Samfund

Livechat: Ann Celina blev udstødt for at have en kæreste

Ann Celina blev i 2017 udstødt af Jehovas Vidner, fordi hun havde fået en kæreste - det strider imod reglerne i trossamfundet.

Hun blev indkaldt til et møde, hvor tre religiøse ledere - såkaldte 'ældste' - udstødte hende. Det betyder, hun i dag ikke ser sin familie.

Du kan læse hendes historie her.

Ann Celina valgte at optage hele mødet med sin mobiltelefon - en optagelse, som TV 2 i dag har bragt uddrag af.

Fra klokken 18.50 og cirka en time frem vil Ann Celina sidde klar til besvare jeres spørgsmål.

Spørgsmål

Vera:

Kære Ann Celina, Hvad er dit bedste råd til et i ungt menneske der vil bryde med JV....

Svar:

Hej Vera :) Mit bedste råd er at mærke efter i sit hjerte. Hvad vil DU og hvem vil DU være? Man har et ansvar overfor sig selv og sin egen lykke, og vi fortjener alle at være dem, vi gerne vil. Det er vigtigt, at man kan se sig selv i øjnene og vide, hvem man er. Det kan være hårdt, men det er det værd <3

Spørgsmål

Edith:

Har været det samme igennem, dog ikke med video, men grunden til at de slå hånden af en er jo for at presse en tilbage. Er man vokset på i sekten, har man jo ingen omgangskreds udenfor, og derfor er det utrolig hårdt pludselig at stå alene. Men vær stærk, du kan klare det. Det gjorde jeg... hvad man ikke dør af bliver man stærkere af. Pas på dig selv.

Svar:

Jeg er ked af at høre, du har været igennem det samme. Det er ikke noget, nogen fortjener. Ja, man er meget alene, når man bliver udstødt, men det er jo også en af de måder, de kan få medlemmerne tilbage på. Dette er endnu et eksempel på den sociale kontrol.

Spørgsmål

Mads:

Alle jv kender jo reglerne og du var også godt klar over hvad der ville ske. Så hvad er årsagen til at du står frem i pressen når du jo bare har “betalt” den pris du vidste der ville være

Svar:

Du har ret, jeg vidste, hvad konsekvensen var for mit valg. Du kan se mit tidligere svar om dette.

Spørgsmål

Betina Hylleberg Skjøth:

Du er en stærk kvinde, som traf et valg der ikke var nemt. Held og lykke med dit liv udenfor sammen med os andre. Du havde en uge til at fortælle dine forældre hvordan din dom var, hvad sagde de til dig ? Kunne de forstå.....?

Svar:

Tusind tak. De blev rigtig kede af det. Jeg tror ikke, at de kunne forstå, hvorfor jeg gjorde, som jeg gjorde. Alligevel ved de, hvilke ting, jeg har været igennem. Så jeg håber, at de på et vidst plan forstod mit valg.

Spørgsmål

Simon:

Kan man sige, at du selv er lidt skyld i det her? Altså, du indvier dig selv til JV - og du er klar over at der er konsekvenser ved at gå ud af det igen. Jeg dømmer ikke, og er ikke selv medlem - jeg undrer mig bare.

Svar:

Hej Simon. Jeg kan godt forstå din undren. Selvfølgelig vidste jeg, hvad jeg gik ind til, da jeg blev døbt. Jeg er igen nødt til at sige, at hvis man hele sit liv har fået at vide, at noget er sandhed, så har man ingen grund til at tro andet. Specielt ikke når man er 14 - det var den alder, jeg havde, da jeg blev døbt. Jeg tænker ikke, at nogen som 14-årige viste, hvad de ville i deres liv.

Spørgsmål

Michael:

Hejsa Hvor er du bare mega sej! 1000 tak for din åbenhed og velkommen til resten af verden. Hvis man vender tilbage til JV er det så pga. familie, tro eller fællesskabet?

Svar:

Tusind tak. Alle har deres grunde til at vende tilbage. Nogle vil gøre det på grund af familien, fordi savnet bliver for stort. Andre gør det, fordi de stadig tror på gud. Andre igen fordi de savner fællesskabet. Der er et godt fællesskab i Jehovas Vidner, og det er noget af det, jeg savner.

Spørgsmål

Torben:

Syntes det er synd for dig og stærkt at du står frem. De bedste ønsker for fremtiden.

Svar:

Hej Torben. Tusind tak - jeg ønsker også dig alt det bedste.

Spørgsmål

Klaus winther:

Hej det er mega sejt at du har valgt kærligheden og jeg håber atdineforældre vil bakke dig op med tiden omkring dit valg godt gået og held og lykke med heri fremtiden hilsen Klaus

Svar:

Hej Klaus. Tusind tak for ordene. Vi fortjener alle at have det godt :)

Spørgsmål

Camilla :

Hvordan forholder du dig i dag til f.eks. et spørgsmål om blodtransfusion. Ville du stadig fravælge det?

Svar:

Du kan se min tidligere besvarelse - hvis det gælder livet, vil jeg modtage blod.

Spørgsmål

Mia:

Er der nogle fordomme om Jehovas Vidner, som ikke passer?

Svar:

Ja, der er mange. Jeg har hørt mange fordomme. At Jehovas Vidner slet ikke må drikke alkohol, at man ikke må se tv, at man ikke må snakke med mennesker, der ikke er Jehovas Vidner. Jeg tror næsten ikke, der er en fordom, jeg ikke har hørt. Men alt skal tages med et gran salt - man skal huske på, at rygter ikke altid er sandhed.

