Taxachauffør bad om lov til at bryde færdselsregler - men fik nej

Det kan være lovligt at tilsidesætte færdselsloven – men det kræver, at man har fået lov af politiet. Det havde chaufføren ikke.

En taxichauffør fra firmaet Dantaxi 4x48 var fredag eftermiddag ved at komme galt afsted, da han lavede flere hasarderede overhalinger på Græstedvej i Nordsjælland. Mindst to gange overhalede han over fuldt optrukne linjer på landevejen.

Episoden blev fanget af et forrudekamera på en bil, som taxichaufføren overhalede. Den knap to minutter lange video kan ses øverst i artiklen.

Til Ekstra Bladet har Dantaxi forklaret, at chaufføren ifølge ham selv havde været i kontakt med politiet både inden og efter kørslen. Lørdag morgen bekræfter vagtchef ved Nordsjællands Politi David Buch til TV 2, at de har været i kontakt med chaufføren.

- Han ringede til os og fortalte, at hans børn var alene hjemme, og at han havde fået oplysninger om, at der var indbrud. Derfor kørte han, alt hvad han kunne, for at komme hjem til dem, siger vagtchefen til TV 2.

Civil udrykningskørsel

Vagtchef David Buch siger til TV 2, at man i særlige tilfælde kan få lov til at tilsidesætte færdselsloven og køre såkaldt civil udrykningskørsel. Det kræver dog, at man har fået tilladelse af politiet først.

Det kan eksempelvis være, hvis man skal køre nogen, der er i livsfare eller på anden vis i meget dårlig forfatning, på hospitalet, at man kan få lov.

- Men det er ikke tilfældet her, og vi har ikke kunne givet tilladelse til, at han gjorde det, siger David Buch. Skal man køre civil udrykning skal man desuden huske at gøre sine medtrafikanter opmærksomme på det, eksempelvis ved at hænge et hvidt stykke stof ud ad vinduet.

Lørdag morgen kunne Nordsjællands Politi hverken be- eller afkræfte, om der rent faktisk havde været indbrud hos manden.

Uvisse konsekvenser

I et skriftligt svar til Ekstra Bladet skriver Dantaxi, at de vil undersøge sagen. Selvom det er svært at aflæse nummerpladen på videoen, har selskabet kunnet identificere chaufføren via GPS-koordinater og tidskoder, fortæller kommunikationschef Rasmus Krochin. Nu indkaldes chaufføren til en samtale, og derefter vil man følge sine interne retningslinjer.

I sidste ende kan overhalingerne ende med at koste chaufføren jobbet hos Dantaxi.