Vi spilder mindst 77 millioner timer om √•ret p√• at sidde i k√ł i trafikken

Selvom st√łrstedelen af k√łerne opst√•r i bytrafikken, er det vigtigt ogs√• at investere i nye og bredere motorveje, mener transportministeren.

335.000 timer.

S√• l√¶nge sad danskerne i k√ł p√• Danmarks veje p√• en gennemsnitlig hverdag i 2016. Det er omkring 77 millioner timer hele √•ret.

Det viser nye beregninger fra Vejdirektoratet baseret på gps-data fra alle landets kommune- og statsveje.

De mange millioner timer svarer if√łlge Vejdirektoratet til et samfunds√łkonomisk tab p√• 24 milliarder kroner. Penge, der blandt andet g√•r tabt p√• arbejdspladserne, n√•r medarbejdere og varetransporter sidder fast i trafikken.

- Der er aldrig blevet lavet en opg√łrelse p√• hele landet f√łr - kun for hovedstadsomr√•det. Det er ikke nogen overraskelse, at k√łerne koster os 24 milliarder om √•ret, men det er et stort tal, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense, til TV 2.

Forsker ikke overbevist om effekt af motorvejsprojekter

Opg√łrelsen viser, at k√łerne i trafikken opst√•r p√• b√•de motorveje, landeveje og inde i byerne. Kommunevejene skiller sig dog markant ud, for her opst√•r 75 procent af tr√¶ngslen. Det er alts√• s√¶rligt i byerne, der opst√•r k√ł.

Sp√łrger man trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, er der ikke noget overraskende ved dette. Eftersp√łrgslen efter vejkapacitet i spidsbelastningen p√• de store veje i byerne og ikke mindst i lyskrydsene har altid v√¶ret st√łrre end kapaciteten, forklarer han.

Men en del af forklaringen på trængslen på kommunevejene er også, at flere storbyer bevidst nedbygger kapaciteten på centrale trafikveje.

- Der er rigtig mange kommuner, der de senere år har besluttet, at de ikke har lyst til at have så mange biler i byerne. Så de nedbygger kapaciteten på kommunevejene, siger han.

Han mener derfor ikke, at udbyggelse af motorvejene l√łser problemerne i byerne.

- S√• kan man m√•ske komme frem ude p√• motorvejene, men n√•r man s√• kommer ind til sin slutdestination inde i byen, s√• sidder man jo igen i k√łen.

Så store er forsinkelserne i din region

Gennemsnitlig forsinkelse i trafikken opgjort i timer pr. hverdag fordelt på regioner

Borgmester vil have un√łdvendig biltrafik ud af byen

I K√łbenhavns Kommune forklarer teknik- og milj√łborgmester, Ninna Hedeager Olsen (E), at hun arbejder for at prioritere cykeltrafik og kollektiv trafik over biltrafik i hovedstaden.

Målet med denne politik er, at alle de borgere, der ikke er tvunget til at tage bilen, benytter sig af andre transportmuligheder, siger hun.

- Hvis alle skulle kunne komme rundt i bil i K√łbenhavn, s√• ville byen sande helt til. Det, som al trafikforskning peger p√•, er, at hvis vi g√łr vejene bredere i K√łbenhavn, s√• er der endnu flere, der v√¶lger bilen, og s√• f√•r vi endnu mere tr√¶ngsel.

- Hvis vi til geng√¶ld g√łr cykelstier og busbaner bedre, s√• f√•r du flere over p√• den kollektive og pladsbesparende transport. Dem, der s√• er afh√¶ngige af en bil, kan s√• komme frem, siger Ninna Hedeager Olsen.

Hun frygter, at flere og bredere motorveje ind mod K√łbenhavn vil skabe yderligere trafikproblemer.

- Jo flere motorveje, vi bygger som indfaldsveje til K√łbenhavn, jo flere pendlere vil v√¶re opfordret til at tage bilen til K√łbenhavn. Det vil skabe endnu mere tr√¶ngsel, siger Ninna Hedeager Olsen.

Vejdirektoratet: Store veje kan aflaste bytrafikken

I regeringen og Dansk Folkepartis netop indgåede forlig om infrastruktur til i alt 112 milliarder kroner er det særligt motorveje, der investeres i. Det giver god mening i forhold til trængsel, lyder det fra Andreas Egense fra Vejdirektoratet.

- Kommunevejnettet udg√łr 95 procent af det samlede vejnets l√¶ngde, s√• det er ikke overraskende, at der ogs√• er mere tr√¶ngsel her. Men opg√łr man tr√¶ngslen per kilometer vej, ligger langt st√łrstedelen af tr√¶ngslen p√• motorveje, siger han.

Han p√•peger, at det er p√• motorvejene, den st√łrste trafikv√¶kst finder sted, og det ser ud til at forts√¶tte. Udbyggelse af motorveje og andre store veje vil desuden reducere trafikken p√• kommunevejene, mener Andreas Egense.

- Det vil aflaste det kommunale vejnet, for eksempel hvis man kan få nogle flere biler over på en ny ringvej.

Minister: Vi investerer også i byerne

Trafikminister Ole Birk Olesen (LA) er enig med Andreas Egense.

- Det er på motorvejene, at meget af trafikvæksten har været, og det er også der, meget af væksten vil være i de kommende år,

Men hvis problemerne er i byen, hvad hjælper det så at udvide motorvejene?

- Det hj√¶lper jo med den tr√¶ngsel, der er p√• motorvejene. Det skal vi jo g√łre noget ved, og det er vores ansvar at g√łre noget ved, siger Ole Birk Olesen og henviser til, at ansvaret for bytrafikken f√łrst og fremmest ligger hos kommunerne.

Han g√łr dog opm√¶rksom p√•, at staten ogs√• har investeret i flere infrastrukturprojekter i byerne.

- I K√łbenhavn er staten medvirkende til at udbygge den nye metro-city-ring, der √•bner her til sommer. Der √•bner ogs√• flere metrolinjer senere. Andre steder, for eksempel i Aalborg, Aarhus og Odense, handler det om, at der bygges letbaner eller BRT-systemer, hvor busserne f√•r deres egne spor, siger Ole Birk Olesen.