Spørgsmål

Majbritt Skytte:

Har du været utro?

Svar:

I forhold til biblens principper, har jeg været utro. Selvom jeg ifølge det danske system var skilt, var jeg det ikke i guds øjne. Så ja i forhold til Jehovas Vidner var jeg utro, men i forhold til resten af det danske samfund var jeg ikke.

Spørgsmål

Anne:

Jeg forstår du gerne ville beholde din familie så længe som muligt. Så du ville hellere leve et dobbeltliv, end stå ved dine egne ønsker? Er det fair overfor en ny kæreste at leve et dobbeltliv ?

Svar:

Det er rigtigt, at det var et slags dobbeltliv. Min kæreste vidste fra start, hvem jeg var og hvad jeg kom fra. Jeg har aldrig holdt noget skjult for ham. Han vidste, hvordan jeg havde det og havde tænkt mig at komme ud af Jehovas Vidner. Han havde stor forståelse for, at jeg gerne ville have min familie i mit liv så længe som muligt.

Spørgsmål

Fredrik:

Hei, og takk for ditt mot! Slike som deg, som våger å heve stemmen og fortelle om hva som har skjedd, er ekstremt viktige for alle oss ex-JV rundt omkring, ikke bare i Danmark, men også verden over. Det at slike som deg hever stemmen og forteller er det viktigste av alt. Både for å skape forandring, men også for at de andre som opplever det samme, skal forstå at de ikke er alene. I Norges folkeeventyr heter det seg at store, skumle troll som får sollys på seg blir til stein og sprekker, det er dette du er med på her. Sett lys på det som skjer. Mitt spørsmål; føler du at du har våknet fra indoktrineringen du er vokst opp med? Jeg forstår at du fremdeles tror på en Gud, men har du klart å riste av deg troen på at JV er "sannheten" og at de er Guds utvalgte og eneste sanne religion? Eller føler du at det er DEG det er noe galt med, deg som ikke klarte å leve opp til deres "høye standarder"?

Svar:

Hej Fredrik. Tusind tak. Det er rigtig vigtigt, at nogen stiller sig frem, for at folk ikke skal føle sig alene.

Jeg føler selv, at jeg er sluppet fri. Jeg forholder mig nu mere kritisk i spørgsmål om gud, fordi jeg har fået en vished om, at alt ikke nødvendigvis er, som man får at vide. Jeg føler, jeg har vristet mig fri af det, jeg er blevet opdraget med. Jeg er ikke skuffet over mig selv, fordi jeg ikke kunne leve op til nogle forventninger. Jeg føler selv, at jeg har været tro mod, hvem jeg er. 

Spørgsmål

Kirsten:

Stort tillykke med du er kommet ud og væk fra den sekt ,og så får du et stort kram for du må sige farvel til din familie ,det er rigtig synd for dig ,at de vælger dig fra pga sekten -Min gode veninde kom ud af pinsemissionen og det var hårdt ,men hun har siden været lykkelig og glad for at ¨slippe¨ud af det vanvid -Ønsker dig det allerbedste i livet og du skal nok komme igennem og videre i livet -Tænk på dig selv og din kæreste ..Bedste hilsener fra Kirsten

Svar:

Hej Kirsten. Tusind tak. Tak hermed modtaget :) 

Spørgsmål

Kasper :

Hej Ann Celina rigtig god bedring fremover utroligt at folk kan behandle dig på den måde :(

Svar:

Tusind tak. Selvfølgelig er det svært, men vi skal huske, at alle mennesker har deres grunde til at gøre, som de gør :)

Spørgsmål

Rikke L:

Hej Ann Celina Tænker der er rigtig mange, der bakker dig op, uanset om de kender dig eller ej. Alle har ret til at leve det liv de ønsker sig, uanset hvilken tro man har. Selvom der er konsekvenser, kan man måske vælge at betragte det på denne måde; at du ikke selv har valgt fra - men derimod har valgt til. Ønsker dig alt det bedste fremover.

Svar:

Tusind tak for ordene. Du har ret; man har valgt sig selv til for at kunne være den, man er. Man skal altid være sig selv tro.

Spørgsmål

Marc:

Stærkt at du står frem det må være svært også selv nu. Hvordan er du kommet videre med hensyn til troen -bearbejder din tidligere tro på Harmegeddon og Paradiset dig stadig for at du ikke er vendt tilbage, i tilfælde af at det hele var rigtigt og Gud griber ind? Vil gerne høre hvad du har gjordt ved den skyldfølelse der har været forbundet med dette. VH Marc

Svar:

Jeg ved ikke, om der er en gud. Men hvis der er, håber jeg, at det er en gud, der vil have, at vi har det godt, mens vi er her. Så længe man er et ordentligt menneske, så tror jeg på - hvis der er en gud - så kommer man med i paradis.

Spørgsmål

Rita :

Jeg undrer mig over at du åbenbart er skilt . Alene det fører vel til udstødelse. Kh Rita

Svar:

Skilsmisse fører nødvendigvis ikke til udstødelse. Man kan godt blive skilt fra sin mand, men så skal begge parter leve alene - så må man ikke finde ny. Det er kun, hvis den ene part har været sammen med en anden person, at man kan blive "bibelsk fri" og dermed gifte sig igen.

Spørgsmål

Sebastian Nielsen:

Er denne slags opførelses, fra din familie “godkendt” af Jehovas vidners højeste myndighed?

Svar: