, at han står i front for Mercyful Fate foran et dansk publikum.

Og det er altså ikke bare for at kippe med dannebrog, at man hylder Mercyful Fate som et af de største bands fra vores andedam.

- For en gangs skyld vil jeg sige, som en klog mand gjorde engang, og det var muligvis mig selv, at Mercyful Fate er det eneste danske metalband, der har flyttet et komma internationalt, siger Steffen Jungersen med henvisning til alle de bands, der siden er blevet inspireret af bandet.

Her kan andre internationalt kendte bands som Volbeat ikke være med. De har ikke på samme måde inspireret en hel hær af andre bands, fortsætter han.

Her spiller King Diamond i Amager Bio i 2006.
Her spiller King Diamond i Amager Bio i 2006. Foto: Mogens Flindt / Scanpix Danmark

Men hvordan skal man så beskrive det med ord, når musik jo i virkeligheden bør høres. Som Steffen Jungersen forklarer, så var der for det første noget helt ekstraordinært over de guitarriffs, som guitaristerne Hank Shermann og Michael Denner bankede ud med nogle dengang helt uhørte rytmeskift. Stilen har inspireret et hav af i offentligheden mindre kendte bands inden for norsk black metal og genren dødsmetal.

Det er langt fra bare at kippe med Dannebrog. Det kan man være stolt af eller lade være, for det er dybest set skideligegyldigt. Mercyful Fate var blevet det, de var, om de så for fanden havde været fra Antarktis.

Steffen Jungersen, rock- og metalskribent

Og så var der Kim Bendix Petersens vokal, som ifølge Steffen Jungersen er "fuldkommen vanvittig" med en falset, man ikke siden har hørt magen til.

- Og det er der sikkert mange, der vil takke deres skaber for. For det er i sandhed en acquired taste. Det var noget, man skulle vende sig til, siger den garvede rockanmelder med et grin.

Satanisten i pressen

I den danske offentlighed så man imidlertid ikke meget til de danske metalpionerers succes. Det skete primært i sensationsudsendelser i tv og aviserne.

I en avisoverskrift fra Ekstra Bladet fra 1987 står der for eksempel: "Satans sort Heavy Metal". Kim Bendix Petersen skrev nemlig tekster med mørke temaer og betegnede sig selv som satanist. Og det fangede selvfølgelig opmærksomheden hos de mere kulørte elementer af den danske presse.

Netop satanismen har også været genstand for megen undren hos de uindviede i metallens univers. Norske, sataniske black metal bands har gennem tiden gjort sig bemærkede ved at afbrænde kirker og ved at være involveret i mordsager.

King Diamond på scenen i 1987.
King Diamond på scenen i 1987. Foto: Teit Hornbak / Scanpix Denmark

Den del adskiller sig dog markant fra King Diamonds univers, der læner sig op ad det, der kaldes LaVey-satanisme. Opkaldt efter Anton Szandor LaVey, som også har skrevet 'Satans Bibel'. Religionen er nærmere en form for filosofi, hvor man eksempelvis dyrker individet og ønsker at adskille politik fra religion. Den har som sådan intet med horn eller djævletilbedelse at gøre.

Men der er ingen tvivl om, at det mørke tekstunivers i Mercyful Fates udgivelser har inspireret mange af dem, der tager djævletilbedelsen lidt mere bogstaveligt.

King Diamond er under sit eget kunstnernavn særdeles aktiv endnu. Faktisk spiller han i K.B. Hallen i København i næste uge. Og han har også leveret "big time" de seneste to gange, han har spillet på Copenhell, fortæller Steffen Jungersen.

Alle er ikke med på scenen

Men ingen roser uden torne. Det er også et opløst Mercyful Fate, der næste sommer gendannes på Copenhell. Den oprindelige trommeslager, Kim Ruzz, har endegyldigt lagt musikken på hylden. Og bassist Timi Hansen er ude på grund af alvorlig sygdom, lyder det i en udtalelse på Facebook:

- Mange spørger, hvorfor jeg ikke er en del af Mercyful Fate-gendannelsen i 2020. Den ærlige forklaring er ganske simpelt, at jeg kæmper en kamp mod kræft. Men tro mig, at jeg vil slås for at blive klar. Det er min store drøm at være på scenen igen for at spille de gamle Mercyful Fate-numre foran alle jer loyale fans, siger han.

Også guitarist Michael Denner fra det oprindelige band mangler på scenen i 2020. Det er der indtil videre ikke kommet en forklaring på, men det ærgrer Steffen Jungersen:

- Det hold, de stiller op med der, er uhyggeligt gode folk, så det skal nok blive fedt. Men det havde klædt dem, hvis Michael Denner også have været med, lyder det.

Tilbage er der vist kun at sige, at Mercyful Fates musik kan høres på de fleste musiktjenester, hvis man har lyst til at dykke ned i et stykke dansk kulturarv. Eller måske skal man bare gøre det for musikkens skyld:

- Det er langt fra bare at kippe med Dannebrog. Det kan man være stolt af eller lade være, for det er dybest set skideligegyldigt. Mercyful Fate var blevet det, de var, om de så for fanden havde været fra Antarktis, lyder det fra Steffen Jungersen.