Se listen: Her er verdens bedste og dårligste flyselskaber

16x9
SAS ligger i toppen af de selskaber, som danskerne benytter sig af. Foto: Silas Stein / Scanpix Denmark

To af de mest populære flyselskaber blandt danskerne har fået bundplaceringer.

Flyselskabet Qatar Airways har placeret sig i toppen, mens Thomas Cook Airlines UK skraber bunden af en ny liste.

Listen rangerer verdens 72 mest velkendte flyselskaber fra bedst til værst og er udarbejdet af den internationale passagerrettighedsorganisation Airhelp.

Det, der især går igen hos de populære selskaber, er punktlighed. Men der er også andre områder, der kan sikre en god placering, lyder det fra Henri Zillmer, der er CEO og medstifter af Airhelp.

- Vores studie viser, at de flyselskaber, som sætter deres passagerer først, og som holder sig selv ansvarlig ved at behandle de berettigede kompensationskrav hurtigt og uden besvær har mulighed for at opnå kundernes tillid i et meget konkurrencepræget marked, siger han i en pressemeddelelse.

Ryanair og Norwegian i bunden

I forbindelse med rangeringen har Airhelp vurderet selskaberne ud fra tre parametre: punktlighed, kvaliteten af forskellige services under rejsen, og hvordan de håndterer krav om kompensation.

Hvert af de tre punkter vægter lige højt i den samlede vurdering. Det kan derfor godt lade sig gøre at score højt i serviceniveau og stadig ende med en lav placering blandt de mest kendte og benyttede flyselskaber i verden.

Det er for eksempel tilfældet for norske Norwegian, der klarer sig fint i punktlighed og serviceniveau, men alligevel ender med en bundplacering tæt forfulgt af Ryanair på grund af håndtering af kompensation.

De to lavprisselskaber er blevet henholdsvis nummer 68. og 67. på listen, selvom de er blandt de mest brugte i Danmark.

SAS får høj placering

Der er dog også flere højtrangerede selskaber inden for lufttransport, der letter og lander i dansk luftrum.

Skandinaviens største flyselskab SAS har fået en fjerdeplads vurderet på den samlede rejseoplevelse. Og kigger man kun på de selskaber, der har flest flyvninger i Danmark, lander SAS i stedet på en førsteplads.

Det på trods af den seneste pilotstrejke, der fandt sted for nylig. Strejken udsprang af uenigheder mellem SAS og selskabets piloter, og i løbet af en uge resulterede det i mere end 4000 aflyste fly, som berørte over 380.000 passagerer.

På den lange bane har selskabet dog scoret høj - særligt når det kommer til håndtering af krav om kompensation. Men det kan ikke udelukkes, at strejken kommer til at afspejle sig i næste års vurdering, lyder det fra Airhelp.

Lige efter SAS kommer KLM og France Airlines på en anden- og tredjeplads ud af de flyselskaber, der har flest flyvninger i Danmark.

Nedenfor finder du listerne over de ti bedst og dårligst rangerede flyselskaber ud af de 72, og hvordan deres score er fordelt på de tre parametre.

De 10 bedste flyselskaber

Qatar Airways

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 8,4
Servicekvalitet: 8,5
Håndtering af kompensationskrav: 7,8
Det giver en samlet score på 8,23, hvilket placerer Qatar Airways som nummer 1 ud af 72.

American Airlines

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,5
Servicekvalitet: 7,9
Håndtering af kompensationskrav: 8,8
Det giver en samlet score på 8,07, hvilket placerer American Airlines som nummer 2 ud af 72.

Aeromexico

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,8
Servicekvalitet: 8,4
Håndtering af kompensationskrav: 8
Det giver en samlet score på 8,07, hvilket placerer Aeromexico som nummer 3 ud af 72.

SAS Scandinavian Airlines

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,3
Servicekvalitet: 7,9
Håndtering af kompensationskrav: 9
Det giver en samlet score på 8,07, hvilket placerer SAS Scandinavian Airlines som nummer 4 ud af 72.

Qantas

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,9
Servicekvalitet: 8,3
Håndtering af kompensationskrav: 7,9
Det giver en samlet score på 8,04, hvilket placerer Qantas som nummer 5 ud af 72.

LATAM Airlines

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,7
Servicekvalitet: 8,1
Håndtering af kompensationskrav: 8,2
Det giver en samlet score på 8,01, hvilket placerer LATAM Airlines som nummer 6 ud af 72.

WestJet

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,4
Servicekvalitet: 7,6
Håndtering af kompensationskrav: 8,9
Det giver en samlet score på 7,96, hvilket placerer WestJet som nummer 7 ud af 72.

Luxair

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,8
Servicekvalitet: 7,8
Håndtering af kompensationskrav: 8,1
Det giver en samlet score på 7,9, hvilket placerer Luxair som nummer 8 ud af 72.

Austrian Airlines

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,1
Servicekvalitet: 8,1
Håndtering af kompensationskrav: 8,5
Det giver en samlet score på 7,9, hvilket placerer Austrian Airlines som nummer 9 ud af 72.

Emirates

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7,5
Servicekvalitet: 8,9
Håndtering af kompensationskrav: 7,1
Det giver en samlet score på 7,8, hvilket placerer Emirates som nummer 10 ud af 72.
De 10 dårligste flyselskaber

Thomas Cook Airlines UK

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 5,6
Servicekvalitet: 7,6
Håndtering af kompensationskrav: 2,5
Det giver en samlet score på 5,26, hvilket placerer Thomas Cook Airlines UK som nummer 72 ud af 72.

EasyJet

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 6,7
Servicekvalitet: 7
Håndtering af kompensationskrav: 2,2
Det giver en samlet score på 5,29, hvilket placerer Easy Jet som nummer 71 ud af 72.

Kuwait Airways

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 4,2
Servicekvalitet: 7,9
Håndtering af kompensationskrav: 4,2
Det giver en samlet score på 5,4, hvilket placerer Kuwait Airways som nummer 70 ud af 72.

Korean Air

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 6,9
Servicekvalitet: 8
Håndtering af kompensationskrav: 1,6
Det giver en samlet score på 5,49, hvilket placerer Korean Air som nummer 69 ud af 72.

Ryanair

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 6,5
Servicekvalitet: 6,8
Håndtering af kompensationskrav: 3,5
Det giver en samlet score på 5,6, hvilket placerer Ryanair som nummer 68 ud af 72.

Norwegian

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 7
Servicekvalitet: 7,8
Håndtering af kompensationskrav: 2,3
Det giver en samlet score på 5,67, hvilket placerer Norwegian som nummer 67 ud af 72.

Laudamotion

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 5,1
Servicekvalitet: 7,4
Håndtering af kompensationskrav: 4,6
Det giver en samlet score på 5,69, hvilket placerer Laudamotion som nummer 66 ud af 72.

Transavia

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 6,2
Servicekvalitet: 7,4
Håndtering af kompensationskrav: 3,9
Det giver en samlet score på 5,84, hvilket placerer Transavia som nummer 65 ud af 72.

Aerolineas Argentinas

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 8
Servicekvalitet: 8,1
Håndtering af kompensationskrav: 1,8
Det giver en samlet score på 5,97, hvilket placerer Aerolineas Argentinas som nummer 64 ud af 72.

Adria Airways

Selskabets score fordeler sig således på en skala fra et til ti:
Punktlighed: 6,7
Servicekvalitet: 7,5
Håndtering af kompensationskrav: 3,8
Det giver en samlet score på 5,98, hvilket placerer Adria Airways som nummer 63 ud af 72.